Dec 14, 2015
Välkommen till Modsport Andreas Boström

Välkommen till Modsport Andreas Boström

Andreas Boström debuterade i Modsport i år. Hans bil, en BMW M3, byggdes ny inför året, men den blev inte riktigt klar och han missade premiärtävlingen på Mantorp. Trots det stod han som segrare i Modsport I, när säsongen var slut.

Andreas kom till Modsport med en helt nybyggd bil och trots att han missade premiärtävlingen på Mantorp så kunde han när säsongen summerades i september koras som mästare. Andreas har visat sin klass som förare. I de lopp han kört har han lagt beslag på första- eller andraplatsen, med ett undantag på Knutstorp, där han fick punktering.

Premiär i årets blötaste race

Det har tidvis i år gått ganska hett till i Modsport men Andreas har visat rutin genom att inte förivra sig. Han berättar till exempel från sitt första och mycket regnvåta heat på Kinnekulle, där han fightades med Mattias Anderssons vita Porsche.  

                                                                                                       

- Det blev lite farligt på slutet med väldigt mycket vatten på banan. Det var nästan vattenplaning på hela rakan. Det kändes som om jag var snabbare, men det gick inte att komma om. Det var bättre att bevaka andraplatsen än att chansa.

 

Dansk Mästare i Special Saloon

Andreas Boström har en lång och imponerande karriär inom racing. Han började redan som 15-åring köra Renault 5 i SSK-serien. Lite äldre gick han vidare till Formel Ford och var på SM-nivå tvåa både 1997 och -98. Han har provat sin förmåga i ganska många olika bilar och klasser. Han har hunnit med några inhopp i STCC, kört Formel Opel och sedan Ginetta G50 i England. De största framgångarna kom 2011 då han segrade i de danska mästerskapen för special saloon cars med en BMW. I stora startfält, om dryga 25 bilar, var han överlägsen och vann alla deltävlingarna.

Varför Modsport?

Det var tidigt annonserat att Andreas Boström skulle köra Modsport 2015. Hans bil blev som sagt var inte klar i tid och han missade Mantorp med en hårsmån men dök i stället upp på Kinnekulle där jag fick tillfälle för en pratstund. Så jag frågade, vad gjorde att du hittade till Modsport?                                                                                                                  

- Jag körde senast 2012 och har haft uppehåll sedan dess. Jag ville köra på hemmaplan och då var det en bra klass. Men jag fick inte köra med den bil jag hade i Danmark, eftersom det måste vara en tvådörrars i Modsport. Så då bestämde vi att bygga en sådan.

 

BMW M3 GTR ALMS

Andreas och hans pappa Anders från Mjölkalånga driver en bilverkstad utanför Hässleholm. Båda har ett genuint motorintresse och man satte igång att bygga en BMW M3 GTR med grunden från en BMW E46 av årsmodell 2001. Andreas berättar:                                                            

- Bilen har inspirerats av de BMW som körde GT-klasssen i den amerikanska sportvagnsserien ALMS (American Le Mans Series). Det är mycket som är ombyggt och det är mycket som är lättat. Breddarna till exempel hittade vi Tyskland. Bilen väger 1110 kg tomvikt. Bromsarna är AP och Performance Friction och växellådan är en sekventiell tractive.                                                                                                             

- Det var dock ganska mycket grejor från den gamla bilen som kunde användas, alla hjulupphängningar och drivlinan.

Trimmaren från Burträsk
När vi kom in på motorn så berättade Andreas att det var en BMW M3 S54 som trimmats av Bror Jaktlund. Döm om in förvåning då Andreas drar bort en tältduk och där står en livs levande legend. Bror Jaktlund var med redan i slutet på 60-talet och formade RPB. Han fungerade både som bilbyggare och som förar hos Racing Plast Burträsk, som väl kan klassas som Sveriges hittills enda tillverkare av racingbilar. RPB hängde på då Formel Vee introducerades i Sverige och man kom att tillverka ett stort antal bilar avsedda för de olika formel Vee-klasserna. Bror var en av de tongivande i företaget och hans kanske största merit som förare var då han 1972 vann en deltävling i Europa-cupen för Formel Super Vee på Nürburgring. Efter avslutad tävlingskarriär har han jobbat som motortrimmare i egen firma. Han har verkat i Stockholmstrakten och har funnits i SKG (Sveriges Kallaste Garage). Mästertrimmaren har nu alltså hjälpt till att trimma BMW M3:ans 3,2 liters motor. Den har inte turbo, men man får ändå ut cirka 420 hästkrafter. Hans kommentar är:
-Jag har strrukit den medhårs.
 

Bror Jaktlund pensionerade sig vid 71 års ålder vilket är två år sedan. Det tycks dock inte ha hindrat honom från att hjälpa det skånska teamet med motortrimning även om han beklagar sig att skåningarna kan vara svåra att förstå. Angående Andreas karriär berättar han:

- Andreas har länge ansetts vara ung och lovande. Men eftersom han numera uppnått 40 års ålder, kan vi nog bara säga att han är lovande.

 

Det avgjordes i Falkenberg

Andreas avslutade säsongen strålande med dubbelsger både i Karlskoga och i Falkenberg, vilket resulterade i att han nu kan titulera sig som årets mästare i Modsport I. I ett soligt Falkenberg kunde Andreas själv summera säsongen.

- Det här känns kul! Jag gav upp hoppet om totalsegern redan när jag missade den första deltävlingen på Mantorp, då bilen inte hann bli klar. Efter punkteringen på Knutstorp kändes det helt kört. Men sedan var det andra omständigheter som gjorde att jag bjöds in i matchen igen.

Man kan konstatera att det finns mycket racingkompetens i det Skånska BMW-teamet. Att Andreas var duktig att köra kan man förstå när man ser hans meritlista. Men det imponerar att han kom med en helt nybyggd bil som fungerade perfekt redan från början.     

 

Text och foto Racestripe:    Gunar Johansson

 

 BMW M3 GTR ALMS - Specifikationer 

Förare                                Andreas Boström

Klubb                                  Hyllinge MS                      

Bostadsort                         Mjölkalånga

Klass                                   Modsport 1

Startnummer                    24

Bilmärke/modell              BMW M3 GTR,  2001      

Motor                                Trimmad BMW M3   3,2 liter              

Effekt / Vridmoment        420 hk / 400 NM 

Växellåda                           Tractive RD906                                      

Vikt                                     1230 kg inklusive förare                       

Chassi                                 Öhlin                                 

Fälgar och däck                 Apex fälgar och Michelin däck             

Bromsar                             Performance Friction

 

Skrivet av: Racestripe