Sep 24, 2016
Modsportmästare 2016

Modsportmästare 2016

Modsportmästarna korades i säsongens sista tävling som kördes på Falkenbergsbanan. Mattias Andersson var klar mästare i Modsport I redan före tävlingen. I modsport II gjorde Gert Severinsson och Bo Johansson upp om titeln, när Bo snurrade av i det första heatet så var den avgjort till Gerts fördel. Niklas Mårtensson körde stabilt med sin Porsche 944 och plockade två andraplaceringar och var därmed klar mästare i klass III. Nedan några korta interjuver med de tre segerherrarna. Ett längre reportage kommer senare.

MODSPORT I  - Mattias Andersson Porsche 968 Chevrolet V8

– Grattis till segern! Hur vill du sammanfatta den här säsongen?

– Det har gått otroligt bra! Men tyvärr var det ont om konkurrenter i Modsport I. Jag har slagit varvrekordet på de banor jag kört, förutom i Karlskoga.

– Vad är din styrka som förare?

– Jag är fokuserad när jag kör och ger alltid 100 %. Jag kan utnyttja bilen till max, vilket går bra när man har en bra och lättkörd bil.

– Vad vill du säga om din bil?

– Jag köpte den som lätt krockad gatbil. Jag monterade hjulupphängningar från en Porsche 996 och körde första året med originalmotorn, sedan monterade jag en Chevrolet V8 LS3. Den är original förutom att jag monterat ett nytt tråg, som behövs för att smörjningen skall fungera även i kurvor. Det har varit en mycket driftsäker bil och motor. Men efter fyra år har jag börjat tröttna så därför har jag nu sålt den.

– Om bilen är såld, vad gör du härnäst?

– Jag skall vila från tävlandet nästa år. Men jag vill bygga en ny tävlingsbil och funderar just nu på vilken typ av bil det skall bli.

 

MODSPORT II  - Gert Severinsson BMW M3 E36

– Grattis till segern, men vad är det egentligen för bil du kör?

– Det är en BMW E36 med en 3,2 liters rak sexcylindrig motor. Original är den på 340 hästkrafter, sedan är det insug och avgas som är åtgärdade och så mappningen. Enligt SPVM:s reglemente skall det vara 380 hästkrafter i den och den bromsar också något liknande. Målsättningen har varit att få så högt vridmoment som möjligt. Bilen är väldigt mycket original, förutom bakvingen och race-stötdämpare. Vidare är det lite smågrejor som till exempel för att få lite rappare styrning. Jag har en bakaxel från JMB som är mjuk i snäva kurvor när jag inte gasar. Sedan låser den vid gaspådrag.

Vad var det som gjorde att du kunde ta hem segern i Modsport II?

– Det gäller att samla poäng i alla tävlingar för att få en stor pott och därmed slås om slutsegern i klassen.

– Vad är din styrka som förare?

– Det är nog rutinen och att jag håller mig på banan och att jag tar mig i mål. Jag tog racinglicens redan på 70-talet, då jag gick en hel veckas racingkurs i Formel V här på Falkenberg. Det var tillsammans med den tidens racingstorheter som deltagare eller instruktörer. Det var Tommy Brorsson, Bertil Roos med flera. Jag fick sedan återfall och började köra den här bilen 2007.

– Är du nöjd med bilen?

– Jag har haft massor av småfel under året. Men i det stora hela är jag nöjd. Jag har kommit i mål i alla racen, utom i Karlskoga då var jag sjuk. Så jag kan inte skylla på bilen.

– Är det du själv som skruvar på bilen?

– Ja, jag skruvar rätt mycket själv. Jag har haft hjälp av JMB med motorn och då mest med det elektroniska.

– Vad händer nästa år?

– Jag har väl tänkt leka vidare med bilen. Men det är en lång vinter dit.

 

MODSPORT III  - Niklas Mårtensson Porsche 944 Turbo

Grattis till segern i Modsport III.

– Tack det här var härligt! Det här har vi siktat på hela året. Totalsegern i Modsport III var målet.

Vad är din styrka som förare?

-Jag tycker att jag är snabb, med dom medel jag har. Jag försöker att alltid komma i mål. Jag har blivit etta eller två i alla lopp utom första loppet på Knutstrop, då jag blev diskad för att jag knäppte upp bältet och gick ur bilen. Det var den enda plumpen i protokollet. Så har bilen hållit ihop hela säsongen. Vi hade gjort ett bra grundarbete över vintern. 

 

Är det du själv som skruvar på bilen?

 

-Ja det är jag och min gamle far som skruvar på bilen.

 

– Vad händer nästa år?

 

– Det är inte helt bestämt. Förmodligen blir det en fortsättning i Modsport III. Jag hoppas att det kommer fler förare så vi kan få lite mer konkurrens.

 

 

Text och Foto:  Gunar Johansson Racestripe

 

 

Skrivet av: Racestripe