Feb 25, 2017
Valhalla Exige

Valhalla Exige

Joakim Unnebäck debuterade med sin nya bil på Kinnekulle Ring i år. Jag blev mycket nyfiken på hans skapelse som han kör i Modsport II. Så efter säsongen åkte jag till Eskilstuna för att få reda på mer om hans Valhalla Exige. Ju mer vi pratade och tittade på hans bil, desto mer förstod jag att den snygga bilen var rätt extrem och jag blev mycket förvånad när det, trots namnet, visade sig att det inte fanns en enda Lotusdel kvar på bilen.

Joakim jobbar på Volvo i Eskilstuna som specialist nya maskinkoncept. Han är mycket van att konstruera med hjälp av CAD (Computer Aided Design), ett av de senare uppdragen var att skapa eldrivna Entrepenadmaskiner. Men på fritid verkar det vara konstruktion av egna projekt som gäller.

Väl framme i Eskilstuna hittar jag enkelt fram till Joakim, som bor i villaområdet Valhalla, som ligger ganska centralt i Eskilstuna. I det stora fina garaget som finns på tomten har han byggt sin gula Modsportbil. Det är också där han förvarar den. Där står även en konstig trehjuling som är under byggnation, men det är en helt annan historia. Väl inne i villan sätter vi oss vid köksbordet och Joakim bjuder på kaffe. Jag får ett bra tillfälle att få svar på alla mina frågor om Joakim och den unika bilen.

Var har du fått ditt bilintresse ifrån? 

–Det har alltid funnits där, jag kommer ihåg när jag i yngre tonåren var på Mantorp och Automobil Sports Car Show, för då körde man också Sportvagnsserien där. Det var första gången jag fattade att man kunde köra bana med roliga bilar. Fast då drömde jag om en Alfa Romeo Bertone Cupe. Men det har jag ännu inte haft någon, utan det blev engelska bilar i stället och jag började med en Caterham Seven med en Ford Kent-motor.

Varifrån fick du idén att bygga en helt egen bil och hur började det hela?

–Ja det var länge sedan det började. Jag åkte Lotus Europa förut i Modsport III och jag var faktiskt på gång att bygga en ny Lotus Europa. Jag hade börjat plocka på mig grejor och hade idéer om hur det skulle se ut. Det var till och med på gång att bli en Lotus 62, som ju var en raceversion med tvålitersmotor av Europan. Men sen sprang jag på Ulf Bolumlid och det visade sig att han hade en Lotus Elise som han gjutit av och som skulle bli ett ensitsigt konstigt projekt. Det var liksom påbörjat, men avsomnat. Men så blev det att jag köpte dom grejorna och det fick bli någon Elise/Exige-variant. Det här var ganska länge sedan, någon gång runt år 2002. Det var ju samtidigt som jag körde med den gamla bilen som jag påbörjade det här projektet och byggde den nya parallellt.

Var får du idéer och inspiration?

–Man tittar ju lite i tidningar och när man varit ute på lite roliga evenemang så blir man ju alltid lite inspirerad. Bland annat för konstruktion av hjulupphängningarna. Det är alltid kul att titta på. Sedan får man gå hem och räkna och rita upp i CAD:en och se hur det blir. Hur det rör på sig och hur det borde röra på sig. Nu hade jag också idéer från Lotus Europan jag hade, för jag var väldigt nöjd med hur den fungerade. Så det var lite av den chassisättningen som jag började med.

Men hur gjorde du? Fick du till exempel med någon ram?

- Nej det fanns inte med, fån Ulf var det bara med delar till karossen. Så det blev en hel del jag behövde köpa till. På Race Cars Direct hittade jag hjulupphängningar. Där köpte jag kompletta hjulupphängningar runt om, som kom från en Reynard Formel 3000. Han jag köpte av var italienare, som jag kommit lite i kontakt med via jobbet. I och med det var det klart att jag måste bygga ramen själv.

Hur gör man det, hur får man till en bra ram?

–Jag har ritat allting i CAD (Computer Aided Design). Reglementet för störtbur sätter ju rätt mycket av grunden, hur huvudbåge skall se ut och hur strävorna skall vara. Så själva grundstrukturen för ramen finns ju i bågen. I golvet så har jag en ram med fyrkantsprofiler, som är alldeles platt och finns under buren.

När det gäller dimensioner på chassit, utgick du från storleken på karossen då?

– Ja, hjulbasen är ju som karossen, som en Lotus Exige då. Reglementet säger att man måste ha hjulbasen som produktionsmodellen, plus-minus 2%. Enligt reglerna skall det vara samma motorplacering som i produktionsbilen. Fast i Exige sitter ju motorn på tvären, men i min bil har jag den på längden. Det var lättare att sätta den på längden och på så sätt få klassisk hjulupphängning.

Vad är det för växellåda?

–Växellådan, vet jag inte riktigt när jag skaffade. Men jag vet att jag köpte den begagna på en parkering i England. Det är en Hewland F3 FTA och den är 5-växlad med H-mönster och jag har tillhörande drevsatser så jag kan byta utväxling. Det är enkelt det är bara att ta bort bakre som på en klassisk Hewland Mk9.

Du har snygga fälgar på bilen vad är det och vad är det för bromsar?

–Det är AP-bromsar de hör ju ihop med hjulupphängningarna, så det är bromsar för Formel 3000. De är i och för sig gjorda för 13-tumshjul, men nu har jag 15 tum fram och 16 bak. Så egentligen skulle det få plats större bromsskivor. Fälgarna heter Japan racing, men är tillverkade i Kina. Dom är snygga men tunga. De väger nästan 7, 5 kg styck. Förra året hade jag 13-tumsfälgar i magnesium som bara vägde 3,5 kg. Men jag har fått kompromissa för att enkelt få tag i bra däck. Nu kan jag köra på samma däck som Radical SR3.

Vad kan du säga om motorn i din bil?

–Det är en Honda S2000 standardmotor, för att få förmånligare regeltolkning i Modsport. Den har dock försetts med torrsumpsmörjning och ett AEM-insprut. Tyvärr har jag haft en hel del problem med motorn. Men när den fungerar skall den som standardmotor ge 240 hästar. Det är relativt mycket, men så har den också Hondas patenterade VETC-funktion. Den har, kan man säga dubbla kamtider, så att den vid högre varvtal har längre öppettider och högre lyft vid högre varvtal. Men på bana använder man egentligen bara högfartsregistret.

Hur mycket Lotusdelar finns det kvar i bilen?

–Det är ingenting som är äkta Lotus i bilen! Tyvärr inte det hade var kul om det varit någon liten del. Chassi, hjulupphängningar och motor är bytt. Karossen är ju en avgjutning av en Lotus, men är 5 cm längre.

Då är ju din bil egentligen en prototyp?

-Ja det kan man ju kanske säga, säger Joakim och skrattar. Jag hade tänkt anmäla bilen till tävlingar som en Lotus Exige, men jag kom på att det inte finns några egentliga Lotusdelar på den så blir den anmäld som en Valhalla Exige. Valhalla är den stadsdel av Eskilstuna jag bor i.

Vad har du för ambition som förare?

–Ja, det gick hyfsat bra med min förra bil, den Lotus Europa jag körde i Modsport III för några år sedan. Jag kom ju i mål ibland säger Joakim med ett leende. Jag gjorde några enstaka bra resultat, men totalt i serien var det inga framskjutna placeringar. Det var inte alltid jag kom i mål. Men jag är nöjd med de varvtider jag kunde få till.

Är du mer bilbyggare än du är förare?

–Jag hade hoppats kunna hävda att jag är mer förare, men ju äldre jag blir desto mer inser jag att jag är en bilbyggare. Jag tycker i och för sig att det är väldigt kul att köra också.

Är det inte kul att få köra något man byggt själv?

–Ja det blir något extra, att köra med något man själv konstruerat och sedan byggt. Det är ju egentligen därför jag byggt en till bil, för egentligen är det vansinnigt! Det hade varit betydligt enklare och troligen mycket billigare att köpa en färdig bil, typ Ginetta G55 eller något sådant. Men det är en tillfredställelse att faktiskt bygga sin egen bil.

Jag avslutar besöket i Eskilstuna med att fråga Joakim vad som är målsättningen med bilen inför nästa säsong?

–Nummer ett är ju att förstå motorn och få den att alltid fungera. Jag tror inte det är så mycket att ändra på bilen. Utan får jag bara köra den, så att jag som förare får lite varv i kroppen. Bilen gick ju hyfsat bra på Kinnekulle. Jag åkte så fort som jag hoppats på.

–Nummer två blir sedan att finjustera med krängningshämmare, stötdämpare, lufttryck och sådant för att bättra på varvtiderna.

 

 

Specifikationer Joakims Valhalla Exige

 

Förare

Joakim Unnebäck

Klubb

ÖSK

Bostadsort

Eskilstuna

Klass

Modsport 2

Startnummer

20

Bilmärke / Modell

Valhalla Exige

Motor

Honda S2000

Effekt / Vridmoment

240hk/220Nm

Växellåda

Hewland F3A

Vikt

703 kg (utan förare)

Chassi

Rörramsbygge med hjulupphängningar från Reynard F3000

Stötdämpare

Nitron

Fälgar / Däck

Japan Racing, 15 tum fram och 16 bak

Bromsar

AP från Reynard F3000

 

Text och Foto:  Gunar Johansson Racestripe

 

Det här blir min sista artikel för Modsport.se. Jag vill passa på att tacka alla för den här tiden. Det har varit både intressant och trevligt att träffa alla duktiga bilbyggare/förare. Jag planerar att starta en digital motortidning (Racestripe Magazine) och jag hoppas att vi ses ute på racingbanorna.

 

Skrivet av: Racestripe