Oct 12, 2011
Anderstorp 2011  Seriefinal

Anderstorp 2011 Seriefinal

Finalen avverkad för SportvagnsmästerskapetSPVM Sportvagnsmästerskapet fick en kort och intensiv säsong i år där de körde fem racehelger under perioden maj-augusti. Det blev en regnvåt helg på den klassiska F1-slingan i Anderstorp, men det torkade upp mot slutet av finaldagen.

I Modsport har det mest handlat om Joakim Granfors i år. Han har haft några täta dueller med Jaan Tolli, men alla segrar utom en hade ändå gått till Granfors inför finalen. Under andra halvan av säsongen har han även fått konkurrens av Anders Edlund som nu tog pole i finalen. Edlund tog starten före Granfors, som snart fick problem i vätan. Motorn svarade inte på gasen utom på sjätte växeln. Granfors fick helt enkelt köra hela racet på högsta växeln och tappade därför mark under racet. Kenneth Nilsson smög sig upp och förbi Granfors som "bara" slutade på tredje plats. - Det är faktiskt min första tredjeplats någonsin, sa Granfors efteråt. Efter lite felsökande fick han fart på bilen i andra racet. Granfors och en hel bil kan bara betyda en sak; seger! Han vann före Edlund och Michael Karpers som precis som i Falkenberg startat från sista plats, men det var på håret, för bilen fick inte tillräckligt med bränsle mot slutet så han rullade nästan över mållinjen. Granfors vann Modsportserien före Tolli och Björn Davidsson
 
Bengt-Åce Gustavsson  Racefoto
 
_____________________________________________________________________
 
 
Det blev bu och bä i helgen...

Precis som på Falkenberg så gick bilen som en påse skridskor när jag kom dit, vtec problem eller någon typ av misständning typ 200 i toppfart istället för 230... emellanåt vaknade den dock till så att man fick ett hyggligt varv.
Kvalade in som tvåa efter Anders Edlund i sin Porsche 997 cup, när racet började så gick bilen halvbra i 2-3 varv för att sedan gå ännu sämre blev snart upphunnen och omkörd av Björn Davidsson och Kenneth Nilsson, men som tur (för mig (sorry Björn) så körde Björn av i slutet av rakan på sista varvet och jag kunde knipa tredjeplatsen.

Förstod nu att det var ett elfel som var problemet (ev. kabelbrott) men att leta efter sådana ute på fältet mellan racen känns ju inte så lockande men tidspress och allt.
Tänkte att jag kollar ett mindre område i motorutrymmet, ohm mätte några kablar men dom verkade ok, en av dessa kablar har dit klämda abikoskor som jag tog bort, kardelerna till denna var ihoplödda och såg lite oxiderade ut, skrapade rent lodet och satte ihop med nya sko.
Så nu var det bara att åka ut och hoppas att det kanske skulle funka (något jag inte hade någon större tro på).
Startade andra racet på 4:e startruta, starten gick och jag vågade knappt tro det, men nu gick bilen som ett troll, efter ett halvt varv var jag uppe på en andra plats och hade nu "bara" Edlund i sin 997 cup framför, var efter yttligare ett varv ikapp honom och kunde börja stressa honom. Dök om honom på innern in i startkurvan och kunde öppna upp ett litet gap så att han inte kunde utnyttja sin högre toppfart på långa rakan, höll honom sedan bakom mig hela racet med några sekunders försprång.
Så efter en jobbig inledning så slutade helgen i på bästa sätt, mest nöjd är jag nog med bilens prestanda på denna snabba bana med bästa varv i race 2 på 1.38,989, ca 3 sek bättre än jag trodde jag skulle köra.
 
Joakim "Kimmen" Granfors
 
 
_________________________________________________________________________
 
Racerapport från Anderstorp:
Starten går snart för SpeedLab Corvetten
Regnigt som vanligt, fast bara halvmonsun den här gången… Nästa år blir det ett antal feta intermediates inköpta, jag lovar!
Fredagens träning regnade i princip bort utom sista skälvande stinten. Johan och jag delade på körningen och det kändes märkligt att vara åter efter 5 år…
På lördagen höll det sedan uppe och SRL-bilarna fick en bra dag med väldigt spännande race! Verkligen kul att se feeeeeta GT-bilar i Sverige igen!
Vi själva körde en kvalificering sent på eftermiddagen och jag testade olika spårval i de bankade kurvorna och tiderna blev där efter, rätt sorgliga… Som bäst 1.44 vilket inte är speciellt bra då vi körde 1.41,1 med den gamla bilen!
Sedan på söndagen spöregnade det igen och andra kvalificeringen + första racet regnade bort! Detta innebar att jag fick starta sist även i detta race (9:e rutan).
SpeedLab Corvetten på Anderstorp start- och mål
Fick en katastrofal start med stallad motor! Första växeln är optimerad för rullande start och går att köra på ända upp till 140 km/h, inte för stående start som vi kör här. Har man dessutom i princip inget svänghjul så är det halvt omöjligt att komma iväg. Detta måste ordnas till nästa år!
P.g.a detta var jag 50 meter bakom direkt, men kunde knipa tre bilar redan på långa rakan och ytterligare en i inbromsningen mot första 90-gradaren.
SpeedLab Corvetten i karusellen Anderstorp
På nästa varv hade jag kommit ikapp Björn Davidssons Trans-AM och med hjälp av en bättre utgång på rakan så tog jag honnom där. Nästa varv hade jag Kenneth Nilsson och hans Scatto i siktet. I en av de bankade 180-gradarna låste han plötsligt hjulen och virvlade av i tangentens riktning… Det visade sig efteråt att gasen hade låst sig på fullt!!! Otäckt!
Då var jag alltså uppe på tredje plats och tog i för att kunna köra ikapp de två framförvarande. Tyvärr understyrde bilen för mycket så jag orkade inte riktigt med. Så där finns en del att jobba med. 1.40,6 var mitt bästa varav, men jag är helt övertygad om att om framhjulen greppat som de skulle så hade jag haft 1.37-tider inom räckhåll direkt! Men, men…
SpeedLab Corvetten tar kurvor på Anderstorp
Avslutningen blev lite mer dramatisk då gaswiren helt plötsligt började kärva och bilen helt plötsligt höll full gas in i kurvorna… Fick slå av en del, tyvärr. När det seda var två varv kvar så inträffade nästa suring. Mitt i en kurva försvann soppatrycket och motorn hostade och la av… Motorn gick igång igen på rakan. Soppatorsk? Men vi skulle ju ha tillräckligt med bensin i?? Hmmm, märkligt.
Efter två varv i låg fart och med rejält vinglande fram och tillbaka på rakorna för att få tag på bensinen så kunde jag äntligen gå i mål!
SpeedLab Corvetten går i mål på Anderstorp
Som tur var hade jag en tillräckligt stor ledning ner till Björn Davidsson för att min tredjeplats skulle räcka hela vägen.

Väl tillbaka i depån visade det sig att jag hade en kvarts tank kvar, så det är troligen så att pick-uperna på något sätt har lossnat. Kommer att åtgärdas snarast!

En liten kul sak var att Corvetten visade sig vara en av de absolut snabbaste bilarna i sektor ett (Tror den består av startens 180-gradare, rakan + de två 90 gradarna) under hela helgen. I racetrim fick den enbart stryk av Fredrik Lestrups BMW Z4 GT3 på ett enda varv och av de båda Audi R8-bilarna på några varv. Kul!

Grattis Kimmen och Edlund till ett bra race!!
Prisutdelning på Anderstorp

/ Michael K

____________________________________________________________________________________________________

En liten betraktelse från helgen ur ett Furianskt perspektiv...

Lördag:

Kommer till Anderstorp kl.16:00 efter fått hjälp av en kompis med setup under förmiddagen. Kvalet är kl.17.00 så det blir en del stress med anmälan, hitta depåplats, skifte av däck samt komma i racesuit mm.

Jag har aldrig kört bilen tidigare så det var lite spännande med ett oprövat kort men inte helt optimalt att ge sig direkt ut i kval det första man gör.

Redan på första varvet upptäcker jag en enorm understyrning men tänker att man måste vänta tills det blir temp i slicksen (har aldrig kört slicks tidigare). Nästa varv trycker jag på så mkt det går i kurvorna men armarna är är korslagda och bilen understyr ENORMT.

Sen flyter fler brister upp till ytan. Trots löjligt låg utgångsfart på rakan pga understyrningen slår jag i varvtalsstoppet när jag är några hundra meter från skyltarna på flygrakan. Utväxlingen i bakaxeln verkar inte vara den 3.14 Sieradiffen det skulle vara enligt säljaren. Sen blinkar plötsligt "OIL" på displayen. Jag kollar oljetrycksmätare och oljetrycket är lågt. Jag slår omedelbart av bilen men då den gick bra och lät bra provar jag och starta motorn igen efter ca 20 sekunder och då finns det oljetryck. Jag kollar vatten och oljetemp och allt ser bra ut så jag kör vidare, men med ögat på mätarna hela tiden. Efter någon minut får oljetrycksmätaren spel igen så det är bara rulla in i depån. Jag lurade på om mina fem liter i torrsumpsystemet var för lite. Hans Danielsson hjälper mig att fråga hojåkarna efter olja (Tack Hans!) och efter vi fyllt på en liter till så åker jag ut på kvalet igen. Tyvärr så fortsätter problemet med inkonsekvent oljetryck och jag åker in i depån efter ett par varv.

Av tre problem gick ev två att göra något åt. Oljetrycket testades med mekanisk mätare och den enorma understyrningen kanske kunde botas genom att montera av bakvingen samt släppa framkrängaren. Att varvtalsstoppet gick i på rakan gick inte göra något åt där och då eftersom det kräver byte av slutväxel.
Med den mekaniska mätaren blev oljetrycksangivningen konsekventare vid depåtest men kändes lite lågt (mellan 0.5 och 3 bar).


Söndag:

Race 1:
På något konstigt sätt så hade jag fått till ett varv med en kvaltid som inte var sämst trots mina understyrnings och oljetrycksproblem. Med 1.52 hade jag faktiskt en Modsport 1 bil bakom mig vid start.

Det hade regnat så det blev ett blött första race. Jag kom iväg rätt okej och tog någon bil vid starten men då varvtalstoppet slog i halvvägs på rakan så flög de bakomvarande förbi mig. Det bromsades väldigt tidigt efter flygrakan av de som åkt om mig varpå jag bromsade mig förbi två bilar. Tyvärr såg inte den ena bilen mig och den svängde in i min sidepipe-ljuddämpare så den lossnade från katalysatorn. en liten touch så det var ingen fara men det tvingade mig in i depån för att få fast ljuddämparen.

På förarmötet hade vi fått reda på att man endast fick meka på betongplattan framför boxarna varpå jag åkte dit för att kolla om det gick att fixa. Det var bara att lossa klämman och putta på ljuddämparen så skulle det vara fixat. Jag fick fatt i ett par sjysta killar lånade ut verktyg. Ljuddämparen är utanpåliggande och flång ny så det var inget smutsigt jobb. En tekniker kom och sa till mig att man inte får meka i overall. Jag sa att det bara är en mutter som skall dras åt vilket jag gjorde och åkte ut till rejset igen. Jag fick några varv innan målflaggan föll så man hann knappt komma in i det men det var roligt att köra i blötan.

När resultatet kom visade sig att jag blivit diskvalifiserad. Teknikern lämnade rapport att jag skruvat i overall varpå de snackat samman att diska mig. Har full förståelse för att man inte skall riskera att få olja eller bensin på overallen men att bli diskad för att skruvat fast en helt ny utanpåliggande dämpare känns lite hårt. I depån var många rejskollegor frågandes och jag uppmanades att fråga tävlingsledningen efter texten som beskriver detta. Kollar man i depån skulle ju halva fältet diskas isf, var och varannan gör ju lite småfix med rejsoverall på emellanåt. Men men, my luck, frågan är om man skall fortsätta med denna hobby med det flytet man har...


Race 2:

Jag var som sagt diskad i race 1 så jag såg aldrig någon regntid i de oficiella papperna för de få varven jag fick men nu startade jag femma så nån halvvettig tid måste jag fått till.

Efter ett formationsvarv ställdes vi upp för stående start men efter en stund kom en skylt upp som sa att vi skulle ta ett till formationsvarv. Tyvärr fick jag kärringstopp (Uselt jag vet men till mitt försvar så är det ovant med med BEC) så alla bakomvarande bilar smet förbi mig. Jag vågade sedan inte åka om för att ta min plats även om jag vet att det gjorts i serien tidigare, med min flytt blir det ju diskning direkt.
Jag ställde mig därför sist i startledet.

Jag fick till en bra start och kom upp jämsides mellan två tidigare framförvarande bilar men innan första kurvan styrde båda närmare mig varpå jag backar av då man är liten i en Fury. Ut på rakan slår varvstoppet i och alla försvinner men sedan sker något kul. Efter jag tagit bort vingen har stora delar av understyrningen försvunnit och jag inser att jag är mkt kvickare än de närmast framförvarande bilar i kurvorna. Jag ligger på som ett frimärke på framförvarande bil och är enormt frustrerad då jag är uppe jämsides eller förbi flera gånger varje varv men på varje efterföljande raka är jag chanslös och bromsas ned till allt för låg ingångshastighet i påföljande kurva. Det är dock jättekul att stressa en bil med mkt lägre kurvhastighet och efter några varv tappar framförvarande bil kontrollen i gamla startkurvan varpå fältet ligger fritt för att få göra några fria varv. VAD HÄNDER DÅ!........ MOTORN DÖR!!

Jag startar den igen och kan åka ett par kurvor innan den dör igen. Bilen har bränsle och alla temperaturer/signaler ser ok ut (förutom det lite låga oljetrycket). Jag åker in i depån och där går motorn kanon en längre stund varpå jag åker ut igen. Väl ute på banan börjar motorn att krångla igen och jag får starta om bilen ett tiotal gånger då den dör för att ta mig runt varvet och gå in i depån igen.
Väl i tältdepån går bilen hur bra som helst jag blir förbryllad kring detta fenomen och är det ännu....


Vad fick jag med mig ur ett rejsbilsperspektiv efter debuthelgen med Furyn?:

* Den löjligt kraftiga understyrningen botades genom borttagande av vinge men en hel del understyrning kvarstår varpå splitter skall byggas.

* Med bättre fart ut på rakan i rejs två så slår varvtalstoppet på sexan i innan jag kommit halvvägs på flygrakan. Jag slår t.o.m. i sexans varvstopp på gamla start och målrakan. Utväxlingen måste bytas.

* Jag måste ha mer camber. Jag nötte bara utsidan på slicksen i rejs två.

* Jag måste ha mer effekt för jag tappar sanslöst trots bättre utgångsfart.

* Varför gör oljetrycket inte över ett par bar när motorn är varm och man är i rejs?

* Varför dör den under rejs men startar utan problem och går rent utanför banan? ( ska kolla elfel och soppa tillförseln)
* Jag tror Furyn kan bli riktigt snabb med lite justering och omsorg...


Några skall få tårta efter denna helg. Ni vet vilka ni är...

________________
Fredrik Henriksson

_______________________________________________________________________
 
 
Liten race rapport från Anderstorp!
Första gången jag körde på Anderstorp. Var lite nervös faktiskt. Bilen var faktiskt hel sedan Falkenberg (wow..) och det enda jag hade gjort var tvätta bilen och chassi eftersom den var rejält grisig sedan sist.
På falkenberg hade vi satt på 3.18 i utväxling i bakaxeln och den fick sitta kvar... Man har hört skräckhistorierna från Atorp om söndervarvade motorer.
Teoretisk toppfart borde bli ca 260 km/h med 25"däck och 7000rpm.

Vi åkte ner på torsdagen för att delta i ARC kvällssträning, behövde alla varv jag kunde få!  Trevligt arrangemang, 500 spänn för att köra 4 pass på kvällen! Dock blandat gatbilar och rejsbilar...
På med äldre däcken för att ut o köra varv... Kom två varv då locket till luftrenaren lossnade, det hängde dock kvar och jag slog av rejält på farten vilket var tur då jag fick punka på vänster bakhjul 300m senare. Försökte puttra till depån men stannade på gamla taxibanan då jag inte ville köra sönder fälgen för mycket.
Man blev poppis i depån då ARC fick avbryta träningen pga av mig!
Åkte SC bilen tillbaka och hämtade speedlab-johan, reservhjul, domkraft o verktyg. Bytte däck på banan och körde till depån! Tack ARC för bra hjälp! 
På med nya däck och körde 3 pass till den kvällen...
Rakan kändes lååång, 180 gradarna var något nytt och kurvan innan startomålrakan var ett eget kapitel.



Fredag friträning...

Blev några varv på fredagen då arrangören helt plötsligt ändrade i schemat och helt plötsligt ingick ett pass träning på fredagen. Bra med några till extravarv.
Mycket trevlig fredagskväll med grillning och mys i depån.
Vi lyckades tillochmed få eld på el-grillen...







Lördag SRL + kval

Lördagen bjöd på regn...
Det klarnade dock och det bjöds på riktigt trevlig racing från GT-teamen
Kvalet blev en okomplicerad historia, hittade dock aldrig runt kurvan innan startomål rakan och hade lite svårt med 180 gradarna, körde dock 1,46,5 vilket gjorde mig kval 4 efter speedlab-micke, kimmen och edlunds GT-3.

http://www.raceresults.se/resultsse/2011/Car%20Races/SRL%20-%202011-08-06/Modsport%20-%20Kval%201.htm

Söndag race x2

Vaknade till ösregn...gick på det tredje förarmötet samma helg! Somnade om igen! 
Struntade i det andra kvalet, och monterade på regndäcken...


_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

 
Skrivet av: Fredrik