Oct 13, 2011
Villy Zielinski, 40år som racerförare!

Villy Zielinski, 40år som racerförare!

När modsport.se bestämde sig för att göra reportage om förarna i serien så behövdes det inte en lång överläggning för att bestämma vilken förare vi skulle börja med. Självklart skall vi börja med den modsportföraren som varit med inom racing längst, Villy Zielinsky!

När jag ringde till Villy och frågade om det var okej att titta förbi någon kväll så visste jag inte alls hur reaktionen skulle bli i andra änden av luren. Även om jag är inne på mitt femte år med SPVM så är jag ny i Modsport och ny i modsportgänget och därmed har jag har inte lärt känna alla än. Villy visade sig dock vara en mkt sympatisk kille och det var inga som helst problem att få göra ett garagebesök.
 
 
Villy bor i Gånghester, som ligger strax utanför Borås, i en villa tillsammans med sin fru. På tomten finns ett dubbelgarage och det är i detta garage som Villy byggt den välkända röda Lotus Europa som varit en ständig utmanare om de framskjutna placeringarna i modsportserien sedan mitten av 90-talet. 
 
 
När man kliver in i garaget så slår det en att Villy precis som många andra "hushållsbudgetförare" har ett ganska begränsat utrymme till förfogande för att bygga tävlingsbil. Garaget har två portar och plats för två bilar. På den ena platsen står den röda Lotusen och på den andra platsen står ett litet rörramschassi av något slag. Chassit ser ut att vara av äldre snitt och har bara en enkel sittbrunn så jag tänker för mig själv att det nog är ett formelchassi till någon 60-70-tals klass. När man tittar vidare i garaget ser man att det är ordning och reda, var sak har sin plats, och mkt få prylar ligger ute på golvytan. Alla som har skruvat bil i ett villagarage vet hur snabbt det blir oreda och därför är ordning likt den Villy har nästan är en förutsättning för att kunna driva ett enmansteam hemifrån.
Villy med sina bilar. Funderar han på nästa modifiering tro?
 
 
I och med att det står ett gammalt formelchassi i garaget så blir det naturligt att vi börjar med att prata om historia. Det visar sig att det är ett Formel Vee-chassi och att Villy kört Formel Vee i början av sin racingkarriär. Tanken Svindlar när man betänker att Herr Zielinski har hållt på med racing sedan 1970, tre år innan en annan föddes!
 
 
Första året blev det Beachcar men året efter, 1971, bygger Villy en Formel Vee och börjar tävla med den. Han berättar att kitet då kostade ca 2000:-, samt att det sedan bara var att åka till skroten för att hämta en fram/bakvagn och skruva ihop allt så hade man en klar formelbil. Med dagens penningvärde kostade det ca 50 000:- att bygga en raceready Formel Vee, inte undra på att den klassen var populär! Villy körde Formel Vee 1971 och 1972 och konkurensen var mördande hård då det fanns ca 70 bilar i klassen. Att tidigt i sin racingkarriär få ett par år in en tuff formelklass var en riktigt bra skola för Villy.
Villys Formel Vee bygge. Inte samma chassi han körde tidigt 70-tal, men ett likadant. Ska bli kul att se på banan framöver.
 
 
1973 kliver Villy över till Formel 3. Rutinen han byggt i Formel Vee börjar ge resultat och under åren 1973-74 får han kliva upp på pallen vid ett flertal tillfällen. Tyvärr hinner det aldrig bli någon första plats i Formel 3 då annat i livet pockar på uppmärksamhet och under åren 1975 till 1984 körs ingen racing alls.
 
 
1985 blir Zielinski återigen racingförare. Klassen är Formel Ford och här kör då många "up and coming ungdommar". Villy kör Formel Ford fram till 1991. Han hänger med bra men materialet räcker inte riktigt till för att konkurera om topplaceringar och en femteplats blir bästa resultat.
 
 
För en som gillar racing är det riktigt intressant att lyssna på denna Gånghesterbo. Vi pratar om racing förr i tiden, om hur allt var enklare, billigare men också farligare. På 70-talet dog det många racingförare. Villy berättar att det dog en kille på hans första tävling och att det skede ytterliggare ett dödsfall några år senare på en tävling i Anderstorp, så allt var inte bättre förr. Det som dock tillhörde "bättre förr" var det faktum att det kom folk och tittade. Han minns tävlingar där det kom 15-20 000 betalande åskådare och att de på Västkustloppet fick 150:- i startersättning vilket är långt ifrån verkligheten idag. En annan historia som sticker ut lite är när han berättar att det på tidigt 70-tal i princip bara var att åka till banan om man ville träna och att vid ett tillfälle så lånade han nyckeln till Kinnekulle då han ville träna men ingen annan var där. När han kör ut på banan visar det sig att en bonde hämtar hö från innerplan och att han får sakta ner varje gång traktorn korsar banan. Undra vad SBF hade tyckt om det idag?
 
 
1992 körs ingenting men planer börjar smidas och 1993 börjar Villy bygga på den Lotus han kör idag. Utgångsbilen är en orginal Lotus europa från 1972. Bilens kaross används som plugg för gjutformar i glasfiber men innan avgjutning sker designas stora delar av bilens yttre om för att bättre passa ändamålet. Skärmar breddas, splitter, luftinsug, luftutsug, vinge mm tillses och sedan gjuts pluggen av. När Villy är klar med sina formar är allt avgjutet, dörrar, tak, ja verkligen allt! Ingenting av orginalkarossen skulle användas då allt skulle vara i glasfiber för viktens skull.
Bild på lotusen som den såg ut i mitten på 90-talet.
 
 
När bilen står klar hösten 1994 är hela bilen byggd efter eget huvud. Kaross,  ram, hjulupphängingar, aerodynamik, geometrier, motortuning och allt annat på bilen hantverkas på ett år ihop i det lilla villagaraget i Gånghester. När flippfronten är uppfälld och jag frågar vem som designat framvagnen så svarar Villy att det har han gjort själv. Han säger att han har haft stor nytta av sina år inom formelracingen och använt sig av sina erfarenher därifrån när han byggde bilen.
 
 
Själv är jag ingen expert på framvagnsgeometri men även jag kan se när något ser proffsigt ut och när jag står och tittar på Zielinskis framvagn kommer jag att tänka på Lotus grundare Colin Chapman och ledord som elegance, simplicity, lightness. Jag skulle gissa att Colin inte hade hade varit besviken om han hade varit i livet och kunnat syna denna bilen i sömmarna trots att det enda som egentligen är Lotus på riktigt är märket längst fram på flippfronten.
Vackert! Öhlins & Zielinski i perfekt harmoni...
 
 
Våren 1995 börjar Villy tävla med bilen i Modsport, eller Modsports som klassen hette då. Redan från start är bilen konkurenskraftig och flera segrar plockas hem till Gånghester. När jag är inne i vardagsrummet hos denna racerförare så vittnar den digra pokalhyllan om hur pass framgångsrikt detta ekipage varit på banorna sedan mitten av 90-talet. Jag insåg att vi kan omöjligt prata om alla race då det skulle inneburit att jag hade fått sova över hemma hos dem. Men när man studerar Modsports resultatlistor från 1995 och fram till idag noterar man att bilen inte startat i alla race men man ser också att i dom tävlingar som körts så har föraren och likadera ägaren till bilen väldigt ofta hamnat på pallplats och vid ett flertal tillfällen fått klättra längst upp på denna pall.
 
 
Några år på slutet av 90-talet kör Zielinski med Lotusen i Etab Data Cup. 1997 vinner han finalen på Kinnekulle efter att ha kvalat in som tvåa, detta i hård konkurens där startfältet bestod av 25 bilar. Jag frågar emellanåt Villy om saker han minns speciellt och denna seger tillhör en av dessa minnen då han i princip hela säsongen varit en "Sven Nylander" och hela tiden hamnat strax utanför prispallen. Sett över hela säsongen så slutar han också som totalfyra.
 
 
Vi pratar också en del om det här med att köra racing på hushållsbudget då vi båda är i samma sits. Villy jobbar för Borås kommun där han bygger, fixar och reparerar allt mellan himmel och jord. Han är en löntagare precis som jag och då får man tänka till för att kunna tävla i racing som går undan. Även om det kanske skulle gått fortare att köra på större däck får man hålla sig till 13-tum för att man sparar ett antal tusenlappar på det. Precis som en annan så har Villy försökt att jaga sponsorer genom åren. Själv har jag pratat med ett antal företag sedan jag började men det är inte enkelt när t.o.m. team på högsta nivå har svårt att hitta sponsorer. Villy gjorde en satsning i slutet av 90-talet då han tryckte upp en folder (Som kan ses här intill. Bara avfotat än så länge, men kvalitéen blir bättre så snart jag kommit åt en scanner.), tyvärr så gav inte detta några större sponsorsintäkter men vi kan i alla fall glädja oss åt att det ca 13 år senare ger oss lite kuriosa.
 En rolig anekdot som Villy berättar när vi pratar racebudget är en kommentar som Villy hör en Norrlänning säga när han kör Etab Data Cup 1998. " Dä ä´ en jäfla tur Villy int´ ha nå´ penga!"
En sida ur foldern som visar startältet där Villy startar som 2:a på Kullen 97.
 
 
2005 drabbas gånghestergaraget av "Lättningsanorexia" som Villy uttryckte det. Bilen rensas från all plast då allting skall gjutas om. Denna gången blaskas det inte på med en massa polyester utan varenda gram av material som läggs i formen tas under övervägande. Villy använder Epoxy och en fibermatta som är otroligt svårjobbad då den inte vill forma sig efter bilens figur och därmed tvingas han klippa mattan i en mängd smådelar och sedan pussla ihop allt i formen innan gjutningsprocessen kunde påbörjas. Han berättar också om plågsamma minnen från den tiden som innefattar svullnader och frätskador i huden men också en olidlig dag som tillbringades i ett varmt garage iklädd en tätsluten dykardräkt i åtta konstanta timmar!
 
 
Resultatet av denna "Lättningsanorexia" blev dock ganska imponerande. Bilen tappade 100 kilo! Några fakta som talar för sig själv är att hela fronten med splitter nu väger 5kg, dörrarna väger 2.5kilo, taket väger 1kg och scoopet väger 200gram. När man trycker på scoop mm så rör det sig lagom mycket så man blir helt säker på att det inte finns något utrymme för lägre vikt inom det området på denna bilen. När man ser de små detaljerna på bilen blir man helt övertygad om att inget är lämnat åt slumpen. Till och med låsningsannordningar är av miniatyr för att hålla ner vikten. Låsen heter Camlock och är inte av den billiga sorten, men sen är de knappt synliga för ögat heller! (skratt)
En flippfront som fått anorexia, väger endast 5kg!
 
 
Klockan börjar bli sent och vi sitter hemma vid familjen Zielinski´s köksbord. Jag ställer återigen frågan kring händelser i racingkarriären som sticker ut men denna gång formulerar jag mig lite annorlunda då jag säger att det kan även röra sig om motorras etc. Villy funderar lite och sedan berättar han några historier. Den ena historien är ett minne från första gången han testade bilen. Han hade monterat formel fordbromsar men inte lagt så mycket tanke på att denna bilen var tyngre än formelbilen och även hade täckta hjulhus. Det misstaget uppenbarade sig dock på banan då bromsbeläggen bokstavligen brann upp, "det var bara glöd kvar när bilen kom in i depån" sa Villys fru och skrattade! Den andra historien kommer från säsongen 2007 då Villy berättar att han leder första loppet och var på väg att vinna när oljeslangen lossnar från oljetråget, bilen dumpar ut olja på hela banan då det tog något varv innan han blev uppmärksammad på att något var galet och han fick gå in i depå från ledarposition strax innan målflagg. Motorn höll och han kunde åka ut och vinna andra racet!
 
 
Vid matbordet diskuterar vi också en del om varvtider och rekord. På Kinnekulle har Villy alltid varit otroligt snabb. I slutet på 90-talet satte han banrekord för klassen på banan men även idag har har han varvrekordet för Modsport på Kinnekulle med 0.54.41. Detta är dock officiella tider under tävling, på träning har han kört 0.53.2. Detta gjordes för ett par år sedan, och det var som hans fru Lisbeth uttryckte det "inte bara ett varv som han då körde låga 53-tider". För att förstå hur snabbt detta är skall man veta att nuvarande banrekord för karossbil sattes i år av en "Corvette" på Raceweek och ligger på 0.52.96. Så nu har Villy fått en ny utmaning!
 
 
Tills sist så pratar vi också om att han faktiskt vann Modsport 1 förra året d.v.s. blev total segrare 2010. (Grattis i efterskott från oss på modsport.se!) Villy har som jag nämnt tidigare varit med i matchen i stort sett var gång han startat, men ser man bakåt i modsportstatistiken visar det sig att 2010 är den enda säsongen han kört åtta av tio raceheat (en tävlingshelg har fått räknats bort fram tills 2011) och jag kan konstatera att när han var med och fajtades om alla poängen så vann han också serien.
 
 
2011 valde Villy att inte köra. Vi pratar om att han har kört i många år och det är viktigt att man tycker det är kul. Att behålla samma gnista som nyhetens behag ger vid ens första race är naturligtvis inte lätt efter 40år. Villy går i pension inom några år och tankarna kring hur han skall göra med racingen finns förstås i hans huvud. Vi inom modsports förarförening vill naturligtvis att han fortsätter köra med oss! På en direkt fråga kring nästa säsong så säger han att han funderar på att köra men att han inte bestämt sig helt. Villy är dock en man med en räv bakom örat och en glimt i ögat. När man frågar lite heta frågor som rör uppdateringar på bilen eller om vinstchanser inför nästa år så svarar han med ett skratt att uppdateringar berättar han inget om och vinstchanserna är goda!
 
 
Jag tror att vi ser Herr Zielinski på startlinjen nästa år. Att motstå Modsports nystartsatsning som vi inom MDA driver på blir för svårt att stå emot!
 
 
Tack Villy Zelinski för att modsport.se fick komma och prata med dig och för att du var så pass öppenhjärtlig! Vi kommer fortsätta att göra intervjuer med modsportförare så gillar ni att läsa om vad som händer och vad som hänt ute i garagen så föreslår vi att ni fortsätter att titta in på modsport.se.
 
 
/Fredrik Henriksson & Joakim Granfors
 
 
Det hänger ett flertal vackra kransar på väggen i Gånhestergaraget som minner om tagna skalper!

Villy gör det mesta i fix & hantverksväg för Borås kommun. Här lagar han ett konstverk.

 
Skrivet av: Fredrik