Jul 26, 2016
Sportvagnsmeeting 2016

Sportvagnsmeeting 2016

Modsports klass III kom att sätta färg på tävlingarna på Ring Knutstorp. Det kom att bli dramatiskt. Klassen hade ett rekordstort deltagande, det kom kraftiga regnskurar och tävlingsledningens direktiv om att byta däck på 10 minuter gav tillställningen extra dramatik. Klassens normalt starka Porsche 944:or utmandes av både Mazda Miator och Ginettor.

Svenskt Sportvagnsmeeting är en tradition. Det var 40:e gången som det kördes på Ring Knutstorp. De två första åren 1974-75, körde man på Anderstorp. Det känns liksom skönt att man alltid kan åka till Skåne, för ett stort och trevligt sportvagnsevenemang i början på juli varje år. Antalet deltagare i Modsport III var rekordstort, då hela 20 bilar rullades fram till start i de båda heaten. Tyvärr var det inte lika många bilar i heatet för Modsport I och II. I klass ett fanns bara Mattias Andersson med sin Porsche 968 och Björn Davidsson med sin stora Pontiac Trans AM på plats. Björn fick tyvärr problem med ett läckande styrservo och så var Mattias ensam i klassen. I klass II kom sex bilar till start, så tyvärr blev det bara sju bilar i heatet. Det skall jämföras med förra året då det var hela 21 bilar i motsvarande heat.

Nytt och Nya

Så fick vi då äntligen se Bo Johanssons nya bil. Han har nämligen skaffat sig en Chevron GR8 och fanns nu på plats. Den lilla vackra bilen är en GT4-bil och är väl närmast att beskriva som en retro-version av klassiska Chevron B8. Bilen har en Cosworth-version av en 2-liters Ford Duratec som ger cirka 255 hk. Bilen klassar in i Modsport II.

I depån fanns den här gången en brandgul Porsche 944 S2. Det var danske Peter Mikkelsen som passade på att köra i Modsport III. Han visade sig vara mycket snabb och skulle komma att blanda sig i toppstriden.

Kent Heijel har varit på gång med Modsport-Miata hela året. Han har valt att anpassa sin Miata från Roadsport till Modsport III. Bland annat genom ett motorbyte till Ford Duratec. Men han har haft problem med de motorer han använt. Han har haft två motorras och var nu inne på den tredje motorn. Jag passade på att frågan om motorn nu var okej?

– Nej det är den inte, vi har temperaturproblem. Vi har 122 grader på oljan och det tar med sig vattentempen. Det går åt en lite större oljekylare. Sedan får vi se om det blir så varmt i motorrummet, så att kopplingen slutar att fungera. Så får vi bara ordning på det, så kan vi nog vara med i helgen och ge ”Folkvagnarna” en match.

Det var ont om bilar i de stora Modsport I och II, så var det extra trevligt att få hälsa på far och son Olsson som var på plats med varsin svart BMW. Ronny körde en Z4 GTR och Simon en Z3 M Coupé. De är från Helsingborg och kör troligen bara på Knutstorp.

Kalleracing

En av anledningarna till det stora startfältet i Modsport III var att Ginetta Cup inte hade någon tävling den här helgen och det var hela sju bilar som passade på att köra i Modsport. Ett av de större teamen var Kalleracing och jag fick en pratstund med Kalle själv:

– Jag heter Kalle Berggren och kör tillsammans med min far Erland Berggren. Vi tävlar egentligen i Ginetta Cup, men kör i Modsport här på Knutstorp för att det är en rolig helg att tävla på. Modsport III är en bra klass och vi får chansen att köra med slicks. Kalleracing är som sagt jag och min pappa, men vi känner många som tävlar och nu är det flera som hoppat med i teamet. Vi har nu hållit på i fem år så teamet har växt.

 

Man blir diskad om man kliver ur bilen på startgridden

Lördag eftermiddag var det då klart för start i det första racet för Modsport III. Det hade regnat lite till och från under hela lördagen, men nu höll banan på att torka upp och de flesta monterade på slicks innan man körde fram till start. I första startled stod två Porsche 944. Pär Fredriksson hade kvalat in 3/10-delar före Niklas Mårtensson. I det andra ledet stod Andreas Andersson i en Ginetta G40 bredvid Fredrik Åkerman i en Ginetta G20. Det började dra ihop sig till start då man kunde se att Mårtensson klev ur bilen och sysslade med något. Lite märkligt, men han kom in i bilen och han tog starten före Fredriksson.

Kent Heijel gjorde en kanonstart:

– Starten jag gjorde idag, var nog den rökigaste start jag gjort. Jag stod sjua i starten och kom ut som trea. Det var dragrace ned mot första kurvan med en Ginetta G40 på vänstersidan och en Porsche på högersidan. Nu får vi se vem som bromsar sist, tänkte jag. Vilket jag också lyckades med. 

Andreas Ekvall, med den gula Ginettan ombyggd för modsport, tappade sin startposition redan på uppvärmningsvarvet. Han förklarar vad som hände:

– Det gick bra redan på träning i regnet, då jag för första gången körde med de här nya regndäcken från Michelin. Då kändes bilen jättebra och jag kvalade in som 5:a. Så jag hoppades på regn till race1, men så blev det ju torrt i stället.  Jag var lite övertänd och snurrade redan på utvarvet.

 Mårtensson tog starten men han blev omkörd av både Pär Fredriksson och Peter Mikkelsen som var mycket snabb med den brandgula Porsche 944:an. Pär Fredriksson höll dock undan för Mikkelsens attacker och lyckades vinna med bara en halv sekund. Trea blev Andreas Andersson med Ginetta G40 före Thomas Larsson i en Porsche 944 Turbo och därefter kom Kalle och Erland Berggren. Grenröret gick av för Andreas Ekvall med gula Ginettan och han tvingades bryta.

 

En nöjd segrare, Pär Fredriksson berättade efter loppet:  

–Det var ovisst till en början om man skulle ha regndäck eller slicks. Vi chansade med slicks och det visade sig att det var väldigt torrt på banan, mer än vi hade trott. Så det valet var klockrent.

– Mårtensson tog starten, han var en av de få som chansat med R-däck och kom iväg ganska bra och fick en lucka. Men efter ett tag kände jag att greppet började komma och fick upp tempot riktigt bra och kunde köra om honom i nedförsbacken före Lito-kurvan. Då, är det kul att köra! 

Niklas Mårtensson blev efter racet diskad för sitt tilltag att gå ur bilen på startplattan. När man kör ut på banan så kontrolleras säkerhetsutrusning och att man är ordentligt fastspänd. Om man därefter går ur sin bil så gäller inte längre det godkännande man fått av tävlingsledningen. Mårtensson som tyckte han haft en dålig dag berättade efter racet:

– Så hade vi glömt lite lösa delar i bilen. Vi hade glömt en vikt, som jag slängde av på startplattan och som jag blev diskvalificerad för. Så tyvärr, det var ingen höjdardag idag. Det är mycket som man retar upp sig på för tillfället. Jag blev diskad helt, vilket gör att jag inte fick någon varvtid alls och tvingas därmed starta sist i morgon.  Det är synd för jag har haft jättebra fart i bilen den här helgen.

 

Modsport I och II Lördag

Nu fanns det ingen diskussion om däcksval, banan var helt torr förutom på några få ställen där det fortfarande rann vatten över banan. Mattias Andersson, ensam i klass I, hade inga problem att hålla undan för bilarna i klass II. Han hade en otrolig fart på sin Porsche 968 och Chevroletmotorn sköt på bra på den kurviga och kuperade banan. Han slog åter igen varvrekordet med 01:01.14, trots vattnet som fortfarande rann över banan. Torkel Kristensson tog förstaplatsen i klass II med sin skönsjungande Westfield. Gert Severinsson hade nu sällskap av ytterligare två BMW, far och son Olsson. Den kampen vanns av Simon Olsson med sin BMW Z3 före Gert BMW M3 och Ronnie BMW Z4 GTR.

Hur gick det då för Bo Johansson som nu äntligen debuterade med sin gula Chevron GR8?

– Jag är som vanligt alldeles för het på gröten. Jag är lite ovan vid så stora däck som sitter på den här bilen, vilket gjorde att jag snurrade den, det första jag gjorde. Det tar några varv innan däcken blir varma och det ”bettar”. Men det är första helgen med den här bilen, jag håller på och lär mig.

Dramatiskt däcksbyte precis före start

Söndagsmorgonen nalkades och trots att väderleksrapporterna förutspådde regn så sken solen över det bördiga skånelanskapet. Vartefter dagen led så ökade molnigheten i alla väderstreck men regnet kom inte. Hos team Fredriksson fick man bestämma sig:

– Det har varit mycket vädersnack, hela morgonen. Vi har lagt mer energi på det än kanske något annat. Till slut valde vi att köra med slicks.

Alla Modsport III-bilarna stod uppradade i depån och väntade på att få köra ut till start. Då kom regnet och det var en riktig ordentlig störtskur. De flesta bilarna hade slicks så tävlingsledningen beslutade att ge de tävlande 10 minuter för att de skulle kunna byta till slicks.  Peter Mikkelsen gjorde det proffsigast, som hade fyra mekaniker från Team Erik Höyer på plats, som snabbt byte alla däcken. De flesta valde att köra tillbaka till sin depåplats, för ett så snabbt däcksbyte som möjligt. Mest stressigt var det för Team Kalleracing som hade sina bilar i den övre depån och därmed tvingades passera den trånga enkelriktade tunneln två gånger. Kalle Berggren berättar:

– Det blev väldigt stressigt, eftersom vi hade plats i den övre depån, behövde vi åka ända dit för att byta däck. Teamet hade ju tre bilar att byta på och alla däcken måste monteras i rotationsriktningen. Vi lyckades komma ut med alla tre bilarna, varav den sista med bara några sekunders marginal.

 

Regnet hann visserligen upphöra precis före start, men banan var rejält regnvåt, så regndäcken behövdes. Mikkelsen i den orangea Porsche 944 tog starten före Pär Fredriksskons röda Porsche. Kent Heijel med Miatan gjorde åter igen en bra start och han följdes av Fredriks Olsson i en Ginetta G20. Mårtensson som startade sist, på grund av lördagens diskning, började en spektakulär uppkörning genom fältet. På det tredje varvet kom han förbi Pär Fredriksson och jagade Mikkelsen. Pär gav sig inte och försökte hänga på, men i svackan på baksidan tappade hans bil greppet och han kanade av banan:

 

– I racet hade jag ingen känsla i bilen idag. Det kan ha varit sedan jag efter skadat frontvinge i det första racet, valde att även ta bort bakvingen. Det kan också ha berott på chauffören som inte hittade känslan. Det släppte lite och det var bara att åka med. Det går rätt snabbt över krönet där!

Efter avåkningen från Pärs sida tog han åter igen upp jakten, men var långt bakom de ledande. Mikkelsen, som ju längre loppet gick tappade fart, passerades av flera bilar. Efter loppet träffade jag en mycket munter Niklas Mårtensson som förklarade:

– Idag så är det betydligt trevligare. Det här var riktigt skoj! Jag startade sist så jag satte allt på ett kort och körde vad det gick. Jag tror jag var uppe ledningen efter cirka fyra varv. Sedan kunde jag släppa av lite och köra mer på säkerhet. Men det var fantastiskt skoj. Jag är supernöjd, särskilt med tanke på gårdagen.

Mycket hänger på den som kör när det regnar. Det gäller att tordas stå på i halkan. Mårtensson med inställningen ”det får bära eller brista”, satsade allt på ett kort. Han gjorde en fantastisk uppkörning från 20:e till femte plats på ett varv.

 

Kalle i Kalleracing gjorde också en imponerande uppkörning och han gav sin syn på loppet:

– Racet gick väl bra. Jag startade som 12:e bil och starten blev stökig och sedan var det mycket trafik. Jag tog mig förbi fyra på det första varvet. Sedan var det en röd Porsche (Fredriksson) som körde av och därmed slapp jag en omkörning och kom förbi gratis. Jag trivdes bra i regnet och hade nytta av en lätt bil.

På en bra tredjeplats, i det tuffa sällskapet, kom Thomas Larsson i sin röd/svarta Porsche 944:

– Dansken (Peter Mikkelsen) hade lite sämre väghållning i det blöta än vad jag hade, så honom lyckades jag ta mig förbi. Jag är nöjd, bilen gick bättre än vad jag klarade av, så det är bra.

Andreas Ekvall, med den gula Ginettan, startade i 16:e rutan och även han gjorde en noterbar resa genom startfältet. Förnöjd berättade han efter loppet:

– Jag fick ju mitt efterlängtade regn och körde upp mig till en 4:e plats. Det gick kanon och det var jättekul att köra. Hade jag vetat att jag var fyra hade jag kanske kunna köra ännu lite hårdare för att nå en pallplats. Downforcen jag får från vingarna hjälper till i regnet och jag kunde bromsa ut de flesta.

 

Modsport I och II Söndag

Heatet för Modsport I och II utökades på söndagen med Lars Macklin och hans V8-försedda Hult-Healey. Men samtidigt som man körde uppvärmningsvarvet upptäckte tävlingsledningen att Torkel Kristenssons Westfield läckte olja. Han svartflaggades och man satt igång med oljesanering innan starten kunde gå. Det var ingen överraskning att Mattias Andersson snyggt och snabbt körde hem heatet och vann Modsport I. Det kan däremot noteras att Bosse Johansson fick sin första seger i Modsport II med sin nya Chevron GR8:

– Fantastisk trevlig resa. Jag och bilen har blivit mer kompisar, efter den här lilla svängen. Vi har hittat lite inställningar, så att vi har bättrat på varvtiderna en halv sekund. Vi börjar bli ”tjenisar” och hjärnspöket med vänsterbromsning och att växla med fingrarna, börjar försvinna.

Andraplatsen i Modsport II togs hem av Lars Macklin före Gert Severinsson BMW M3.

  

Text och Foto:  Gunar Johansson Racestripe

Alla resultat från Svenskt Sportvagnsmeeting finns på Svensk Racing med Modsport längst ned.

Skrivet av: Racestripe