Sep 7, 2016
Kanonloppet 2016

Kanonloppet 2016

Kanonloppet är Svensk Racings största motorhändelse. Tävlingarna i Karlskoga med STCC och dess supportklasser hade inriktning på sportvagnsracing. Som sportvagnsfantast kunde man njuta av Swedish GT, Porsche Carrera Cup och SPVM:s alla sportvagnsklasser. Dessutom dök det upp några nya och intressanta bilar i Modsport.

Det är kul att Kanonloppet kommit tillbaka som årets motorhändelse i Sverige och att Modsport är en del av arrangemanget. När jag besökte min första biltävling, som råkade vara Kanonloppet 1960. var det ett av Sveriges största publikevenemang med 33 500 besökare. Stirling Moss vann i en Lotus 19 före Joakim Bonnier i en Maserati Tipo 61 (”Fågelbur”). Nu 56 år senare var det cirka 7000 personer i publiken, vilket egentligen är bra för STCC och väldigt mycket för Modsport. Så det var en stimulerande miljö för Modsportåkarna. Som publik bjöds man på sverigeeliten i STCC-klasserna och i depån kunde man skymta storfräsare som Marcus Eriksson och Felix Rosenqvist.

Lotus Exige Cup dubblerade

Det finns ett par Lotus Exige V6 som körs internationellt i Lotus Cup Europé, som där körs av Tommie Eliasson och Robin Nilsson. I Sverige delas bilarna av andra förare och man kör framför allt Swedish GT.

 

Jag fick en kort pratstund med Anders Davidsson och Björn Sörensson som är kollegor från möbelbranschen. Anders kommenterade blygsamt:

– Vi betraktar oss själva som blåbär och kör normalt i Swedish GT men när nu tillfälle gavs att dubbla och köra även Modsport så gjorde vi det. Han fortsatte:

– Jag kommer hit med hjälmen i handen och får hjälp med prepareringen av bilen. Tidigare har jag kör Carrera GT ett år, 2012. Innan dess hade jag kört endurotävlingar. Nu har jag inte kört på fyra år, så jag tar det väldigt lugnt. Jag tittar mycket i backspegeln.

 

Anders och Björn delade den svarta Lotusen och turades om att köra heat 1 lördag och heat 2 på söndagen. Bilen är en Lotus Exige Cup från 2014. Cup är bilar som levereras helt färdiga för racing direkt från Lotusfabriken. Den har en kompressormatad V6 från Toyota som beräknas ge cirka 350 hästkrafter. Bilarna väger 1125 kg och de klassade in i Modsport I.

Mazda med Wankel

En nykomling i Modsport var Lennart Petersson med en Mazda RX8. Jag träffade honom i depån före tävlingarna och bad honom berätta om den udda bilen.

– Det är Mazdas bil med Wankel-motor och den är från 2004. Det här var en bil som brunnit och som jag köpte från skroten 2005 och som jag sedan byggt om och fixat och donat. Jag har valt att köra med originalmotor. Den här motorn räknas som 1.3 liter och den ger 231 hästkrafter. Mazda har gjort ett bra grundjobb. Det är bra vägegenskaper på bilen fån början. Det finns en hel del eftermarknadsprylar till bilen, inte i Sverige, men väl i USA, Japan och Australien.

Lennart har tidigare kört i SLC (Svenska långdistans Cupen), men den finns inte i år så därför har han hittat till Modsport. Bilen är relativt tung och körs i Modsport III.

– Med bur och kraftigare bromsar så blir den inte så lätt. Med mig i så väger den 1330kg. Jag har bytt dörrar och bagagelucka och jag tycker jag gjort allt jag kan och får inte ner vikten mer. Jag skall ha ungefär 5 kg/hk så jag har bilen ungefär 70 kg för tung.

 

Träning och kval

Det var två träningspass redan på fredagen. Vid det andra kom det ett mindre regn. Lite förvånande var Roger Fredriksson totalsnabbast med sin Porsche 944, trots att han kör i Modsport III. Han förklarade att han trivs på blött underlag. Kvalet gick sedan strax före lunch på lördagen. Det var torrt väder, så ordningen var återställd med fyra klass-I bilar överst i resultatlistan. Naturligtvis var Mattias Andersson snabbast med sin Porsche 968 V8. Jonas Jansson (Corvette Z06) och Johan Armskogh (BMW M3) var tillbaka och körde Kanonloppet eftersom det var deras hemmabana. Ingen av dem är nöjd med det nya reglementet eftersom de båda ”åker på” 5% för standardmotor och 5% för ABS-bromsar. Jonas hade viktat upp sin bil, medan Johan valde att gå upp i Modsport I. Kvalsnabbast i Modsport II var Bosse Johansson (Chevron GR8) före Fredrik Ström (BMW M3). Niklas Mårtensson har riktigt bra snurr på sin Porsche 944 och var klart snabbast i Modsport III.

 

Race 1

Det första racet i Modsport kördes lördag eftermiddag. Mattias Andersson, var som väntat snabbast även här med sin Porsche 986. Mattias har gått fram som en ångvält i år när det gäller att sätta varvrekord på de banor han kör på och har slagit rekordet på samtliga, så här långt. Men Gelleråsbanan är numera ganska ojämn, så han nådde inte riktigt ända fram.

Efter Mattias var det en tuff fight mellan Jonas Janssons Corvette Z06 och Johan Armskogh i BMW M3. Jonas berättade efter loppet:

– Jag hade en hård fight med Armskogh. Första halvan av racet drog han förbi. Jag hade bromsat på mig direkt efter starten. Jag hade så dåligt fäste i början, så det tog nog halva racet innan jag började närma mig honom. Han började sladda mer och mer, då tänkte jag att jag har chans att gå om. De sista fem-sex varven hade vi en grym fight. Jag var om honom, eller jämsides, flera gånger. Jag försökte bromsa mig förbi in i Tröskurvan ett antal gånger.

Till slut blev det lite närkontakt innan Jonas kom om. Jonas kofångare träffade Armskoghs baklyse, så att det flög lite delar. Ingen av dem var dock bitter efter loppet utan båda uppskattade den tuffa fighten. Johan, med BMW M3, lyckades efter den dramatiska omkörningen ta tillbaka andraplatsen. Fyra i mål blev Anders Davidsson med den svarta Lotusen. Det gick ju snyggt och fort, trots att han var relativt ovan.     

  

Bo Johansson vann, i sin Chevron GR8, Modsport II före Fredrik Ström i en BMW M3 V8. I Modsport III vann Niklas Mårtensson i den vinröda Porsche 944:an, relativt enkelt. Bakom var det desto hårdare och innan Roger Fredriksson knep andraplatsen före Kent Heijel och Andreas Ekvall.  

 

Race 2

Modsport Race 2 gick på söndag förmiddag i strålande sol. Mattias Andersson tog starten och började så sakteliga dra ifrån de övriga. Bakom honom kom det återigen att bli en bra fight mellan Jonas Janssons Corvette Z06 och Johan Armskoghs BMW M3. Johan, som tyckte det var bra racing, kommenterade:

– Det gick bra, det var ju lite lugnare i starten än i går. Jag kom i väg som trea och försökte hänga på Jonas. Mattias Andersson viste jag, han kommer bara att försvinna.

– Jag började närma mig Jonas vid inbromsningarna. Det är ju lättare att jaga än bli jagad. Till slut chansade jag vi en inbromsning och kom om Jonas. När jag väl kört om tror jag Jonas slog av lite.

Niklas Mårtensson hade en enkel resa mot förstaplatsen i Modsport III. Han kunde efter loppet konstatera:

– Det blev en dubbelseger i helgen och det känns riktig skönt. Det var några lugna lopp och jag var ganska ensam. Det blev nytt banrekord. Det är fantastiskt att vinna och komma med hel bil. En superhelg!

Efter honom var det en härlig fight mellan tre som alla jagade andraplatsen i Modsport III. Andreas Ekvall berättade efter loppet:

– Det var fight mellan mig (Ginetta G20), Roger Fredriksson (Porsche 944) och Kent Heijel (Mazda MX5). Det är kul för vi har tre ganska olika bilar. Vi kör väldigt jämt i tider men kör snabbt på olika delar av banan.

Kampen om andraplatsen slutar tyvärr med att Roger Fredriksson kör in i Heijels Miata på det näst sista varvet och båda tvingas bryta. Roger berättade lite missmodigt och ursäktande:

– På långa rakan, så skulle jag försöka köra om Heijel. Jag la mig på innern och jag bromsar alltid vid 100-markeringen och gjorde så nu också. Men den här gången så bara gled bilen. Hjulen låste sig och jag funderade vad jag skulle göra? Jag såg däcktraven och tänkte jag tar den. Jag tog den och sedan Kent rätt i sidan. Så det blev tvärstopp.

Rogers Porsche visade i fronten till höger, skador från däckstraven och till vänster bucklor från Kents bil. Kents Miata hade fått en trasig bärarm och dörren intryckt.

Bo Johansson vann åter igen Modsport II och den här gången var han extra nöjd då han var före de båda Lotusarna från Swedish GT.

 

Seriesegern i Modsport I är redan klar

Mattias Andersson har en imponerande fart på sin Porsche 968 med Chevrolet V8. Han har under helat våren varit ohotad och kört snabbare än någonsin:

– Det gick bra och jag tog starten. Jag försökte få till ett varvrekord före varvningarna. Men jag fick inte riktigt till det. Det gick inte lika fort som det gjorde på kvalet igår. Jag var nere på 1.06.34. Men det var kul och det var ju lite mer bilar i Modsport I, den här gången. Kanonloppet är kul med mycket publik och trevlig inramning.

Mattias, som tävlat med sin Porsche i hela 11 år berättade att han nu bestämt sig för att sälja den och när detta skrivs så är den redan såld. Jag frågade naturligtvis vad som händer härnäst:

– Jag bygger nytt. Det är kul att bygga en ny bil och att köra något man byggt själv är riktigt härlig känsla. 

 Så vi får vänta och se vad han väljer för bil och klass och när det blir klart. Förhoppningsvis något som kan användas i Modsport? Han får ju en mästartitel att försvara då han redan före Falkenberg är klar mästare i Modsport I för 2016.     

 Text och Foto:  Gunar Johansson Racestripe

Alla resultat finns på Svensk Racing med Modsport längst ned.

Skrivet av: Racestripe