Oct 28, 2011
Ingvar Sand en Nordisk Mästare

Ingvar Sand en Nordisk Mästare

Nu är det dags för ännu ett garagereportage från Modsport.se. Denna gången har vi besökt Ingvar Sand. Att sammanfatta hans liv som racingförare på ett enkelt sätt är i princip Mission impossible, men det hindrar inte oss på Modsport.se att ändå göra ett försök! Ingvar är en kille som kört i flera olika racingserier sedan tidigt 80-tal, men hans racingkarriär inte bara är intressant för att den är lång. I denna mans historia finns verkligen hela paletten, allt från att ha varit överst på toppen i svensk elitracing till dalar då racinglivet varit allt annat än muntert.

Innan jag åkte ut till Ingvar funderade jag på vad jag egentligen vet om denna meriterade racingförare som bär smeknamnet "Grus". Jag visste att han kör i Modsport med en orange Corvette men också att han är ett namn inom svensk racing och att han varit aktiv i många år. Att han vunnit några SM-tecken visste man också, men längre än så räckte inte kunskapen. Nyfikenheten var med andra ord stor när man nu satt i bilen på färjan till Kärna, som ligger någon halvmil sydväst om Kungälv, där Ingvar bor tillsammans med sin familj.

Trots hjälp av GPS var jag lite osäker på om jag skulle hitta till rätt ställe när jag väl kom fram. När jag ringde och frågade Ingvar om husbeskrivning så sa han bara " kör till vägen tar slut, du vet när du är framme". Jag skrattar tyst för mig själv och tänker att med den kommentaren har han troligtvis rätt.  När jag kommer fram är det mörk men trots mörkret så förstår jag vad Ingvar menar. Tittar man runt på tomten utanför verkstaden så inser man att här bor en bilentusiast!

När man kliver in i Sands "garage" så blir helt plötsligt kontrasten mot ens eget lilla garage ganska stor. Wow! Det här är precis en sådan verkstad varje bilentusiast önskar sig! Högt till tak, billyft, vinsch, ett loft, det mesta i vektygsväg samt en yta stor nog att få plats med 6 bilar och ändå ha utrymme att skruva. Nu hör ju till saken att Ingvar inte bara har bilar som hobby då han är egenföretagare i branschen att reparera det mesta som rullar och då är det naturligtvis nödvändigt att ha ändamålsenliga lokaler. När jag frågar lite mer specifikt vad han gör blir svaret lite svävande och det visar sig att det inte är så enkelt att sätta en "yrkestitel" då han är en mångsyslare inom racing och andra fordon. Förutom att bygga och reparera så säljer han även delar. Varje år sedan 20 år tillbaka åker han minst en resa om året till USA och importerar bildelar. Behöver ni motorer eller andra delar till modsportbilen så är det nog inte så dumt att slå Ingvar en signal då det är mycket möjligt att han har vad ni letar efter.

Ingvar med sina race och entusiastbilar. Två Corvetter, en BMW 850 och i högra hörnet skymtar en sportvagnsprototyp.

 

Tittar man runt i garaget faller den racingintresserades ögon på två saker. Det ena är naturligtvis den orangea racecorvetten, som för tillfället är upphissad på billyften för att lämna plats på golvet till en lite mer gatlegal Corvette som också är i Ingvars ägo. Den andra intressanta tingesten som inte går att missa, även om den var täckt av en massa prylar, är ett RS-chassi av något slag som står utmed ena långsidan i garaget.

Även om prototypen är begravd under en allsköns massa prylar så ser man ändå tillräckligt mycket för att förstå att det inte är något amatörbygge som döljer sig där under. Sand berättar att det är en Argo JM16 och så pekar han upp mot en plansch fastsatt i snetaket och säger " Den ser ut ungefär så". "På bilden ser du en C1:a och den som står här är en C2:a." Han berättar att den tillverkades i England 1984 men skickades direkt över till USA för att tävlas i GTP Light-serien. Bilen går i den serien till 1989 då Kari Mäkinen köper den och tar den till Sverige. Här rullar den några tävlingar men går sedan sönder i händerna på en annan förare än Kari. Bilen köps då av "Hasse Z" och sedan köper Ingvar bilen av  Hasse.

Ingvars tanke med prototypen är att den skall byggas ihop och tävlas med. Tyvärr så har han, precis som de allra flesta, en brist på den varan vi kallar tid och därför har Argo´n således blivit ståendes i många år. När bilen någon gång framöver byggs ihop kommer den troligtvis att ses i SPVM:s RS-klass.

Plansch på Argo C1 men även bilder på Sand´s Argo C2-Chassi (om än bakom en del prylar) och motor.

 

Efter att ha pratat en liten stund kommer vi in på Ingvars racingkarriär. Han berättar att han höll på med motorcyklar i sin ungdom, men efter ett besök på racingbanan när Superstar Cup körde en av sina tävlingar blev suget så stort att han bestämde sig för att även han skulle bli en förare i klassen.

Superstar Cup var en enhetsliknande klass där nästan bara Camaro-bilar ingick. Klassen drogs igång 1974 och kördes fram till 1981. Många kallade cupen för "Puss & Kram" efter ett Jeansmärke med samma namn som var sponsor till klassen under några år på 70-talet. Ingvar säger att det hade varit roligt att fått vara med från början då historierna om hur kul de hade de första åren är många. Ingvar debuterar 1980 och kör de två sista åren man kör Superstar Cup. Bilen är en Camaro Z28 från 1971, en bil som för övrigt rullar än idag i Skaratrakten enligt Ingvar. Resultatet från de två första åren gav inga pokaler men däremot gav det erfarenhet och mersmak. En femte plats som bäst får anses vara väldigt bra då det var hård konkurens och Sand var ny i klassen. Själv tycker jag det är lite kul att Ingvar kört i samma Cup som racingikonerna Picko Troberg, Bo "Emma" Emanuelsson och Reine Wisell (en av våra få svenska formel 1 förare).

Lite kuriosa är att förarna i Superstar Cup ett år spelade in en skiva där samtliga var med och sjöng. Vill ni lyssna på den "skönsången" tryck här.

1982 börjar Sand bygga på den Corvette han kommer köra hela sin racingkarriär fram tills idag. Bilen är av årsmodell 1971 men har genom åren bytt färg och även blivit ombyggd ett antal gånger. Som ni ser på bilderna är bilen idag en orange Corvette C4 med skepnad av 96:ans årsmodell, men när Ingvar rullar ut bilen för första gången ur hans dåvarande garage i Gamlestaden är bilen en C3:a som nästan ser orginal ut. Bilen hade han i princip byggt själv från scratch och den bestod av ett röramschassi med glasfiberkaross och under huven satt en trimmad Cheva Big block. Killen som hade garaget intill var Roland Gingtorp och med en så duktig chassikonstruktör nära till hands hade Ingvar ett bra bollplank och fick även lite bygghjälp när framvagnen skulle konstrueras. Hösten 1983 är Ingvar 28 år gammal och den nybyggda bilen skall köras i en värstingklass som hette Super Saloon. Säsongen är nästan slut men bilen får sitt Jungfrurace i årets sista tävling.

 

Tyvärr hittade vi ingen bild från debutåret, men så här såg bilen ut i mitten av 80-talet. (Tack till Stefan Pfister för bilden!)

 

De första åren i Super Saloon, eller Special Saloon som klassen kommer att heta, ger inga topplaceringar men Ingvar bygger erfarenhet och lär sig köra sin bil. 1987 är året då alla timmar i garaget och nötandet på banan börjar ge resultat. Han märker att han kan hänga på toppbilarna och i Finland tar han sin första seger. När man frågar Ingvar om vad han rankar högst i sin racingkarriär så är denna seger en av de tillfällena han minns med glädje, dels för att det var första segern men också för att resan dit inte varit helt enkel.

Framgång föder framgång och perioden i slutet av 80-talet och början av 90-talet är en fantastisk tid i Ingvars racingkarriär. 1988 tar han ett par vinster och pallplatser varpå titeln som Nordisk Mästare blir hans trots att han inte får köra sista racet då bilen hade för hög ljudnivå. Samma år blir han också framröstad som "Årets Racerförare" av SARF (Sveriges Aktiva Racerförares Förening). Att andra förare röstade fram Ingvar måste verkligen ses som en stor fjäder i hatten.

Även 1989 var säsongen lyckad, men det var jämnt uppe i toppen och mästerskapsavgörandet stod till slut inför sista racet. Ingvar vann racet och tog hem titeln, trodde han... Ingvar hade rätt bredd på sina däck men när kontrollanter mätte fälgarna så visade det sig att fälgarna var 5mm för breda. Att han inte haft koll på detta gjorde att han blev diskad och därmed blev han av med mästerskapstiteln. Surt! Rätt skall vara rätt, men när vi pratar minnen ser jag på Ingvar att detta är ett av de tillfällen där man önskar att det gick att vrida tillbaka klockan för att kunna göra en smärre justering. Han berättar hur det kändes att behöva gå tillbaka med bucklan och man lider med honom trots att det är över 20 år sedan.

När man pratar med folk som känt Ingvar i många år så får man en bild av en snäll och sympatisk kille, men också envis. Det sistnämnda bevisar han genom att genomföra ännu en bra säsong då han 1990 än en gång kniper titeln Nordisk Mästare. Detta året får han också en sittning i Kemora 500km. Bilen är en Camaro byggd av Roland Gingtorp och tillsammans med Peter Sanden rattas Camaron till seger i detta lopp.

Ingvar Sand på bild i GT 1988 efter att ha vunnit NM och blivit utsedd till Årets Räcerförare.

 

De närmast efterföljande åren på 90-talet går okej och Ingvar är med på pallen emellanåt men han kan inte upprepa de stora framgångarna han haft några år tidigare. Mycket av det berodde säkert på att familjelivet tog mer av tid och fokus. Ingvar är lite osäker på årtal men någon gång i mitten av 90-talet läggs Special Saloon ner. En ny serie kommer till som heter Nordic Supercar, i den vevan ändras också reglementet och för sands del innebär detta att han inte längre får köra med sin Big block motor. En Small block motor skruvas i men efter den operationen blir det aldrig riktigt samma känsla. När vi pratar om tiden från mitten av 90-talet fram till idag, det vill säga tiden med Small block motorn säger Ingvar: "Generellt sett kan man säga att när den store motorn åkte ut så blev det inget bra." Han berättar att det varit en hel del motorkrångel sedan volymen blev mindre. Att få en hårt trimmad motor att hålla krävs en del tid och engagemang som kanske inte alltid är lätt att hitta motivation för när man hållt på väldigt länge.

Bilen går i Nordic Supercar fram till 2005 då klassen därefter bara tillät "fabriksbilar". Man hör på Ingvar att han inte är jättenöjd med resultaten under åren i denna klass. Racing går ut på att vinna och även om han kniper några 2:a och 3:e platser så står han bara överst på pallen vid något enstaka tillfälle. Ofta har han tekniska problem och det är egentligen bara ett år han var med och sniffade på toppen i serien, men en snurrning på säsongsavslutningen satte stopp för möjligheten att utmana om seriesegern.

Corvette 2001 på Mantorp.

 

Efter 2005 har Ingvar kört en del i Modsport. Han säger att han hittills inte tagit speciellt allvarligt på det men även han har noterat vad som är på väg att hända med "Nya Modsport". Han påpekar att klassen helt klart har blivit mycket bättre och snabbare. "Det är snabba bilar i toppen och vill man vara med där så måste man satsa"

På frågan om framtiden så säger Ingvar att han har för avsikt att köra Modsport nästa år. Jag frågar också om hans målsättning och Ingvar svarar som en sann tävlingsmänniska att kör man racing så har man alltid målsättningen att vinna, men att målsättning är en sak och vara realistisk en annan. Vi pratar om att det mycket som skall funka för att man skall vinna. Bara att komma till banan är inte en självklarhet när det är flera personer som skall få ledigt från jobbet, sen skall bilen vara konkurenskraftig, man själv skall vara i form och inget skall gå sönder.

 

Efter att ha pratat en del om de olika klasserna han kört i så pratar vi återigen om saker i hans förarhistoria som sticker ut och som han minns lite extra. Jag tillägger också, precis som när vi intervjuade Villy Zielinski, att det behöver inte bara var positiva saker utan det kan även vara krascher eller dråpligheter. Sand säger att när det gäller krascher så har det väl varit en och annan mindre incident men de stora krascherna har samtliga inträffat på Falkenberg av någon anledning. Det är tre stora smällar som skett på den banan och det är efter dessa smällar bilen har blivit ombyggd. Han är lite osäker på exakt när dessa krascher sker men säger att det är på 90-talet. Mina egna google efterforskningar och "förhör" av andra som var aktiva vid tidpunkten ringar in att den ena smällen bör ha skett kring början av 90-talet och de två övriga någonstans runt mitten av 90-talet.

Den första krashen skedde när han låg en bit bakom en DP Porsche ut på Falkenbergrakan. Porschen hamnar utanför banan och river upp ett moln av grus och damm så att sikten för Ingvar blir obefintlig. men eftersom det är raksträcka och han såg i vilken riktning Porschen for av så åker han igenom molnet. Problemet är bara att bakom molnet har Porschen tagit sig in på banan igen. Sand smäller rakt in i Porschen och han berättar att motorn trycktes ända in i cupén.

Den andra kraschen sker när Sand tappar bilen strax innan rakan och far med baken före rakt in i däckmuren med en fart av ca 150km/h. Han berättar att bilen baktill var intryckt ända till förarcupén men att de kapar av hela bakdelen och bygger en ny och två veckor efter smällen vinner han nästa tävling. Gissa om han var nöjd då!

Den sista kraftfulla demoleringen av Corvetten sker när Ingvar kommer i kontakt med en annan bil mitt på raksträkan så att han kommer utanför banan till vänster. Bilen kommer i obalans och riktar sig in mot banan varpå Ingvar far med med fronten i hög fart rakt in i muren på andra sidan. Bilen blev lika platt framtill som den blev baktill vid den förra smällen. När han berättat detta tittar han på bilen och så skrattar han lite samtidigt som han säger att det enda som egentligen är kvar av orginalkarossen är det som är mellan dörrarna.

TT-nyheterna kan vara intressant läsning emellanåt...

 

Ingvar berättar även en kul historia från ett race på Anderstorp. Han blåser om Hubert Bergh på flygrakan och svänger in framför honom, sedan bromsar han och vänder sig  om för att vinka åt Hubbe och sedan drar han vidare. Ingvar skrattar och säger att Hubbe brukar nämna den händelsen var gång de ses.

Ett annat raceminne är en när han kör om en hårdsatsande förare med stort team och många sponsorer. Omkörningen sker på yttern i karusellen och detta togs inte väl emot då samma förare i ett senare skede skickar Ingvar av banan. "Han satte av mig så det visslade om de!"

Efter att ha pratat lite anekdoter börjar jag fota bilen lite samtidigt som jag frågar Ingvar lite faktafrågor om bilen som den är idag. Han berättar att den väger 1250kg med förare och att det sitter en trimmad Small Block i den på drygt 500hk som drivs på E85. När jag tittar under bilen så slås jag av hur stor torrsumpspumpen är jämfört med min lilla pump på Hayabusamotorn, men sen är det rätt mycket mer olja som skall forslas runt också. Jag tittar på Öhlinsdämparna samtidigt som jag frågar om det är något på bilen som utmärker sig mot andra racebilar av denna kalibern? Till svar får jag att han förstår vad jag menar men att det mesta är ganska basic för en jänkeracer. Bakaxeln är en Ford 9", samma som de kör i Nascar. Om växellådan och bakaxeln säger han "Det är skottsäkra grejer". Chassit ser jättestabilt ut, alla rör och leder sitter på plats som om det vore ett tekniskt konstverk. Roland och Ingvar har verkligen gjort ett bra jobb. Att denna bilen varit lika platt som en mosad ölburk fram och baktill kan man absolut inte fatta när man synar den.

Det som verkar vara akilleshälen på bilen är motorn. Vi pratar om det senaste haveriet som skedde när han körde i modsport på Mantorp i somras. Bilen började spika och en kolv pajade. Eftersom han kör på E85 ska det inte vara möjligt men det visade sig att ringarna inte riktigt var täta och därför spikade motorn på oljan. Så det var bara att packa ihop efter några varv suckar Ingvar. Motorn är dock fixad nu och bilen står redo för nästa säsongs drabbningar i Modsport!

En Corvette som längtar till sommaren...

 

Det börjar bli dags att åka hem och jag frågar vart han har sin prishylla då jag vill avsluta med att ta ett kort på honom brevid sina pokaler. Ingvar svarar att de ligger nerpackade i lådor i den andra verkstaden då Sambon inte vill se dem. "Andra verkstaden?" undrar jag nyfiket. Det visar sig att detta är den "lilla" verkstaden då han har en större liggandes precis intill. Jag frågar om vi kan gå och ta en titt och det är inga problem så vi traskar över till den andra lokalen.

I den stora verkstaden finns det så mycket ögongodis för en bilentusiast att ögonen riskerar att få diabetes. Jag står där och tittar på V8:or och fräcka racingkarosser samtidigt som Ingvar säger att det just nu är ganska lite prylar lokalen. "Du skall se hur det ser ut när jag kommer tillbaka efter en USA-resa, då är hela golvet fullt." Det finns inte mycket som är roligare än att gå och titta i garage och verkstäder som har mängder med prylar. Skulle jag beskriva allt kul som Ingvar har i sina garage så skulle det man lätt kunna fylla ett antal reportage till. För nu så får ni hålla till godo med några bilder, men det är inte alls omöjligt att Modsport.se hälsar på i detta garage framöver igen.

 

Hoppas att ni gillat reportaget och att ni kommer och tittar på Ingvar "Grus" Sand och oss andra Modsportförare i sommar, eller ännu hellre, kör med oss!!

Till sist ett stort tack från oss på Modsport.se till Ingvar för att vi fick komma ut och hälsa på i ditt garage!

/

Fredrik Henriksson & Joakim Granfors

 

Skrivet av: Fredrik