Nov 30, 2015
Välkommen till Modsport Carl-Henrik Strömnes

Välkommen till Modsport Carl-Henrik Strömnes

Carl-Henrik har gått genom eld och vatten innan den första segern på Ring Knutstorp kunde noteras. Han kom från Time Attack och körde där en tävling på Mantorp när ett motorras skapade ett brinnande inferno. När han ville gå vidare och köra mer racing gick han över till Modsport. Tävlingen på Kinnekulle Ring var en bland det blötaste i mannaminne.

Carl-Henrik Strömnes debuterade i Modsportklassen på Mantorp i maj 2015. Jag tyckte det var häftigt med en Viper i Modsport så jag frågade, vad är det för bil du har egentligen? Carl-Henrik, som kallas Charlie, berättade då att det är en Viper Competition Coupe. Den är byggd av franska ORECA och är bil nummer 105 av enbart 125 tillverkade. Wow, det var en spännande bil som debuterade i Modsport!

 

Nu finns alltså en mycket spännande och kompetent tävlingsbil, hur är det med chauffören? Vem är han och vilken kompetens har han? Charlie bor i Gävle och är chef för ett företag inom telemarketing och som sysselsätter cirka 10 anställda. När det gäller bilkörning så har han sett Nordslingen på Nürburgring som en utmaning. Han har hunnit köra 283 varv och har en bästa varvtid (BTG)  på 7 minuter och 15 sekunder. Tiden satte han med en Viper ACR. 

Charlie körde Nordic Time Attack under 2014 och slutade tvåa i SM. Jag frågade varför han nu bytt till Modsport?

- Jag ville gå vidare. Jag ville ha mer racing. Målet och drömmen är att köra tävling på Nordslingan. Där körs en serie som heter VLN. Det är en tysk serie där alla lopp enbart körs på Nürburgring. Det är stora startfält med runt 60 bilar och man kör 4- eller 6-timmarslopp. Jag skulle kunna använda Vipern.    

 Men frågan var hur du hamnade i Modsport?

- Jag tittade efter andra serier och hittade Modsport. Jag gick in på Modsport.se och gjorde en vagndeklaration och såg att jag skulle kunna köra Modsport med den här bilen, då med originalmotor.

 

Genom eld och vatten

 - När jag köpte bilen var det väl lite skumt med den motor som satt i då. Min första tävling i Time Attack var på Mantorp och då lyckades jag skjuta maskinen.  

Bilden från detta tillfälle hamnade på framsidan på motortidningen Street & Strip. Då motorn exploderade slungades 10 liter olja ut och antändes av avgasrören. Den mycket dramatiska bilden togs av Jimmy Eriksson, som är en kompis till Charlie. Sekunderna efter att bilden togs fick han hjälpa till med släckningsarbetet. Bilen klarade sig förvånansvärt bra.

Charlie behövde en ny motor och han letade på Blocket. Där fanns en annons från ett rod-byggare som hade en standardmotor som han försökt att stoppa ned i sin Hot Rod. SFRO är inte så glada att godkänna en Hot Rod med 8,3 liters V10. Rod-byggaren gav upp och det blev affär för Charlie som därmed kom över en motor som annars är svår att få tag i som begagnad. Han kunde använda motorn som den var efter att ha monterat sitt gamla oljetråg på motorn. Det är ett tråg med diverse skvalpplåtar och en pick-up som svänger med centrifugalkraften.

 Viper Competition Coupe

Den bil Charlie kör är en unik Viper från franska ORECA. Den kan väl enklast klassificeras som en pensionerad GT3-bil. ORECA-teamet vann klassegrar med Viper på Le Mans 1998, 1999 och 2000.Man är det franska motorportföretaget som specialiserat sig på Le Mans och sportvagnsracing. Förutom sammarbetet med Chrysler så har man hjälpt Mazda till totalseger på Le Mans 1991. Nu för tiden hjälper man Toyota, som vann sportvagns-VM 2014. Charlies Competition Viper har med andra ord en fin stamtavla med mycket inbyggd racingkompetens.

 

När Viper Competition Coupe byggdes var det i ett nära sammarbete mellan Chrysler och ORECA. De 125 bilarna byggdes under åren 2006-2007 och var avsedda enbart för racing. De hade i princip GT3-specifikationer och användes på racerbanor, både i USA och i Europa. Att det var en bil avsedd för långlopp blir ganska tydligt när man upptäcker att bensintanken rymmer 100 liter och det finns airjacks. De gör att du via en anslutning baktill med hjälp av tryckluft, snabbt lyfter upp hela bilen.

 

Bilen är byggd med rörram och kolfiberkaross. För att anpassa sig till modsportreglementet använder Charlie en standard motor från Chrysler. Det är en Viper V10 som ger cirka 505 hk. Konstruktionen är gammal med bara 2 ventiler/cylinder. Det kompenseras som så ofta på amerikanskt vis, med en cylindervolym på hela 8,3 liter. Bromsarna är av modernare slag och kommer från Brembo. Växellådan är sekventiell och den är levererad av EMCO.  

 Race-motor på lager

Något år efter införskaffandet av Vipern fick han via webbsidan ”Racecars Direct” kontakt med en annan ägare av en Competition Coupe i Belgien, som slutat med racing. Charlie fick en specifikation på delarna och han betalde i förskott.

- Jag satte mig i bilen med släpet efter och åkte ned för att hämta skrotet. Det visade sig att det var ju inte alls skrot. Det var helt sanslöst med bra competion-delar.

Charlie fick också med sig en färdigtrimmad Viper GT3-motor, vilken nu står i garaget och väntar på sin tur.  

 

Motorintresse

Jag frågar Charlie om hans motorintresse, om det bara är jänkare som gäller?

- Nej absolut inte . Jag har kört allt möjligt på banan, bland annat Ford Focus RS och mycket olika BMW. De sista 10 åren har jag dock haft ett antal olika Vipermodeller. Jag började med en GTS, sedan en ACR (American Club Racer) och nu alltså en Competition Coupe. Men jag började med att köra motorcykel, Supermoto. Jag kom hem blåslagen alldeles för ofta, så jag fick gå över till att köra med fyra hjul.

 

Charlie har imponerat under sitt första år i Modsport. Han började lite trevande och vid premiärtävlingen på Mantorp kom han inte i mål i något av heaten. Men därefter har han lyckats köra till sig ett par tredjeplatser och sedan kom första segern på Knutstorp, efter en härlig uppgörelse med Mattias Anderssons Porsche och Andreas Boströms BMW M3. Han har kommit till Modsport för att vara med och kriga i toppen!

 

 Text och Foto Racestripe:    Gunar Johansson

 

 Viper Competition Coupe - Specifikationer 

Förare                                Carl-Henric Strömnes

Klubb                                  Karlskoga MF                                         

Bostadsort                         Gävle                                 

Klass                                   Modsport 1

Startnummer                    28

Bilmärke/modell               Viper Competition Coupe 2007          

Motor                                Standard Viper V10 8,3 liter, 2 ventiler/cylinder    

Effekt / Vridmoment        505 hk / 712 NM

Växellåda                           EMCO  6 växlad sekventiell                                        

Vikt                                     1380 kg                             

Chassi                                 Moton                               

Fälgar och däck                 BBS RS och Hankook däck                    

Bromsar                             Brembo

Teamnamn                        Senap & Ketchup

 

Skrivet av: Racestripe