Mar 11, 2016
Snabb Miata i Modsport

Snabb Miata i Modsport

Mazda Miata är en trevlig liten sportbil. Den har en pigg motor och bilen är både rolig och prisvärd. Den har gjort succé i sportvagnseriens klass Roadsport C, där nästan 30 Miator kämpar om platserna. I Modsport når Miatan inte riktigt fram till klassgränsen. Den skulle kunna förses med en större motor eller vara betydligt lättare. Kent Heijel har ändå gjort det omöjliga när han med en Miata, byggd Roadsport C, slutade på andra plats i Modsport III.

Kent Heijel har lång erfarenhet av att tävla på bana. Han debuterade redan 1969 med en hundkoja i SM. Sedan har han fortsatt med Ford Escort och Ford Capri. Efter uppehåll har det sedan blivit en hel del långlopp. Men trots mycket goda erfarenheter av bankörning, så är Kents starka sida chassi och stötdämpare. Jag fick en intervju med honom i samband med finalen i Falkenberg.

– Jag har jobbat med chassikonfigurering och stötdämpare i över 25 år. Jag har varit egen företagare sedan 70-talet. Nu tar jag ut pension och jobbar så mycket jag tycker det passar. Så när jag åker på en tävling kan jag åka på en onsdag och kanske hem på en tisdag, om jag vill.

  

Bilen byggdes för Roadsport

Bilen han kör är en Mazda Miata från 1996 och den är byggd för att passa i Roadsport C. Kent berättar lite om dess historia:

– Vi köpte en bil från England för cirka 4 år sedan. Den var inte racepreparerad och vi körde den i Roadsport, mer eller mindre med standardskick det första året. Första tävlingen var på Svenskt Sportvagnsmeeting och jag kvalade in näst sist. Jag var så besviken när det inte gick bättre. Så vi måste nog göra någonting åt bilen.

– Sedan året efter så gjorde vi allt man får göra enligt regelboken. Vi plockade ned bilen i molekyler och byggde upp den från grunden. Den har sedan gått i det skicket i tre år. Därefter har det bara blivit lite småjusteringerar eller någon liten förändring varje år. 

 

– Det är en fyrcylindrig motor på 1870 cc. Det är en väldigt trevlig liten motor som japanerna gör. Den har 16-ventiler och är en varvvillig liten sak. Växellådan är en original 6-växlad låda.

Eftersom man kör med bilen även i Roadsport så går det inte skrämma upp motorn allt för mycket. Kent förklarar:

– Den är i princip standard. Vi har preparerat den enligt grupp-N. Det innebär balansering och viktning av stakar. Vi har mappat motorn med ett nytt styrsystem. Nu kanske vi har 10-15% mer än original, vilket innebär att vi har någonstans runt 160 hästar, jämfört med 140 i grundutförande.

Miatan kördes med framgång i Modsport

Kent har hittat ett finurligt sätt att fördela kostnader. Under en tävlingshelg kör kompisen Christer Gellerstedt med den mörkblå Miatan i Roadsport C, medan Kent kör samma bil i Modsport III. Kent var inte allt för hoppfull:

– Jag är väldigt ödmjuk inför Modsport. Jag har egentligen ingen chans, jag har ungefär hälften av effekten hos de starkaste. Det jag kan åka på är min rutin och jag har en bil med hyggligt bra vägghållning.

– I Roadsport och med mig i så skall vi väga 1029 kg när vi kommer i mål. Men i Modsport behöver vi bara väga 700 kg. Vi kommer ju aldrig dit, det går inte att ta bort 300kg. Det är en orimlighet. Skulle man satsa på Modsport kanske man skulle behöva sätta i en annan motor.

Modsport III har under 2015 bjudit på mycket tuff racing. Konkurrenterna har framför allt varit ett antal hungriga Porsche 944, Robert Gustafssons Ginetta G27 och på slutet även Nicklas Johanssons Locost Seven. Kent missade Mantorp men sedan har han legat i bakvattnet efter de snabbaste och plockat placeringar. Som bäst gick det på Karlskoga där han plockade två andraplater och på Kinnekulle där han fick två tredjeplatser.

Hela tiden har han varit snabbaste Miata i Modsport. Säsongsavslutning på Falkenberg blev dramatisk och några av konkurrenterna gjorde ödesdigra misstag. Så när resultaten summerades visade det sig att Kent tagit en sensationell andraplats för säsongen 2015.

Duktiga mekaniker på Karlstad lasarett

Kent Heijels framfart med den blå Miatan har under åren som gått varit minst sagt dramatisk. På Falkenberg 2013 sköt han motorn, året därpå höll det på att gå riktig illa. Kents egen motor slutade att fungera ute på banan och han fick en hjärtinfarkt. Tack vare snabb insats från ambulanspersonal och sjukvårdare kunde hans liv räddas. Kent kommenterar själv händelsen:

– Vi har tyvärr fallit på målsnöret två år i rad. För två år sedan sköt vi motorn. Förra året här på Falkenberg fick jag en hjärninfarkt och kunde inte åka finalracet.

Så något som kunde blivit Kents sista varv på en tävlingsbana räddades av Falkenbergs sjukvårdare och läkare på Karlstads lasarett. Han fortsätter:

-Nu har dom ju rättat till blodårorna, så att det full fart igen. Jag blev opererad direkt efter Falkenberg förra året. Så nu är man vid full vigör igen. Karlstad har mycket duktiga hjärtläkare.

I samband med årets tävlingar passade Kent på att blomsterhylla ambulanspersonal och sjukvårdare på Falkenbergs Tävlingsbana.

–Tack för att ni tog hand om mig! Tack vare er och att jag var på en racerbana, så var ambulansen framme på 30 sekunder och jag är nu tillbaka och kan åka racerbil igen. Jag är så jävla glad över detta! Som tack skall ni få blommor. Säger en mycket rörd Kent Heijel. 

 

Text och Foto Racestripe:  Gunar Johansson

 

----------------------------------------------------------------------------------

 

Förare                                Kent Heijel

 

Klubb                                  Kils MK                              

 

Bostadsort                         Kil                                      

 

Klass                                   Modsport 3

 

Startnummer                    62

 

Bilmärke/modell               Mazda Miata MX5 1996

 

Motor                                Mazda rak 4, 1870 cc, 4 ventiler/cylinder               

 

Effekt / Vridmoment        ca 160 hk 

 

Växellåda                           Mazda 6 växlad                                     

 

Vikt                                     1029 kg med förare                              

 

Chassi                                 Standard, egentillverkade stötdämpare (Pro Design).

 

Skrivet av: Racestripe