Apr 24, 2016
Robert var nära segern i Modsport III

Robert var nära segern i Modsport III

Robert Gustafsson gör själv bedömningen att han är 75% bilbyggare och 25% förare. Han köpte ett chassi till en Ginetta G27 från fabriken i England för några år sedan och satte igång med byggandet. Det blev en bil, som redan från början byggdes för att passa Modsportreglementet. I höstas var han bara ett litet förarmisstag från att ta hem klassegern i den numera mycket tuffa Modsport III-klassen.

 

För fyra år sedan kom Modsport III tillbaka som en egen klass. Robert Gustafsson fanns med, vid denna nystart med sin nybyggda Ginetta G27R. Han slutade tvåa i klassen och året därpå vann han. De första åren var det bara 4-5 bilar i klassen, men det skulle bli tuffare. 

Det är nu söndag förmiddag i september 2015 på Falkenbergs Motorbana. Solen håller på att torka upp morgonens dagg ur gräset. Modsport III har växt och konkurrensen är stenhård i den nu 15 bilar stora klassen. Robert har under åren som gått fintrimmat sin Ginetta och han är nöjd med hur den fungerar. Efter lördagens framskjutna andraplats leder Robert hela serien och behöver bara bli minst fyra i detta finalrace för att vinna hela serien. Bilarna står på startplattan när motorerna vrålar igång och bryter tystnaden. Robert kör ut som tredje bil efter Niclas Johanssons Locost Seven och Roger Fredriksson Porsche 944. Precis som de andra bilarna värmer Robert däcken genom att köra sicksack över banan, det gäller ju bara att komma minst fyra i mål. Men i Nyhemskurvan efter chikanen, när han provocerar sina däck lite extra, får han sladd och åker in i muren på insidan av kurvan. Roberts Ginetta bogseras bort innan de övriga kan göra upp om pallplatserna.

 

Det är små marginaler och man kan tycka att det var grymt, men det är så racing är. Robert slutade fyra i serien och hans bil hade inte större skador än att den kan repareras och förbättras till årets säsong.         

 

Bilens historia började på Racing Car Show i Birmingham.

Jag gör min intervju med Robert på Falkenberg och jag får en trevlig pratstund med den duktiga bilbyggaren. Jag anser att hans bil är en typisk Modsportbil, som dessutom blivit klassiskt vacker, så jag frågar om bilen historia. Han berättar då:

– Vi var några stycken som 2002 besökte Autosport Racing Car Show i Birmingham och vi träffade Martin Phaff, den dåvarande Vd:n för Ginetta. Jag frågade om han hade något chassi stående?

Robert hade redan en Ginetta G27 med en extra kaross hemma och han ville inte ha någon färdig bil utan planerade att bygga en Modsportbil från grunden.

– Jo, han hade ett chassi forsätter Robert, så det var bara att köpa. Efter en månad så kom chassit hem och jag hade redan börjat samla delar till bygget. 

– Hjulupphängningar är något jag gjort själv alltihopa. Infästningarna i ramen fanns ju och där skall ju kulbultarna vara. Men sedan har jag byggt själv och försett dem med Öhlins stötdämpare.

Om man studerar Roberts fräna Modsport-Ginetta så är det något i bilens form som ger ett klassiskt intryck. Det är något som inte känns Ginetta G27 hela vägen, med det finns en förklaring.

– Bilen har en omgjord huv från en Ginetta G4. Där hade jag lite tur för jag har en kamrat som har en Ginetta G4 och som körde in i en betongsugga och krossade nosen. Formen var fortfarende rätt, så jag kunde gjuta av nosen.

– Skall man vara riktigt petig så borde jag bredda G4-nosen, så att man får bort 4-5 cm på skärmbreddarna, som kanske är lite för breda.

Modsport-Ginettan G27R blev klar för racing i Modsport 2012. Robert har sedan dess bättrat på bilen för varje år.

– Nu har jag börjat hittat formen för bilen och i år känns det som det börjat funka. Jag vann visserligen 2013, men då var vi inte så många i Modsport III. Konkurrensen nu är ju betydligt högre.

 

Målet är för det mesta byggandet

Jag frågar Robert vart bilintresset kommer ifrån?

– Jag har sedan barnsben alltid hållit på och skruvat med saker, eller med att göra saker. Jag har hållit på att bygga om cyklar, mopeder och så vidare. Målet är för det mesta byggandet. Det är himla kul att få det hela att fungera. Jag uppskattar att jag är 75% byggare och 25% förare.

– Jag jobbade 1992 som flygtekniker på F13 i Norrköping  då vi fick ett nedläggningsbesked och då sa vår chef att ”Deppa inte ihop, utan gör någonting”. Vi hade inte så mycket ordinarie jobb så då började jag fräsa hjulupphängningar, jag byggde dessutom en bensintank och lite smågrejor.

Roberts yrkesliv har gett honom mycket erfarenhet som han har nytta av som bilbyggare. Efter tiden i flygvapnet började han på Skyways. Där fick han erfarenhet av att jobba med aluminium och komposit. Numera är Robert bosatt i Linköping och jobbar på SAAB, där han är verksam med skrovkonstruktion.

Började med en Triumph GT6

Eftersom han klassificerar sig främst som bilbyggare så blir jag nyfiken på hans erfarenhet som förare och det visare sig att han minsann inte är någon nybörjare.

- Jag har kört Roadsport i ett par omgångar. 1986 körde jag med en Triumph GT6, med Ford-motor i Roadsport B och redan då hade jag gröna fartränder på bilen. Sedan har jag kört Roadsport A under åren 2005 – 2009 med min gula Ginetta G27.

Använder konceptet ”standarmotor”

Robert är en av många inom Modsport som använder sig av en standardmotor. Regelverket säger att motorn kan hämtas från vilket bilmärke som helst och man får använda den effekt som står i pappren när man räknar ut bilens vikteffekt. Med standardmotor slipper man räkna med teoretiska % -satser för olika trimningsåtgärder. Man får också en mer driftsäker motor. Några ”externa” ändringar av motorn är dock tillåtna. Så får till exempel grenrör, insugningstrattar, svänghjul och tändning bytas. Jag frågar Robert om hans motorlösning?

– Jag har en Ford Duratec, den är helt standard och ger den 145 hästar. Det är dubbla kammar och 16 ventiler. Den har nu försetts med torrsump så att smörjning skall fungera och svänghjulet har lättats. Den bör i det här skicket ge cirka 155 hästar och än så länge är det driftsäkert, säger Robert med glimten i ögat.

Det kanske inte är så mycket med 155 hk, men bilen är extremt lätt och väger bara 762 kg med Robert i bilen. Det finns drygt 30 kg till att lätta bilen för att komma ned till klassgränsen, men det finns inte mer att ta enligt Robert. Jag frågar honom om man jämför bilen med en standard Ginetta G27, vad är det som skiljer?

– Min bil är mycket bredare, för att när G27 kom så levererade Ginetta fruktansvärt dåliga drivaxlar. Så jag har använt mig av Ford Sierra drivaxlar. Det gav bredden och jag har fått anpassa karossen efter detta. Växellådan är en 5-växlad Ford -69.

En ständig utveckling av bilen

Konkurrensen i Modsport III ökar för varje år och vi kommer in på målsättningar och vad som kan förbättras på bilen.

– Man funderar ju på det där med vingar. En vinge där bak eller inte. Jag tror inte att jag har någon nytta av en stor vinge där bak. Man skulle kunna sätta en liten Gurney flap där bak? Men jag tycker det skall se ut så här.

– Nu handlar det om fintrimning, till exempel hjulinställningar. Men när det gäller konkreta mål så är det att slå varvrekorden på de olika banorna för Modsport III. 

Jag har träffat ytterligare en intressant Modsportförare och konstaterar att Robert nog inte är en är en vinnarskalle, som vill vinna till varje pris. Den där missen i Nyhemskurvan på Falkenberg var nog inte så försmädlig. Det viktiga för honom är i stället byggandet. Varvrekorden blir kvitto på om han fått bilen att bli tillräckligt snabb. 

 

Text och Foto:  Gunar Johansson Racestripe

 

Förare

Robert Gustafsson

 

Klubb

Östgöta SVK

 

Bostadsort

Linköping

 

Klass

Modsport 3

 

Startnummer

73

 

Bilmärke/modell

Ginetta G27R

 

Motor

Ford Duratc 2,0  4 cyl

 

Effekt / Vridmoment

Ca 155 hk

 

Växellåda

5-växlad Ford -69

 

Vikt

762 kg med förare

 

Chassi

Ginetta G27, hjulupphängningar enl. egen konstruktion

Fälgar och däck

Yokohama däck

Bromsar fram Alcon ok med tillhörande skivor, bak willwood ok.  
Skrivet av: Racestripe