Oct 11, 2011
Falkenberg 2011

Falkenberg 2011

Rafflande race mellan regnskurarna i FalkenbergSPVM • Sportvagnsmästerskapet körde årets fjärde och näst sista racehelg i Falkenberg. Det var minst sagt ostadigt väder och på racedagens morgon var racerbanan delvis täckt av vatten!

I Modsport har Joakim Granfors dominerat i år, men i Falkenberg fick han hård konkurrens. Anders Edlund tog pole och han tog även starten, men han gav bort segern till Granfors ändå sedan han bromsat på sig och fått använda escaperoaden. Stefan Pfister kom trea. I andra racet tog Granfors starten och sedan kunde ingen hänga på honom. Edlund tog en ny andraplats. Bo Johansson kom trea, men det var på håret. Michael Karpers hade startat sist och i mål var han endast två tiondelar efter. - Jag tänkte inte på att det var sista varvet. Hade jag vetat det hade jag tagit i lite extra, sa Karpers efteråt.

Beng-Åke Gustavsson Racefoto

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Racerapport av Joakim "Kimmen" Granfors

Har varit på Falkenberg o tävlat (och det gick bra), första racet i regn andra racet började torrt för att sedan bli blött efter halva loppet, spännande att köra på slicks då.

Har bytt till en mindre oljekylare och med det kom det tydligen problem med vtec-styrningen så att man emellanåt fick nöja sig med 150-170 hk istället för 240 hk.

Om 2 veckor väntar Anderstorp och då handlar det mer om begränsa förlusterna, lär inte ha så stor chans med långa rakor som erbjuds där. Men så är det när olika biltyper tävlar tillsammans, det är gunga och karusell och för att vinna måste man vara med även på banor där ens biltyp inte passar.

Joakim "Kimmen" Granfors

 

 

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Efter den regnigaste helgen i mannaminne på Falkenberg med mycket depåsittande och missat förstarace p.g.a regndäcksbrist måste jag ändå säga att det slutade i dur!

Tredje plats i mitt första race sedan 2006!
Det blev faktiskt en tredjeplats i Modsport 1-klassen efter att ha startat sist p.g.a WO i det första racet. Missade dock tredjeplatsen i själva racet med 0,2 sekunder. Den platsen gick till Bo Johansson.
Det pinsamma var att jag missade att vi var på sista varvet, så när jag hade lagt upp Bosse för en schysst ombromsning innan chikanen så började man helt plötsligt vifta med målflaggor halvvägs ner på rakan! Snacka om snopet och klantigt!

I övrigt kan jag bara konstatera att vår satsning på mycket downforce verkligen betalade sig då jag utan problem kunde bromsa bra mycket senare än alla andra i slutet på rakan. Faktum var att jag nästan blev lite lat på övriga delar av banan då jag hela tiden visste att inbromsningen var ”min”. Illustreras bra av bilden nedan då jag utan problem bromsar mig förbi Johan Weglins Supra. En av många omkörningar på samma ställe, skall tilläggas.
The Corvette overtakes Johan Weglin's Supra

Måste även bifoga en snygg ”brinnbild” som Bengt-Åke Gustavsson tog!
Avgaserna brinner vackert vid motorbromsen!

Som avslutning skickar jag även med en bild på resultatet av det kraftigaste Monsunregnet under helgen och många sådana var det. Aluminiumbalkarna i taket bröt ihop och vek sig. Då regnar det!
Dessutom vill jag passa på och tacka min gamla kompis Stefan Mattsson som övertalade mig att stanna kvar och invänta en eventuell uppklarning inför det andra racet då jag i princip hade kastat in handduken och var på väg att lasta bilen på släpet och åka hem. En utmärkt illustration över att man faktiskt aldrig skall ge upp!
Fy tusan vad det regnade på Falkenberg!

Michael Karpers
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Racerapport av Björn Davidsson
Falkenberg blev en blöt historia...
Bilen hade blivit alldeles för högväxlad när vi gick ner i dimension på bakhjulen från 27 till 25 tum. Jag tyckte bara det varvade men det hände inget. Vi bytte utväxling i bakaxel från 3.60 till 3.20 innan vi åkte ner, kände att vi var tvungna att göra ngt radikalt.  Det kändes som ett jätte steg men blev nog rätt bra ändå..
Räknade skillnaden i procent på däcksdimensionen=ca 8,5 %
Skillnaden i utväxling =ca 12,5% lite mer alltså men vrid har vi motorn...

Mamma hjälpte till med ekonomin denna gång:
Blev två nya bakdäck!

TACK MAMMA! 


Vi åkte ner på torsdagen för att köra fredagens friträning. Nästan helt tom depå när vi kom fram vid 16 tiden på torsdagen, kändes ganska skönt. Speedlab Micke dök upp efter ett par timmar och vi tog kväll.
Ösregn på natten och en bit in på morgonen, struntade i första träningspasset och tänkte att det blir en skitdag.  Men det klarnade upp strax innan lunch och solen kom fram! Blev en toppen dag tillslut med ganska lugn inskrubbning av nya bakdäck.
Bilen kändes faktiskt mycket trevlig med lägre utväxling, trodde bilen skulle kännas trött men det finns hur mycket vrid som helst så den gick riktigt bra.

Fredagskvällen blev kanonfin med god mat o dryck samt umgänge i depån!

Lätt genomgång av bilen på fredagskvällen:


Fredagskvällen avslutades med actionfilm på datorn utomhus!
Farsan, Morsan o Roffe:


Sedan var det ösregn igen på fredagsnatten, helt sinnessjukt vad det regnade, vaknade av att det dånade i bussen av regnet och blev svårt att sova sedan. Lördagen blev regnig då SRL körde sina race, det klarnade dock upp något och vi körde kvalet sent på lördagseftermiddagen, dock var banan fortfarande våt så tiden blev därefter. Kvalade 10a av 12 bilar så det var sådär.

Middag i varberg på lördagskvällen, ösregn! När vi kom tillbaka till banan sent på kvällen hade ett jätteoväder passerat och flera tält och dyl. var söndertrasade hos andra team. Mycket tråkigt.

Ösregn igen natten till söndag! Crazy! På morgonen när vi tittade ut från bussen hade det bildats en sjö i kurvan efter rakan!
Regn hela morgonen, regndäcken åkte på inför warmupen. Var tvungen att ta ett par varv för att försöka få liv i dem då det var ett år sedan jag körde på dem och de är ett par år gamla...
Körde 4 varv på warmupen sedan immade framrutan igen, trots hembyggd defroster, skit!
Dock funkade regndäcken ok så det var skönt. Impregnerade rutan med Yes, tryckte i mig 2 varmkorvar sedan var det dags för race 1.
Regn fortfarande! Regndäcken fick sitta kvar på.

Race 1 blev ok, Yes-impregneringen funkade och jag såg ut, körde upp mig 3 positioner och stannade där. Regnet slutade och banan började torka efter halva racet så jag tog det lungt i mål för att spara däcken.

Startade 7 i race 2. Regnet hade slutat en timme innan och banan var nästan torr. Slicksen åkte på 5min innan start. Nu jäklar!
Kom iväg mycket bra i starten, trevlig med mycket vrid och långa växlar igen! Brakade förbi Johan i supran och la mig efter Bo johansson i Europan. Tolli och Pfister hade krokat ihop på uppvärmningsvarvet och hade brutit så det var bara tre bilar framför! Kimmen, Bo och en GT3a. Dem hänger man inte med så jag hakade på så gott det gick. Efter 8-9 varv började det regna igen och det blev jäkligt halt igen. Speedlab Micke kom ikapp på sista varvet och brakade förbi. Hade inget att sätta emot i halkan så jag slutade 5a totalt och 4 i modsport 1.

Blev trots regnet en jäkla kul helg med mycket köra och trevligt umgänge.

Regngrönt 


Bettan!


_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

 

Skrivet av: Fredrik