Nov 9, 2015
Selfi - Gunar Johansson

Selfi - Gunar Johansson

Ni har kanske undrat över vem det är som med jämna mellanrum skriver på Modsports hemsida? Bosse Johansson har bett mig göra en ”selfi”. Jag funderad ett tag och kom fram till att han nog menade en bild på mig själv och en kort presentation.

Nu har jag flyttat min sista byte

Jag är, tillsammans med min sambo, bosatt i Vallentuna tre mil norr om Stockholm och är IT-konsulten som nu beslutat mig för att göra något helt annat. Jag har jobbat med IT sedan 1973. De sista 7 åren har jag haft uppdrag på SEB, när de nu i höstas ville förlänga mitt avtal så tackade jag nej. Jag är 64 år och passar på at att ta ut min pension lite tidigare. Så nu har jag flyttat min sista byte och ska på heltid syssla med något jag brinner för, det vill säga fotografering av bilar.

Jag är uppväxt i Finspång och i slutet på 60-talet tog jag och mina kompisar oss till Karlskoga. Vilka härliga tävlingar det bjöds på under Kanonloppet, speciellt de internationella loppen med sportvagnar. När man sedan kunde följa Reine och Ronnie, som härjade, var jag såld på racing. Invigningen av Mantorp Park gjordes 1969 och Sveriges första GP för Formel 1 kördes i Anderstorp 1973, självklart var man där. Efter Ronnies död 1978, dog Svensk Racing långsamt ut. Det som fanns kvar och som växte var Sportvagnsserien.

Igelfors

Jag bildade familj och flyttade till det lilla samhället Igelfors, mitt i skogen 2 mil utanför Finspång. Det var ett litet samhälle med bara 400 innevånare. Tro det eller ej, men där fanns tre fantaster som alla körde Modsport med varsin MGB. Jag hade bosatt mig på rätt plats och kom att följa med på åtskilliga sportvagnsmeeting runt om i Sverige.

Jag har nog aldrig själv haft intresse att själv köra racing. Jag skulle inte vilja riskera en bil i starten bland 20 dårar som inte har annat i huvudet än att komma först genom den närmsta kurvan. Mitt intresse är i stället att ta den perfekta motorbilden och därför kom jag att på fritiden fotografera och skriva artiklar för Automobil och Classic Motor. Jag kom att skriva ganska många artiklar om historisk racing för Classic Motor under 90-talet.

Trackdays

När jag nu fått gott om tid ville jag köpa en sportbil. Jag funderade och letade ganska länge innan jag till slut fastnade för en Lotus Exige från 2007. Den har benämningen Cup 255 som innebär att den är byggd för Lotuscupen som körs i England och Europa. Den har en kompressormatad Toyotamotor, fullbur, 6-punktsbälten, 4-kolvsok från AP, stötdämpare från Öhlins, accusump, dragöglor, utvändiga brytare för el och eldsläckare. Eftersom den är gatregistrerad är den troligen helt klar att köra i Roadsport. Men eftersom ambitionen inte är att köra racing ville jag ändå prova att köra den på bana. Bilden ovan är fån min första trackday, som var på Mantorp nu i höstas.      

Modsport är spännande

När Bosse Johansson ringde i våras och bad mig att fotografera och skriva för Modsport.se så passade det perfekt. Jag har tiden och Modsport är en mycket intressant klass att följa! Där finns en spännande blandning av olika sportbilar, reglementet är förhållandevis fritt vilket ger utrymme för många olika bilbyggen. Att det fanns många duktiga bilbyggare anade jag redan när jag i våras började följa Modsport, men att det skulle gå så fort och att det fanns så många duktiga chaufförer i klassen blev en överraskning.

Men för att inte dödsäsongen nu i vinter skall bli för lång, så har jag tänkt lägga ut artiklar med de intervjuer som jag gjort med några av förarna under sommarens tävlingar. Kanske hittar jag också några bilder från 80-talets Modsport att lägga ut under fliken ”Historia”. Jag kommer att signalera alla nya artiklar på modsports Facebooksida. Så ni som inte redan gjort det, sök upp den och trycka på ”gilla” så får ni en signal när det kommer något nytt.

Bilderna till höger är från den lokala flygplatsen i Vallentuna.

  

Text och foto Racestripe – Gunar Johansson

Skrivet av: Racestripe