May 3, 2016
Porsche 944 med målsättning att ha kul

Porsche 944 med målsättning att ha kul

Lars Engvall och Christer Davidsson har målsättningen att ”ha kul”. Målsättningen uppnås, enligt deras uppfattning, med Racing och Modsport. Christer är Lars svåger, så de har inget problem att dela på den vita Porsche 944 som de kör i Modsport III.

Medan solen gick ned, vid höstens sita race, på Falkenbergs motorbana träffade jag de båda positiva chaufförerna. Lars Engvall berättade att de har kört racing i 4 år och att bilen ursprungligen byggdes för en långlopps-Cup innan de hittade till Modsport.

De vill hålla det hela på en rimlig kostnadsnivå och fastnade därför för Porsche 944. Förutom att en Porsche 944 är en billig sportbil, så anser de att bilen har bra kvalitet och att det är lättskruvat. Reservdelarna är överkomliga, nya eller begagnade så ligger de bra till i pris.

Prydligt bygge

Även om det handlar om ett budgetbygge så förvånas jag över hur prydligt bilen är byggd. Tittar man till exempel i motorrummet, så är det rent och mycket snyggt! Lars betonar att man inte vill ha något slags läckage och att man inte prutat på säkerheten. Porschen är egentligen från 1984 men har försetts med en kaross från 1989. Den etablerade Porschetrimmaren Peter Sandén har varit behjälplig vid motorpreparingen.

 

Motorn i Porsche 944 på 2,5 liter, var på sin tid världens största fyrcylindriga motor i serieproduktion. När 944 S2 kom ökades volymen till 2,7 liter. För att undvika vibrationer hade den redan från början balansaxlar som roterade med motorns dubbla hastighet, fast i motsatt riktning. Dessa balansaxlar har man dock plockat bort och det ger en effektökning på 8-9 hästkrafter. Original hade den 16-ventilade aluminiummotorn i en 944 S2 211 hästkrafter. Nu är den bromsad till 232 hästkrafter.

Audilåda

Bilen har försetts med en växellåda från Audi och man har också sedan en tid tillbaka diffbroms. Viktfördelningen är nära 50/50 mellan fram- och bakhjul. Coilovers på stötdämparna och hårdare bussningar är andra åtgärder för att förbättra väghållningen.  

 

Tung bakruta

Man har naturligtvis jobbat hårt med att få ned vikten på den redan från början tunga Porschen. Det har gått bra och man har lyckats ta bort cirka 300 kg från originalvikten och är nu nere i 1055 kg. Dörrar och skärmar är original men sidrutor och bakrutan är i plast. Bara på bakrutan skiljer det dryga 10 kg. Inredningen är naturligtvis bortplockad. Värt att notera är att när man kasserade Porsches balansaxlar så förutom den extra effekten, så sparade man också 11 kg i vikt.  

 

Vi avslutar den lilla pratstunden och båda herrarna betonar att racing är ”fantastiskt bra avkoppling”. Christer som seglat en del, säger att det är ”ungefär samma känsla som kappsegling”. Man kan ju undra var han fick den jämförelsen ifrån? Kanske berodde det på att solen precis försvann ned bakom horisonten i ett skimrande rött sken.

 Text och Foto:  Gunar Johansson Racestripe

   

Förare

Lars Engvall / Christer Davidsson

 

Klubb

Falkenberg MK

 

Bostadsort

Falkenberg

 

Klass

Modsport 3

 

Startnummer

82

 

Bilmärke/modell

Porsche 944 S2, -89

 

Motor

Porsche rak 4, 3l

 

Effekt / Vridmoment

232 hk enl bromsning

 

Växellåda

Audi

 

Vikt

1055 kg

 

Chassi

Porsche original, hjulupphängningar modifierade

Fälgar och däck

Porsche Cup Fälgar

Bromsar

Från Porsche 944 Turbo

 
     

 

 

 

Skrivet av: Racestripe