Feb 18, 2016
Välkommen till Modsport Hampus Rydman

Välkommen till Modsport Hampus Rydman

Hampus Rydman är en av ungtupparna i Modsport och när han gick och vann sin allra första säsong, var det sensationellt. Hampus är en av de yngsta bland många erfarna förare i Modsport. Hans bil, en Ginetta G50, passade utan ombyggnader bra in i klassen och redan före den sista deltävlingen var han klar mästare i Modsport

Premiären på Mantorp

Konkurrensen i Modsport är hård och de flesta som kör i klassen har lång erfarenhet, både som förare och av att preparera sportbilar. Att då som en av de yngsta och dessutom som nykomling vinna hela serien i Modsport II är ovanligt.

 

När jag först lade märke till Hampus framfart var vid första tävlingen på Mantorp Park. Precis innan kvalet skulle börja kom ett rejält skyfall som gjorde hela banan plaskvåt. Ofta när man ser bilarna komma sporadiskt, under ett kval, kan det vara svårt att avgöra vilka som kör fortast. Men min tanka var: ”Jäklar vad den där Ginettan kör fort!”.  Hampus blev kvalsnabbast av alla, oavsett klass, och fick starta i pole position. Inte så dåligt av en nybörjare. Jag gjorde en intervju med Hampus på Knutstorp och då tar jag upp den iakttagelsen. Han berättar då:

– Det är lite grann en specialitet, jag har alltid varit snabb på regn. Jag tycker det är roligt när det är halt!

Ingen nybörjare

Hampus är 27 år, men långt ifrån någon nykomling inom racing. Han berättar:

– Jag började som 8-åring med gokart. Jag har egentligen hållit på med racing, hela livet. Pappa körde lite hobbymässigt. Jag var på gokartbanorna och när jag hade åldern inne så kunde jag lika gärna köra själv också. Det var bara att tanka upp och börja köra.

Efter gokartkarriären började han tävla med bil som 17-åring och då blev det Volvo i S40- och S60-Challenge. Klasser som skapats av Volvo för unga och lovande förare. Man körde i samband med STCC och ofta benämndes Volvoklassen för JTCC. På frågan hur det gick, blir svaret:

– Det gick bättre och bättre, naturligtvis var det en inlärningsperiod med att lära sig köra framhjulsdrivet. Jag hade ett par pallplatser. Jag vann inte serien men jag vann ett race och det var i finalen.

Därefter blev det enhetsserien med Ginetta G20, små lätta sportbilar och stora startfält. Nu började det gå riktig bra och Hampus vann hela serien 2008.

– Det var ju lite lättare när jag fick börja köra bakhjulsdrivet igen.

Hampus fortsatte i Ginetta-spåret och 2009 blev det en satsning i England med G50-Cup. 

– Jag körde inte hela säsongen utan hoppade över de 3 sista racen. Jag hyrde in mig på en bil och det var en G50-Cup, som var lite lättare än den Ginetta GT4, som jag kör med nu.

G50-Cupen, i motorsportens hemland, kördes på klassiska banor som Brands Hatch, Thruxton, Donnington och så vidare. I riktig tufft motstånd blev det ett par 5:e platser som bäst.

Väl hemma från Englandsäventyret har Hampus kört Fiat Troféo Abarth och Swedish GT.

– Mellan 2011 och fram till Modsport har jag kör olika bilar i Swedish GT. Jag har bland annat kört Ginetta G50 men också hoppat lite fram och tillbaka. Ett år körde jag med Kari Mäkinen i en Ferrari 430 GT. Vi körde i största klassen GTA och vann något race och var på pallen i ett annat.

Säsongen 2015 i Modsport II

Mantorp började ju strålande med segrar i båda racen. På Kinnekulle vann han det första racet, som var årets blötaste. I det torra racet på söndagen fick han se sig slagen av Johan Armskoghs BMW M3.

På Knutstorp blev det en dramatisk start. Hampus och Charlie Strömnes touchade varandra så att ytterskalet på Hampus Ginetta flög all världens väg. Båda kom dock i väg, Strömnes som fyra och Rydman femma. Hampus kunde dock köra upp sig och plocka hem ytterligare en seger. Även det andra racet på Knutstorp vanns av Hampus.

På Karlskoga var Hampus tvåa i det andra racet efter märkeskollegan Håvard Kollen, men det räckte och totalsegern i Modsport II var redan klar före den sista tävlingen på Falkenberg.

På Falkenberg var Hampus kvalsnabbast i Modsport II, men sedan blev det lite mer dramatiskt. I det första racet blev det en sammanstötning med Zielinskis Lotus redan i den första kurvan. Vid den efterföljande omstarten fightades Hampus med Bengt Johansson och hans Cobra. Det hela slutade med att båda åkte av i mycket hög fart på banans baksida. Bilarna blev ganska tilltygade och Hampus fick åka ambulans till sjukstugan. Det var dock ingen större fara med honom. Han hade blivit rejält omskakad, men kunde lämna sjukvårdarnas omsorg efter 10 minuter. Varken Hampus eller Bengt kunde köra det andra racet.

Ginetta G50

Ginetta G50 kan väl närmast klassificeras som en seriebyggd tävlingsbil. Bilen lanserades 2006 och Ginetta valde att kalla den för G50, för att man ville markera att man tillverkat bilar i hela 50 år. Några har byggts i gatversion, men den tillverkningen blev mindre än väntat. Bilen Hampus kör är en Ginetta G50 från 2011. Den gick på tävlingar i England då den kvaddades ganska kraftigt. Så innan den 2013 köptes in till Hampus, så försågs den med ett helt nytt chassi.

Den är byggd för GT4 och har en aluminium V6:a på 3,7 liter från Ford. Den är utan turbo eller kompressor och ger runt 355 hästkrafter. Vidare är den utrustad med en Quaife 6-växlad sekventiell låda. Bromsarna kommer från Alcon och stötdämparna från Öhlins. Den väger runt 945 kg utan förare. Om man vill köpa en färdig modsportbil är den perfekt och passar in i modsport II. Tillgången på begagnad G50 är ganska god i England.

 

Till Falkenberg hade man snyggat till den då ganska slitna Ginettan med ny färg och ny frontspoiler och bakvinge. Man hade valt att inte längre följa GT4-reglementet utan gjorde anpassningar som var tillåtna i Modsport.

 

Jag frågade Hampus om vilka möjligeter till inställningar som finns på en Ginetta G50:

– Vi kan ju ställa både stötdämpare och krängare bak och fram. Dessutom vingen bak naturligtvis. Det finns en manual med från Ginetta med grundinställningar, så att man får en fingervisning hur det bör vara. Därefter är det finjusteringar.

Frisk fläkt

Hampus jobbar som officer i flottan och har en motorintresserad fartygschef, vilket gör att han lättare kan få ledigt i samband med tävlingar. Teamet han kör i kallas ”Double H Motorsport” och Tintin Kanrell och hans pappa mekar bilen. Teamet har levererat en snabb bil och en snabb förare till samtliga deltävlingar i årets modsportserie. Segern i Modsport II är ett bevis på erfarenhet och goda kunskaper. 

 

Text och Foto Racestripe:  Gunar Johansson

 

 

Förare                                Hampus Rydman

Klubb                                  KAK                                    

Bostadsort                         Stockholm                        

Klass                                   Modsport 2

Startnummer                    58

Bilmärke/modell               Ginetta G50 GT4             

Motor                                Ford V6 i aluminium. 4 ventiler/cylinder                 

Effekt / Vridmoment        ca 355 hk 

Växellåda                           Quaife 6 växlad sekventiell                                        

Vikt                                     1136 kg                             

Chassi                                 Rörram och glasfiberkaross…                                    

Fälgar och däck                 Ginettas egna fälgar och däck från Avon ZR5            

Bromsar                             Alcon, 4-kolvs OK fram 2-kolvs bak

Teamnamn                        Double H Motorsport

Skrivet av: Racestripe