Apr 13, 2016
Glenns E-type är lite av urtypen för en häftig Modsportbil

Glenns E-type är lite av urtypen för en häftig Modsportbil

Det är något visst med Glenn Anderssons Jaguar E-type. E-type är ju i original en mycket vacker bil, ombyggd för Modsport blir det något alldeles extra. Glenns bil är en skön mix av breda fälgar, breddade skärmar, luftintag och vingar.

Jag hade på 70- och 80-talet, i engelska motortidningar, sett bilder på sköna E-typer ombyggda till Modsport. Jag hade också, på senare tid, någonstans sett bilder på en häftig E-type i den svenska Modsportserien. När jag i somras på Knutstorp gick i depån fick jag se den gröna och fräna Modsportjaguaren. Jag bara måste fotografera bilen och få prata med ägaren. Glenn Andersson var en avspänd person och jag fick en trevlig pratstund med en riktig bilentusiast.

 

Glenn sitter lugnt tillbakalutad i en campingstol bredvid sin bil. Solen är på väg ned och han ser ut att i fulla drag njuta av motorljud och dofterna av racingolja som sveper över depån. Han är 62 år och har sedan fyra år tillbaka kostat på sig en pensionering. Jag frågar honom var bilintresset kommer i från?

– Det har jag alltid haft, ända sedan jag var liten. Jag bodde i Stockholm när jag växte upp och då var jag ute på Skarpnäck och tittade på biltävlingar. Sedan när jag flyttade till Skåne 1967 så var jag på Knutstorp och följde Ronnie Peterson.

 Det började med Roadsport

Historien med Glenns Jaguar började för länge sedan. Det var så länge sedan att det Engelska pundet stod i 6,25.  Året var 1977 närmare bestämt och han åkte till England för att söka efter en sportbil. Glenn berättar själv:

– Jag var och letade bilar i England och då kom jag över den här. Jag skulle egentligen haft en MGB. Av alla bilar jag tittade på var det här den absolut sämsta bilen. Det var hål i golvet, motorn gick på 5 cylindrar och den var omlackad 4 gånger. Men det var ett bra pris och jag ville ha den!

Jaguar E-type hade långt kvar till dagens ikonstatus och Glenn betalade bara 700 pund, det vill säga 4 400 kr. Han tog hem bilen och började renoveringen. 1985 dök han upp i Sportvagnsserien för första gången. Han tävlade i Roadsport A men missade de två första tävlingar, trots det hade han slutat sexa (av 11 bilar), när serien summerades det året.   

Jag råkade hitta en bild i arkivet från 1985 då Glenn körde Roadsport på Mantorp. Det var hans andra race över huvudet taget med bilen, ja den var röd. Det gick bra och han slutade fyra efter ett par Porsche 911 och Robban Andersson, i en original Cobra 427 (Den vita bilen på bilden).

 

Ombyggd för Modsport 

Någon gång i slutet på 80-talet började han bygga om till Modsport. Det blev ett omfattande bygge som tog några år. Glenn konstruerade och byggde så gott som allting själv. Han behöll den sex-cylindriga Jaguarmotorn på 4,2. Med den har han gjort all trimning själv och den har under åren haft lite olika konfigurering. Men vid detta tillfälle så hade den torrsump, tre Weber 45:or och Carrillo-stakar. Kopplingen är en treskivig Tilton. Växellådan är en Richmond som har inhandlats från USA. När det gäller hjulupphängningar så är det dubbla A-armar, både bak och fram, av Glenns egen konstruktion.

 

Som bilen står idag kan den väl betraktas som en historisk Modsportbil. Det som avviker från 70-talskonceptet är att den stora motorhuven är byggd i kevlar. Det är också något som Glenn konstruerat och byggt själv.

– Det tog två veckor och då var det heltidsjobb.

 År 2002 var Glenn tillbaka i Sportvagnsserien och Modsport. Det blev bara ett lopp det året och sedan ett uppehåll till 2005.

 

Hans lite tillbakalutade inställning till sportvagnsracing gör att han bara kör de år och de tävlingar han tycker är roligt, så ofta blir det bara Knutstorp och Falkenberg.

- Men då vill jag köra så mycket som möjligt. Det vill säga meka lite och köra mycket.  Jag mekade ju i så många år när jag byggde bilen

 

Säsongsavslutning i ett rökmoln

Inför säsongsavslutningen på Falkenberg förra året, hade han monterat ett nytt avgassystem som gjorde att motorn varvade drygt 8000 i stället för 6500 varv som den gjorde på Knutstorp. Glenn tyckte det var roligt att det var fart på bilen, men den föråldrade XK-motorn sa ifrån och det blev motorras och ett rejält rökmoln.

 Jag ringer upp Glenn och frågar hur det gått med motorn och hur det ser ut inför säsongen 2016. Han berättar då att han skaffat en ny motor och väntar på nya Carrillo-stakar för montering. Så det borde bli åtminstone Knutstorp och Falkenberg under 2016.

 

Text och Foto:  Gunar Johansson Racestripe

  

Förare

Glenn Andersson

 

Klubb

SSK

 

Bostadsort

Grantofta utanför Helsingborg

 

Klass

Modsport 2

 

Startnummer

23

 

Bilmärke/modell

Jaguar E-type 1968

 

Motor

Jaguar rak 6:a, 4,2 liter

 

Effekt / Vridmoment

Cirka 330 hk / 420 Nm

 

Växellåda

Richmond, 5 växlad 

 

Vikt

1080 kg

 

Chassi

Egna dubbla a-armar fram och bak. Bakaxel från Jaguar

Fälgar och däck

BBS-fälgar fram och Revolution bak, Hankook däck

Bromsar

Jaguar 300 mm originalskivor

 

 

 

 

Skrivet av: Racestripe