Oct 27, 2016
Falkenberg 2016

Falkenberg 2016

Det hade blivit dags att avsluta Sportvagnsserien och det gjordes som brukligt med en hösttävling i september på Falkenbergsbanan. Tävlingarna som kördes tillsammans med Racerhistorikska Klubben bjöd på trevlig stämning och ett perfekt väder. Modsport tycks ha fått medvind igen och bjöd på säsongens största startfält.

Om man ser tillbaka på årets Modsportserie så kan man notera att det varit färre deltagare i Modsport klass I och II, medan det i klass III vuxit på. Det har alltid varit lite svängningar i antal deltagare över åren. I år fick vi ett nytt reglemente som kanske inte passade eller var svårt att anpassa sig till. Det gjorde att antal tävlande minskade, men glädjande nog kunde vi nu till årets sista tävling räkna in 23 deltagande bilar.

Sportvagnsserien (SPVM) har valt att köra sina olika tävlingar med SSK, STCC eller Racerhistoriska klubben. För publik och motorintresserade är det riktigt bra. Det är blandningen som gör Modsportserien så intressant. Tillsammans STCC och Swedish GT på Karlskoga och nu alltså de Historiska klasserna i Falkenberg. Det fanns så mycket att följa och titta på.

Peter Sandén

Ny till Falkenbergstävlingen var Peter Sandén med sin grålackerade Porsche 944 Turbo. Tänk att en mörkgrå bil kan vara så snygg! Peter har en egen firma, Sandén Bilteknik, där han jobbar med reparera Porschar och då speciellt 944. Han har haft flera av de andra modsportförarna som kunder.

Peter var aktiv som förare under 80-talet då han bland annat körde Super Saloon med en extremt ombyggd Chevrolet Camaro. Super Saloon hade vid den här tiden de bästa förarna och var Sveriges tuffaste racingklass. Peter lyckades bra genom att vinna mästerskapet åren 1983, -85 och -85.  

Hans Porsche 944 går i Modsport I och är alltså lite mer ”maxad” än de andra 944:orna som kör Modsport III. Peter berättade att den grå färgen var en gammal originalfärg till en Porsche 356 och han fortsatte:

– Motorn ger 430 hästar och bilen väger 1000 kg. Jag alternerar lite och kör även Time Attack (Pro Street) och där brukar jag ofta vara med på pallen. Sedan åker jag även PCSR (Porsche Club Sweden Racing). Jag kör lite olika race beroende på när det passar i tiden för mig.

– Sedan är det ju lågbudget racing och jag kör med gamla STCC-däck från West Coast Racing. Jag lever på att laga standarporschar, racinggubbarna blir man inte rik på.

Jag frågar Peter om hans bil är så långt man kan komma med en Porsche 944?

– Det är det ju inte, man har ju regler att förhålla sig till. Jag skulle vilja ha en fräckare växellåda, med knappar och lite sådant. Men när det gäller vikt så har jag varit noggrann och jag vet exakt vad allting väger. Sedan är det ju kul att testa sig själv, om takterna sitter i. Det har i år varit ett par gyllene tillfällen och jag har hunnit bli nervös.

Det mesta avgjort

När det gällde totalsegern i de tre olika Modsportklasserna var det mesta redan avgjort. Gert Severinsson hade i princip redan vunnit Modsport II och Niklas Mårtensson behövde egentligen bara hålla sig på banan för att vinna Modsport III.  Spänningen uteblev och Gert och Niklas kunde vinna sina klasser. Mattias Andersson hade redan vunnit klass I och valde att stanna hemma. Men detta och segerinterjuver har vi redan redogjort för på den här hemsidan. 

 

En intressant start gjorde Sven-Åke Larsson från Falkenberg med en Porsche 997 GT3 Cup. Det är Fredrik Larssons Pappa som nu luftade en lite äldre bil som Fredrik tidigare använt i Porsche Carrera Cup. Han kvalade in som tvåa på hemmabanan efter Peter Eriksson som bytt ut sin Porsche 997 mot en nyare Porsche 991 Cup. Med i startfältet fanns också Bengt Johansson Cobra och far och son Pfister med Lotus Europa i Modsport 1, så hade Mattias Andersson varit med så hade han utan tvekan fått årets bästa motstånd.

 

Race 1

Peter Eriksson lyckades bra med sin nya bil och ledde det första racet från start till mål. Efter honom kom Alexander Pfister med Lotus Europa och därefter Bengt Johansson med den stora Cobran.

I Modsport III var Niklas Johansson tillbaka med sin Locost Super Seven. Han är mycket snabb och vinner relativt enkelt. Han berättade efter loppet.

– I år har jag ju inte varit med tidigare, men jag tycker bilen gick bra. Vi har ny motor med samma cylindervolym som tidigare, men med 30 hästkrafter mer. Det är en Suzuki GSXR. Men i övrigt är bilen som den var i fjol. Tanken var att vi skulle ha kört full serie i år, men så blev det inte och det här var första tävlingen.

– Jag startade först av Modsport III-bilarna. Jag kom iväg bra och skapade ganska tidigt en lucka till de övriga. Det är många bilar i Modsport III och det är jätteroligt. Så nästa år skall jag försöka köra hela säsongen. 

Niklas Mårtensson med sin Porsche 944 gjorde vad som behövdes och blev tvåa. Därmed blev han totalsegrare för 2016.

Efter att Bo Johansson kört av med Chevron GR8 tog Gert Severinsson första platsen i Modsport II med sin BMW M3. Han var därmed klar 2016 års mästare i klassen.

Race 2

Peter Eriksson tog ledningen redan i starten med sin Porsche 991 och höll den sedan ända in mål. Så för hans blev det ett enkelt race. Till en början jagades han av Bengt Johansson i Cobran som dock tvingades bryta efter några varv. Andraplatsen togs i stället av Peter Sanden som börjat få upp ångan riktigt ordentligt i sin Porsche 944.

Det var pappa Pfister, Stefan som körde in familjens Lotus Europa till en tredjeplats före Sven-Åke Larssons Porsche 997 GT3.

Bo Johansson höll sig nu på banan med sin Chevron GR8 och tog därmed segern i Modsport II.  I Modsport III var det åter igen Niclas Johanssons Locost Seven före Niklas Mårtenssons Porsche 944.

 

Falkenberg är trevligt

Falkenbergs Motorklubb som arrangerar sitt Falkenberg Classic har verkligen hittat formerna. Det är trevlig och det finns duktiga funktionärer som gör det hela trivsamt. Det är en bra mix med att köra de klassiska bilarna tillsammans med sportvagnarna.

Det blir otroligt mycket intressant att titta på i depån. Dessutom har man mitt inne i banan, på grässlänterna, en finbilsparkering som gör att för publiken, mellan heaten får möjlighet att beundra ett stort antal sköna bilar.     

 Text och Foto:  Gunar Johansson Racestripe

Alla resultat finns på Svensk Racing :   Race 1    Race2

Skrivet av: Racestripe