Dec 11, 2016
Bosse försöker bli kompis med sin Chevron GR8 GT4

Bosse försöker bli kompis med sin Chevron GR8 GT4

Bosse Johansson, den stora Lotusfantasten, har sedan länge haft hemliga drömmar om en Chevron. Redan på 70-talet tittade han på en Chevron B8. Det blev inget av med den affären, men när Chevron nu kom med en retroversion av gamla B8 slog Bosse till och inhandlade ett exemplar av Chevron GR8 GT4. Året som gått har han ägnat åt att få alla skruvarna rätt och åt att bli kompis med den nya bilen.

Modsports ordförande Bo Johansson skulle enligt rykten byta ut sin gamla Lotus Europa inför säsongen 2016. Få visste vad hans nästa bil skulle bli. Han dök inte upp på de två första tävlingarna och det började viskas en del om vad det var för bil han egentligen hade skaffat sig?

 Men så står det plötsligt en fin gul Chevron, av den nya modellen, i depån på Knutstorp inför årets sportvagnsmeeting. Bilen är jätteprydlig och den ser ut att vara i nyskick. Varför var han inte med i de två första tävlingarna? Efter en stund får jag tag i Bosse och vi får tillfälle att reda ut alla frågetecken.

 Lång erfarenhet av Lotus Europa

Jag frågar förstås varför det blev just en Chevron?

–Jag tycker det är en liten smäcker bil. Jag har lite förkärlek för engelska småseriebilar, som jag egentligen hållit på med hela livet. I slutet på 70-talet ville jag köpa en Chevron B8. Det visade sig då att den kostade hela 60.000 kr vilket jag inte hade råd med.

Bosse hittade istället en liten billigare mittmotorbil, för det var det han ville ha. Det blev en Lotus Europa med Renaultmotor på 1600 kubik. Det var en fin gul originalbil och han kom till start första gången i Roadsport 1987.  Bland Datsun och diverse Porschar blev resultatet blandat och som bäst blev det några tredjeplaceringar.    

Efter några år ville Bosse åka fortare och han satsade då på Modsport med ytterligare en Lotus Europa. Den nya modsportbilen hade skärmbreddare, fullbur, VW-motor och en Hewlandlåda.

– Det var ett nytt liv som började, den hade ju slicks och grejor.  

Med den började Bosse tävla år 2000. Nu gick det bättre, ofta med pallplatser som följd.

– Efter 6-7 olika VW-motorer började vi lära oss hur sådana fungerar. Vi körde med Modsportlotusen fram till 2015 och har tävlat aktivt med den i nästan 15 år. I bland har det gått riktigt bra och ibland lite sämre. Jag vann serien 2011.

Chevron GR8 GT4

Var har du fått tag i det här exemplaret av Chevron?

–Så efter många, många år med Lotus Europa så började jag titta efter Chevron igen. De första GR8 som kom ut för en 3-4 år sedan var fruktansvärt dyra. Jag tittade dock efter begagnade under en tid och så dök den här upp på Racecars direct. Jag ringde upp och fick prata med en jättetrevlig engelsman och på den vägen var det. Han hade köpt bilen ny 2011. Han tävlade med bilen 2012 och -13, dessutom någon enstaka tävling 2014. Han hade kört ”Chevron GR8 Challenge” och diverse engelska GT-tävlingar. Totalt har det tillverkats 24 stycken Chevron GR8 och det finns 22 stycken kvar. Min har chassinummer 10.

–När jag köpte den fick jag med rätt mycket delar, men det var också rätt mycket att laga på den, särskilt när man vill ha det skick som jag vill ha. Det var en stor blandning med skruvar. Det kunde i ett förband vara 5 olika skruvar i olika längd och 5 med olika brickor. Det var katastrof. Det var inte sönderskruvat, men det var dåligt skruvat. Tidigare var bilen vit, men jag tävlar bara med gula bilar så jag fick måla om den, naturligtvis i Chevron-gult.

Vad har din bil för specifikationer?

–Det är en 2,3 liters Ford Duratec med en tillhörande växellåda från Hewland. Motorn är Cosworth-trimmad och graden bestämdes lite beroende på hur mycket pengar man hade när bilen beställdes.  Den här skall enligt Cosworth ge 285 hästar. Den har en femväxlad Hewlandlåda, som jag styr via paddlar på ratten. När det gäller hjulupphängningar så är det lite rallyinfluerat då M-Sport varit inblandade med bland annat lösning för bärarmar. Det finns inget kolfiber på bilen utan karossen är i glasfiber. Däck och fälgar fick jag med en samling. Det är 18 tum i bak och 17 fram. Nu är det Speedline som sitter på och de är tyvärr tunga som bly.

Finns det fler Chevron GR8 i Sverige?

–Vi har tidigare sett en Chevron GR8 i Sverige, den kördes i Swedish GT av Ingvar Mattson. Dessutom har Kent Abrahamsson en och enligt rykten har Jonas Qvarnström två stycken.

Du borde locka dem att köra Modsport?

–Jag har redan bjudit in dem.

Har du planer på att köra GT-tävlingar i Sverige?

–Inte idag, det är alldeles för kostsamt. Nej för mig är det Modsport som gäller.

 Vad är ambitionen med din Chevron?

–Ambitionen i år är att sortera ut den. Jag tror inte att jag vinner serien nästa år heller. Det gäller att bli ”tjenis” med bilen och att lita på den. När det gäller att köra den så påminner den väldigt mycket om den Europa jag hade förut.

Teamet

Joakim Johansson  Sonen Joakim är 16 år och kan betraktas som tillväxtkapital. När han inte kör omkring på teamets Honda monkey bike är han däckansvarig.

Bo Johansson Är ansvarig för hela teamets logistik. Han ordnar måltider och beställer reservdelar. Blir det någon tid över så kör han även tävlingsbilen.

Kent Samuelsson  Är en praktisk människa, har en bakgrund från Rally. Han är en mycket tekniskt kunnig person, som fixar det mesta.

Börje Andersson  Börje har varit med Bosse och skruvat i hela 34 år. Den gråhåriga mannen är allkonstnär, han är bra på elektronik, skruvar och kommer med tekniska lösningar. Han har idag hunnit bli hela 87 år gammal.

Nästa år

Vi kan nog inte påstå att Bosse, under den gångna säsongen, helt blivit kompis med sin Chevron GR8. Han har snurrat med bilen otaliga gånger. Varvtiderna har varit långsammare än med den gamla Lotusen. Under hösten har han återigen skruvat ned hela bilen och tittar nu på lösningar för stötdämpare och hjulupphängningar. Han vill dessutom ha mer effekt, men motorn ger han sig inte på än. Kanske blir det en fartrand på bilen, enligt illustrationen ovan av Dane Glantz.

 

Specifikationer Bosses Chevron GR8 GT4  

Förare

Bo Johansson

Klubb

SSJ Jönköping

Bostadsort

Jönköping

Klass

Modsport 2

Startnummer

47

Bilmärke / Modell

Chevron GR8 GT4 från 2011

Motor

Cosworth Ford Duratec 4 cyl 2,3 liter

Effekt / Vridmoment

Ca 285 hk vid 7800 varv/minut

Växellåda

Hewland JFR, 5 växlad med paddlar

Vikt

720 kg (utan förare)

Chassi

Semi monocoque i stål och aluminium

Stötdämpare

Proflex

Fälgar / Däck

Fälgar Speedline, 17 tum fram och 18 bak

Bromsar

AP Racing

Teamnamn

Bo Johansson Racing

 

 

Bakgrund Chevron B8

Chevron grundades av Derek Bennett i England. Han började med att bygga Clubmanbilar men verksamheten växte och snart var det en hel fabrik för produktion av racingbilar. Man byggde klassiska Chevron B8 som hade både BMW- och Ford-motorer. Totalt byggdes 44 Chevron av modellen B8 på 60-talet. Man byggde också och tävlade med formel 3 och formel2. Under 1969 var Reine Wisell framgångsrik fabriksförare åt stallet. Bennett förolyckades dock i en flygolycka med en hang-glider 1978. Efter det sköttes företaget av Bennetts syster, men efter ett par år gick dock företaget i konkurs. När sedan den historiska racingen tog fart fanns ett behov av service och reparationer av på de gamla bilarna. Nyckelpersoner i den verksamheten var den forne mekanikern Vin Malkie och hans fru Helen. Det var också de som satte igång arbetet med att ta fram GR8. Vartefter åren gått så har det dock varit ett antal personer inblandade i olika företagskonstruktioner. Man kom inte alltid överens och några juridiska skiljedomar har behövts. Det hela har mynnat ut i två företag, där det ena sköter och servar de historiska tävlingsbilarna. Bland annat så tillverkas ”continuation” av Chevron B8 och B16, vilka båda är tillåtna i historisk racing. Det andra företaget sköter om retroversionen Chevron GR8. Till en början kördes en serie som kallades ”Chevron GR8 Challenge”. Det var en en-märkesserie som kördes första gången 2010      

 

Text och Foto:  Gunar Johansson Racestripe

 

 

Skrivet av: Racestripe