Jun 19, 2016
Trevligt på Kinnekulle Ring 2016

Trevligt på Kinnekulle Ring 2016

Vägen genom Västergötland fram till Kinnekulle Ring kantades av vindkraftverk, gula svajande rapsfält och härligt doftande syrener. Tävlingarna på Kinnekulle kom att bli en trevlig tillställning och vi bjöds på några rafflande fighter i Modsportklasserna.

Racen kördes tillsammans med SSK, Kinnekulle är deras traditionella hemmabana. Flera av Modsportbilarna gick också i SSK-heaten, då var det ofta med någon annan chaufför. Det var minst tre bilar som på så sätt delades mellan far och son.

Från Depån

Jag kom till banan redan på fredag eftermiddag och försökte få en bild av vad som hänt inom Modsport.

 Joakim Unnebäck har länge byggt på en rörramsbil för Modsport II och han var på plats med den brandgula och proffsiga skapelsen som han kallar ”Valhalla Exige”. Ett problem var att hans Honda-motor inte ville starta, men till lördag morgon fick han en ny mappning från Joakim Granfors i Eskilstuna och då fungerade motorn igen.    

 Alexander Pfister var tillbaka efter motorproblemen på Mantorp. Vevlagren var bytta i Nissanmotorn i hans Lotus Europa och den fungerade riktig bra. Hans pappa Stefan passade på att köra Lotusen i SSK.

 Kent Heijel som på Mantorp berättade att han byter motor i sin Miata för att satsa på Modsport III, var på plats på Kinnekulle men utan bil. Det är fortfarande problem med Duratec-motorn från Ford.

 

Mattias Andersson, som tvingades bryta på Mantorp på grund av ”ånglås” i bränsletillförseln, hade löst problemen genom att dra om bränsleledningarna där det inte var lika varmt. Han berättade att det plana golvet med venturi-tunnel längst bak gett honom högre kurvhastighet. Efter att ha analyserat race-loggen från Mantorp kunde han se att han, jämfört med förra året, hade 10 km/timme högre fart i vissa kurvor. Mattias hade verkligen fått fart på sin bil, nu på Kinnekulle körde han varvet på 51.89 sek under kvalet. Det var cirka en halv sekund snabbare än varvrekordet han satte förra året på 52.35.

Hampus Rydman var på plats med sin Ginetta G50 och han planerade att dubblera genom att även köra SSK. Tyvärr körde han av under kvalet till SSK och förstörde bakdelen på Ginettan så pass mycket att det inte gick att reparera under helgen.

Pär och Roger Fredriksson hade problem med styrservon under kvalet på deras röda Porsche 944. Roger bytte ut den läckande servon innan tävlingarna började.

 

Torkel Kristensson var tillbaka efter att ha missat premiärtävlingen på Mantorp. Han berättade:

– På Mantorp gick bilen sönder, det var ett enkelt skitfel, men nu är det fixat. Tanken är att köra full säsong.

Torkel kör en Westfield Seven i Modsport II och jag passar på att fråga hur han upplever regeländringen med 5% påslag för motorcykelmotorer?

– Jag har fått lite påslag och det är ju helt rimligt. Men det påverkar oss inte. Nu är ju klassvikten höjd och jag är fortfarande 150 kg för tung och det finns ju ingenting att lätta på.

 

RACE 1

Det första racet blev en promenadseger för Mattias Andersson och hans bländvita Porsche 968. Han hade loppet helt i sin hand och ledde från start till mål och han satte nytt varvrekord. Han var ändå inte riktigt nöjd när jag pratade med honom strax efter målgång.

– Jag hade hoppats på en lite bättre varvtid än på kvalet, men det räckte inte riktigt. Jag släppte av lite och sedan var det mycket varvningar. Dessutom blev det lite halt på slutet.

Jag frågade hur det gått med bränsletillförseln och temperaturerna?

– Jättebra. Det var max 115 grader och ingen störning på bränsletillförseln. Men det ryker inne i bilen, så det är varmt.  Det är väl färg och sådant som ångar upp. Det började osa efter en 5-6 varv, men det var hanterbart.

Om Mattias hade en enkel resa mot förstaplatsen så var fighten om andraplatsen mellan Peter Eriksson i Porsche 997 Cup och Alexander Pfister i Lotus Europa desto hårdare. Peter kom före i starten och Alexander jagade tätt bakom hela loppet. Peter berättade efter loppet:

– Det var en väldig jakt och en väldig duell vi hade jag och Alexander. Det var fantastiskt roligt. Jag försökte få en större lucka och han väntade på att jag skulle göra ett misstag. Ibland kunde jag få lite avstånd, men sedan var det varvningar och då kom han i fatt.

Det var inga sura miner från Alexander utan han gav i stället Peter ett erkännande:

– Det var en juste och ärlig fight. Jag hade svårt att hitta en lucka och komma förbi bara. Det var roligt!

Alexander stressade Peter Eriksson ordentligt och han väntade bara på ett misstag från Peter. Det kom aldrig och Peter kunde knipa andraplatsen.

– Det gjorde han bra, det skall han ha en eloge för. Vi var väldigt jämna och hade nästan identiska bästa varvtid. Vi får se om jag kan lura honom i morgon.

Vi i publiken hade bjudits på helgens tuffaste fight och det skilde knappt en halv sekund mellan de båda bilarna i mål.

I Modsport II hade Torkel Kristensson bra fart på sin Westfield Aerorace och tog enkelt förstaplatsen före Joakim Unnebäck som för första gången i tävling provade sin Valhalla Exige. Trea var Gert Severinsson med sin rödgula BMW M3.

I Modsport III var det nu omvänd ordning i toppen jämfört förra tävlingen på Mantorp. Nu vann Niklas Mårtenson i sin vinröda Porsche 944 före Pär Fredrikssons röda. Pär var inte riktigt nöjd efter loppet:

– Det var blandat resultat, jag hade ingen servo. Vi fick inte igång den, det var så jäkligt sjukt. Nej det var inte det bästa racet. Men så är det ibland.

Desto mer nöjd var Niklas som längtat efter den här segern ett tag:

– Där satt den! Det var skönt att slå Pär på hans hemmabana. Jag trodde att jag skulle få svårt, jag fick ju stryk på Mantorp. Det blev lite revansch. Förra året låga jag och tampades med Roger och det blev ju ett tråkigt slut (de krokade ihop på sista varvet). Men det här var riktigt skönt det satt fint!

 

RACE 2

Det andra heatet kördes under söndagen och telefonernas väderprognoserna hade hotat med regn. Det var rejält kallt och blåsigt, men vi klarade oss från regnet. Det var flygande start, som vanligt på Kinnekulle och fältet var väl samlat.

Mattias Anderssons resa blev inte lika enkel som i det första heatet, han berättade efter loppet:

– Jag startade med de här äldre däcken och de bara spann. Peter (Eriksson) startade tydligen på ettan och fick en väldig fart i starten. Det var kul att komma efter och få ligga och jag lite. Det är väldigt svårt att köra om här när bilarna är så pass lika när vi åker rakt fram. Det går egentligen bara att köra om när den andre gör misstag. Det bästa stället är den snäva kurvan före start- och målrakan. Där om man kommer till höger och bromsar sent, det var ju det jag gjorde. Jag var osäker på om jag var tillräckligt långt upp och jag var rädd att han kanske inte såg mig, så jag backade av. Han höll dock ut och lämnade en jättelucka, så jag la i trean och gasade på, fick bra fäste och kom om. Det kändes bra!

 

Jag träffade även Peter Eriksson efter loppet och han berättade hur han såg det hela:

– Jag fick till en väldigt fin start idag. Mattias gick, i den flygande starten, ned lite i hastighet. Vi körde kanske 50 km/timmen och då var tvåan för svag. Då gick jag ned på ettan i stället och fick en kanonstart. Jag fick en riktig push innan jag la i tvåan. Jag lyckades hålla honom bakom mig ett par varv. Jag tyckte att han var uppe på sidan om mig i sista svängen. Då öppnade jag lite för honom, jag visste ju att han var snabbare och ville inte riskera någonting. Men det var kul så länge det varade!

Alexander Pfister i Lotusen tog upp jakten på Peters Porsche 997 Cup. Men han fick tekniska problem och tvingades bryta före målgång och berättade:

– Det började bra, jag jagade både Peter och Mattias. Mattias kom om Peter och då jagade jag Peter, precis som igår. Jag tyckte att, det kan nog gå vägen idag. Men då fick jag problem med styrningen och det blev värre och värre. Det slutade med att en up-right gick av och det blev helt omöjligt att styra. Det var tråkigt, men jag hade tur att den inte small av, det var en spricka som ökade mer och mer och jag kunde sakta in.

 I Modsport II vann Torkel Kristensson ännu en gång och han var nöjd med helgen.

– Ja och det var personbästa tid med över en sekund. Tyvärr var vi inte mer än tre stycken i Modsport II. Rydman kom ju inte till start och han hade ju varit svårslagen.

 

Niklas Mårtensson kunde enkelt vinna i Modsport III, sedan Pär Fredriksson tvingats bryta. Niklas var nöjd när han summerade loppet:

– Jag fick en riktigt bra start och hängde på dom fyra där fram. Jag fick en lucka bak till Pär Fredriksson ganska tidigt. Jag satt och höll koll på honom i backspegeln och sedan såg jag att han försvann. Då kunde jag sakta ned lite grann och ta mig hem bara. Det var ett ganska behagligt race. Det satt skönt med två segrar i helgen och bilen har fungerat klockrent. En superhelg på Kinnekulle!

Jag hittar Roger Fredriksson i depån som uppgivet skruvade vidare på den röda Porschen:

– Nej det är samma fel hela tiden. Det är styrservon och nu läcker det också. Det fungerade ett tag, tre varv tror jag Pär hade lite servo. Det rycker till när han styr. Nu har vi lagat styrservon tre gånger och ändå kommer det tillbaks. Det måste vara någonting annat. Vi tror, att det kanske sitter i styrsnäckan?

Summering

Några noteringar från depån efter tävlingarna.

Andreas Ekvall som i år bytt från Ginetta Cup till Modsport knep andraplatsen i Modsport III var nöjd och han konstaterade att hans varvtider nu var bättre än innan han byggde om bilen för Modsport.

Lars Engvall, i den röd/vita Porsche 944:an, bytte med sonen Max och körde själv i det sista heatet. Han missade starten och kom helt ur rytmen. Han var inte alls nöjd med den egna förarinsatsen.

Peter Eriksson har tänkt köra Carrera Cup ihop med STCC och han planerar att göra premiär i Anderstorp några helger längre fram. Där är hans Porsche 997 visserligen några år äldre än flesta andra, men han är intresserad av att lära mer och att få upp farten.  

Joakim Unnebäck fick visserligen problem med avgassystemet i det sista heatet och tvingades bryta. Hans Valhalla Exige är ny spännande bil, så det kan finnas anledning att granska hans bil lite mer ingående i en separat artikel här på Modsport.se.

Regnet uteblev som sagt från de här vårdagarna på Kinnekulle Ring. Tävlingarna var lagom tuffa och stämningen i depån kändes hela tiden lite småtrevlig. Det hade varit en lyckad racehelg med andra ord.

 

Text och Foto:  Gunar Johansson Racestripe

 

 

Skrivet av: Racestripe