May 21, 2016
Vårracet på Mantorp 2016

Vårracet på Mantorp 2016

Våren kom hastigt och naturen växte så det knakade. Årets första Modsporttävling kördes tillsammans med ett stort antal klasser på Mantorp Park i något som kallades Vårracet. För Modsport var det ovanligt få startande, vilket troligen berodde på det nya reglementet.

Det var strålande väder hela helgen och den raceintresserade bjöds på många intressanta racingklasser. Förutom Modsport så bjöd Vårracet på Sportvagnsmästerskapets övriga klasser, SSK, Ginetta, Radical, Legend Cars och V8 Thunder Cars. Racen för de sistnämnda var fantastiska, men det är en helt annan historia.

Modsport bjöd på ett nytt snabbt varvrekord och några nya intressanta bilar, men många saknads av olika anledningar. Vi fick tyvärr bara se tolv bilar som kom till start i de båda heaten. Det skall jämföras med förra året på Mantorp, då det kom 30 bilar till start.

Levande reglemente

Varje tvåårsperiod uppdaterar SPVM sitt reglemente. Det görs för att hänga med i den tekniska utvecklingen, för att få jämna race och framför allt för att kostnaden inte skall skena i väg för de tävlande. Inför årets tävlingar hade det kommit ut ett nytt reglemente som gäller för 2016-2018. Där finns ett antal ändringar bland dem, för att spara kostnader, hade man förbjudit ”System för så kallad traction-control”. I specifikationen till detta stod att ” ABS-bromsar är ej tillåtet i Modsport 1 och Modsport 2”. Med facit i hand var det nog ingen bra regel. Troligen bidrog det till det att det var så få startande i Modsport. Åtgärder har dock vidtagits och nu kan man på SPVM:S hemsida läsa att reglementet ändrats och att regeln tas bort. Vi får hoppas på större startfält till nästa tävling på Kinnekulle.

 Inför premiären

Vår ordförande i Modsport, Bo Johansson, har under vintern köpt en ny och mycket spännande bil, han valde att dock skruva lite ytterligare innan det blir dags för premiär. Peter Eriksson kom med en ny vacker bil, en Porsche 997 GT3. Det är en mycket framgångsrik bil, den har bland annat vunnit Carrera Cup Scandinavia med Robin Rudholm två gånger. Den tillhörde då i Xlander Racing. Peter är på Mantorp för att lära sig den nya bilen och berättar att han fortfarande har lite kvar för att lära om efter den förra bilen. Den kanske föråldrade men vackra Porsche 964 RSR, som är numera såld till Norge.

 Vi saknade förra årets mästare i Modsport I, Andreas Boström vars pappa hastigt blev sjuk. Vi får hoppas på ett tillfriskande och att teamet dyker upp på nästa tävling. Saknades gjorde också Robert Gustafssons Ginetta G27, då Robert bygger ett nytt kök. Veteranen Peter Gustafsson låter sin gula Modsport-MGB vila, han var på plats men roade sig med sin nya Radical SR3.

 Kent Heijel kommer i år att satsa på Modsport III med sin Mazda Miata. Kent som var tvåa förra året i Modsport III, men med en enligt reglementet alldeles för tung bil. Därför har han försett den lilla blå bilen med en ny motor. Det är en Ford Duratec med cirka 100 hästkrafter mer än förra året. Tyvärr gick den nya motorn trögt under fredagen så det blev ingen start. Kent var inte ensam med motorproblem, Alexander Pfisters motor, i Lotus Europan, gav upp under fredagsträningen.

 

Nykomlingar

På träningen dyker det upp en konstig bil, det är i princip bara en förarplats i en rörram och en motor där bak. Vi som följt Top Gear, förstår genast att det är en Ariel Atom. I Sverige finns numera ett företag som heter Ariel Atom Sverige och som är återförsäljare av Ariel Atom. Lite kul är att de huserar i några av garagen på Mantorp. Det här var en Ariel Atom 3.5 som försetts med slicks. Specifikationen på den gatregistrerade bilen är imponerande. Den väger bara 470 kg, har en 2-liters Hondamotor på 245 hk och gör 0-100 km/tim på 2,9 sekunder! Bilen kördes av Oskar Krüger, som gått racinggymnasiet i Mjölby och trots sin ungdom hunnit köra BMW i Swedish GT och en framgångsrik säsong med Radical i England.      

I depån skymtar jag en gul Ginetta G20, det är Andreas Ekvalls bil. Han lämnar nu Ginetta Cup för Modsport, för att på så vis kunna bygga och preparera sin bil lite mer fritt. Han berättar:

– Nu har jag satsat på Modsport. Jag har kört Ginetta-Cupen i tre år och ibland dubblerat med Modsport några gånger. Men då med bilen i Ginetta-trim. Nu har jag drivlina fortfarande i Ginetta-trim original, för att passa in i Modsport III. Jag har satt på vinge, splitter och slicks.

Träning och kval.

Hampus Rydman som vann Modsport II med sin Ginetta G50 förra året hade haft sin motor på översyn i England över vintern. Men när teamet provade den på träningen så ville den inte gå något vidare. Det visade sig att den nya mappningen som man fått med från England, inte fungerade med bilen i övrigt. Men när man uppdaterade med den gamla mappningen fungerade det bra igen. På grund av dessa problem missade man kvalet och fick starta sist i Race 1. Bengt Johansson körde av på träningen så han missade också kvalet.

På plats finns också den vita Porsche 944 som förra året kördes av paret Lars Engvall och Christer Davidsson. Lars berättar att bilen lättats ytterligare och att den blivit bredare och därför försetts med nya skärmbreddare. Den här gången körs bilen av Lars son Max. En annan son som också kör är Pär Fredriksson i den röda 944:an. Pär blir träningsnabbast i Modsport III före Niklas Mårtenssons vinröda Porsche 944 .

 

Under vintern har Mattias Andersson försett sin Porsche 968 med ett på undersidan helt plant golv. I bakänden har den lite lodrätta vingar, allt för att ge down-force. Det ser ut att ha lyckats, för han slår varvrekordet i Modsport med en sekund. Efter honom följer Peter Eriksson i sin nya Porsche 997 Cup och Oskar Krüger med Ariel Atom.

RACE 1

Det var flygande start och Peter Eriksson tar ledningen före Mattias Andersson, som efter loppet berättar:

– Det blev en dålig start som vanligt, jag startade på den smutsiga sidan och 911:an hade bra grepp med vikten bak. Men med flygande start åker man på fel sida om idealspåret och man samlar på sig en massa skräp på däcken och sen när du gasar på så spinner det ju bara.

Efter några varv går dock Mattias upp i ledningen. Han tycks verkligen ha lyckats med väghållningen i sin bil. Den liksom flyter fram, mjukt och fint. Det är nog inte bara det plana golvet som gör nytta, allt verkar rätt när det gäller väghållning. Det blir nytt varvrekord för Modsport med 1.19.3.

Bengt Johansson som startat sist med sin Cobra gör en fin uppkörning och lyckas till slut passera Oskar Krüger och blir därmed trea.

Hampus Rydman vinner Modsport II före Gert Severinsson i en BMW M3. Tyvärr är de ensamma i klassen.

 

Den roligaste fighten står mellan Niklas Mårtensson i den vinröda 944:an och Pär Fredriksson i den röda. Niklas är snabbast i starten men blir efter ett tag omkörd av Pär som därmed vinner Modsport III.     

 

RACE 2

Åter igen tar Peter Eriksson starten. Den här gången misslyckas Mattias att få i fyran. Men precis som i loppet före så går Mattias snart förbi och drygar därefter ut ledningen ganska mycket. Men sedan händer något, Peter Eriksson berättar:

– Ja, det gick väldigt fint. Jag kom iväg bra i starten och kunde hålla undan ett varv, sedan susade Mattias förbi. Den går fantastiskt fint, Mattias bil. Efter fem-sex varv började jag ta in lite på honom, sedan förstod jag att det var något som inte stämde med hans bil.

Mattias tvingas bryta och Peter får en ganska enkel resa in mot mål och segern. Han konstaterar:   

– Jag körde på bara, men var lite illa ute ett par gånger, då det var på gränsen. Jag kände att däcken blev lite varma. Men jag är väldigt nöjd, med bilen, med helgen och alltihopa. 

Mattias är efter loppet lite osäker på vad han haft för problem:

– Jag trodde det var för lite bränsle, bilen varnar i kurvorna men det har alltid gått ändå. Det har det gjort förr om åren, men antagligen var det inte bränsle…, kommer det från en fundersam Mattias.

– Det var inte bra, men jag slog ju mitt personbästa, med 1.18.5! Säger Mattias och lyser upp.

Det är nytt varvrekord för Modsport. Det gamla från förra året var på 1.21.0. Så 2,5 sekunder är en rejäl putsning.

I Modsport II är det återigen Hampus Rydman före Gert Severinsson och i Modsport III vinner Pär Fredriksson lite enklare över Mårtensson. Trea blir Andreas Ekvall med den gula Ginettan.

 Summering från depån

Hela helgen har bjudit på strålande väder och trots att det var få startande i Modsport har det varit trevliga tävlingar, nytt varvrekord och några nya bilar. Efter tävlingarna vandrar jag genom depån får tillfälle att prata med några av deltagarna. Jag var imponerad över hur fort Pär Fredriksson körde den röda 944:an. Jag frågar honom om var han fått sin erfarenhet.

 

– Jag började köra som 15-åring. Vi började i långloppsserie. Tillsammans med pappa så körde jag en liten hundkoja från 1965. Sedan har vi provat på lite olika bilar, en Golf, någon Volvo S40 och sedan hamnade vi i den här serien med Porschen. Här känner vi oss hemma och jäkligt kul är det! Vi har kört i fem år med den här och vi har kört både i Roadsport och Modsport. Vi har dubblerat ibland, men nu kommer inte bilen in i Roadsport, så nu blir det bara Modsport.

Jag frågar Pappa Roger, om han är nöjd med sonens körning?

– Det är fantastiskt bra, det värsta är att han köra nästan fyra sekunder per varv snabbare än mig. Jag kanske får släppa ratten till honom, åtminstone i Modsport. Jag får väl köra SSK istället.

I depån hos Hampus Rydman träffar jag hans pappa som brukar hålla ihop teamet och frågar om han är nöjd med helgen?

– Jag är jättenöjd. Med hänsyn till hur struligt helgen började så är jag jättenöjd. Nu är tiderna ungefär som förra året, men hade vi haft som på Falkenberg senast, med splitter fram och mjukare däck, vi kan nog kapa 1-2 sekunder.

Jag växlar också några ord med Hampus mekaniker Tintin Kanrell, som berättar att det finns tankar på at köra Modsport I istället:

– Däremot funderar vi på att uppgradera lite mera och köra i klass I. Då kan vi bygga något aerodynamiskt i fronten, ungefär som vi hade i Falkenberg förra året. Då åkte vi ju väldigt fort med det. Vi kan lätta bilen genom att ta bort lite blyvikter.

Slutligen stämmer jag av med Andreas Ekvall, som gått från Ginetta Cup till Modsport, om hans Ginetta G20 gick fortare i Modsportutförande?

– Just nu går det ganska jämt. Men jag hoppas att det, på till exempel Kinnekulle, går lite bättre. Jag hade lite problem på rakan här, Porscharna drog iväg snabbt här. Jag trodde att jag skulle hänga på bättre, men det gjorde jag inte. Jag skall ”tuna” vidare på bilen, jag är inte riktigt färdig.

Jag frågar vad som kan göras?

– Vikten och vikteffekten ligger bra. Så jag får jobba med vingar och väghållning. I Ginetta-Cup får man inte bytta stötdämpare, fjädring och sånt. Jag skal byta ut gummibussningar mot nylon och gradvis förbättre. Jo, jag gillar att skruva. Så att Modsport passar bra, då det kan ge lite skaparglädje.

 Text och Foto:  Gunar Johansson Racestripe

 

 

Skrivet av: Racestripe