Mar 19, 2016
Porsche Boxster får chansen i Modsport

Porsche Boxster får chansen i Modsport

Porsche har konstigt nog aldrig satsat på Boxster som tävlingsbil. Krister Andero är en av förarna i Modsport som försöker bevisa att den lilla mittmotorbilen egentligen har mycket goda förutsättningar att bli snabb på en tävlingsbana.

Krister Andero från Falköping har lång erfarenhet av racing med Porschar, både i sportvagnserien och internationellt. Till en början tävlade han med Porsche 911 och både 1997 och -98 vann han Modsport I med en Carrera RS. Krister tog ett steg upp och körde Svenskt Riksmästerskap i GTR. Där blev han 2:a år 2000.

 Efter framgångarna kom en satsning på en internationell karriär. Med en Porsche 911 GT3 RS och körde han i Euro GT, serien gick på klassiska banor såsom Monza, SPA, Donnington, Zandvoort och Nürburgring. Efter segrar på Nürburgring och Lausitzring stod han, när säsongen summerades, som segrare i B-klassen.

 

Porsche Boxster en utmaning

Det kom att bli några års uppehåll efter de framgångsrika utsvävningarna i Europa. 2006 kom Krister sedan tillbaka till Sportvagnsserien med en Porsche Boxster årsmodell 1997. Till en början körde han i Roadsport för att sedan, med ökad trimningsgrad, gå över till Modsport.

 

Jag träffade Krister på Falkenberg i höstas och han kom in på skillnaden mellan att tävla med en Porsche 911 och en Porsche Boxster:

– Den Porsche 911 (996) GT3 RSR som jag köpte, den var ju så färdig den kan bli. Det var en fantastisk bil att köra. Den var hur potent som helst, men jag kunde ju inte tillföra någonting. Men här är det just detta att kombinera, att få köra och att själv få utveckla och testa av mina egna idéer. Det är nöjet! En kombination av att få utveckla och av att köra. Men det hör till Modsportserien, som har ett bra reglemente. Man får göra nästan vad som helst.

Jag beklagar att Porsche aldrig satsat på Boxster när det gäller motorstyrka eller utveckling som tävlingsbil. Den har ju mer potential än 911:an. Krister håller med, men vänder på myntet:

– Nej och det är lite synd, för det hade varit enklare för mig om det fanns färdiga grejor att köpa. Det är skillnad om du tävlar med en Porsche 911. Där finns det ju mycket ”bolt-on” från deras race-avdelning. Nu får jag ju försöka använda det som passar eller lösningar utifrån egna idéer. Men jag tycker ju det här är lite av halva tjusningen!

Ser ut som standard    

När jag först såg Kristers bil, i regnet på Mantorp, tyckte jag den nästan såg ut som en standard Porsche Boxster. Eftersom det gick fort så tänkte jag att det måste var en jäkel till att köra.När jag berättare det för Krister tackar han för berömmet och kommenterar:

– Den är långt ifrån standard. Det är extremt mycket som är ombyggt. Men det är ju inget rörramschassi i den. Den har fortfarande all infästningspunkter original. Det sitter ju i bur i och den är anpassad för vridstyvheten. Bilen är inte, som kanske andra modsportbilar bygga för racing från början, utan jag har utgått från ett originalchassi och en originalkaross.

Designen på Porsche Boxster väcker tidsenliga minnen av Porsche 550 Spyder från 50-talet. Kristers bil skiljer sig lite från övriga Modsportbilar, den ser fortfarande ut som en originalbil från 90-talet.

– Det är lite grejen, den behöver inte vara så där svulstigt bred, stor och klumpig. Den är inte breddad en enda centimeter. Den är smal, liten, låg, och lätt. Det åker du fort med!

Det är bara vingen bak och splittern fram som skiljer Kristers bil från en original Porsche Boxster. Tillägg som enligt Krister är svårt att klara sig utan.

 

  Text och Foto:  Gunar Johansson Racestripe

  

Förare

Krister Andero

Klubb

SSK

Bostadsort

Falköping

Klass

Modsport 2

Startnummer

45

Bilmärke/modell

Porsche Boxster 1997

Motor

Porsche M96 3,6L

Effekt / Vridmoment

320 hk

Växellåda

Porsche Boxster 5 växlad

Vikt

1049 kg 

Chassi

Boxster med diverse Porschekomponenter

Fälgar och däck

BBS-fälgar, Pirelli däck

Bromsar

Boxster 4-kolvs ok, AP-bromsskivor

 

Skrivet av: Racestripe