Oct 11, 2015
Säsongsavslutning på Falkenberg

Säsongsavslutning på Falkenberg

Så var då 2015 års säsong avslutad. Modsport har medvind. Intresset för den fria sportvagnsklassen ökar. Antalet bilar som deltar blir bara fler och fler. Till det kommer att årets säsong har bjudit på mycket bra och spännande racing. Finalerna avgjordes traditionsenligt på Falkenbergs Motorbana. Tävlingarna kördes den här gången tillsammans med RHK.

Falkenbergs Motorklubb arrangerade en publiktävling med mycket trevlig inramning, tävlingsheat som flöt på bra, en stor finbilsparkering och bra väder. Det var för den relativt stora publiken ett perfekt arrangemang. Modsportåkarna skulle göra upp om de tre klasstitlarna för 2015, mest dramatiskt kom det att bli i Modsport III. Eftersom man tävlade ihop med de historiska klasserna i RHK var det många heat som skulle köras under helgen. Det medförde att Modsport hade träning redan på fredag förmiddag och kval på eftermiddagen samma dag.

Många hade chansen att bli Modsportmästare

I Modsport I blev det en öppen affär sedan ledaren Mattias Andersson hade brutit foten och inte kunde ställa upp i denna avslutande tävling. Det lämnade dörren öppen för Andreas Boström(BMW M3), Jonas Jansson (Corvette Zo6) och Alexander Pfister (Lotus Europa) som alla hade chansen att vinna klass I. Charlie Strömnes, som diskades på Karlskoga för att hans Viper cirka 60 kg tyngre än vad kalssgränsen på 1400 kg tillät, var tillbaka med en lättare bil. Charlie berättade att han plockat bort strålkastarna, tagit bort ett stag som han inte tyckte behövdes. Han sparade ca 7 kg på att byta bakrutan, som redan tidigare var av plast, mot en av betydligt tunnare. Han hade kortat alla slangar som var lite för långa. Invägningen av bilen blev alltså extra spännande, men nålen visade på 1399 kg. För säkerhets skull kalibrerade man vågen och vägde igen. Resultat var dock det samma, fortfarande samma vikt.  

I Modsport II var Hampus Rydman redan klar mästare, men han kom med en uppdatrerad bil. Man hade byggt en ny front samt en större bakvinge. Hans ”standard” Ginetta G50 har därmed blivit en Modsportbil. Kent Johansson i den svarta Cobran, Peter Eriksson Porsche 964 och Krister Andero med Porsche Boxster fick göra upp om platserna 2 och 3.

Modsport III var rena getingboet. Bäst till låg Robert Gustafsson Ginetta G27 efter sin dubbelseger på Kanonloppet. Sedan var det Porsche 944:orna, med Roger Fredriksson, Fredrik Hedberg och Nicklas Mårtensson som alla hade chansen. Mårtensson hade dock inte bilen klar sedan smällen på Knutstorp, så ha fick beskåda tävlingarna från åskådarplats. Bra till låg också Kent Heijel med sin Mazda Miata.

Lördag eftermiddag, Race 1 för Modsport I och II

I heatet för Modsport I och II stod Andreas Boström i pole position. Bredvid sig hade han Rydmans Ginetta.  I det andra ledet stod Janne Brunstedt som åter igen dök upp med sin Porsche 997 Cup. Bredvid Brunstedt stod Villy Zielinski med sin Lotus Europa. Strömnes med den lättade Vipern stod på en blygsam nionde placering. Han hade aldrig kört på Falkenberg förut.

Brunstedt tog starten och blåste förbi både Boström och Rydman. Det blev trångt i den första chikanen och Zielinski fick en knuff så att hans röda Lotus åkte av och blev stående i sandfållan. Det blev Pace Car några varv och när fältet återigen släpptes iväg så gick Boström till attack på Brunstedt och efter en stund kunde den vita BMW:n passera den gråsvarta Porschen. Längre ned i fältet gjorde Strömnes en fin uppkörning genom fältet och började närma sig de ledande bilarna.  Men det blev åter igen gulflagg och Pace Car. Den här gången var det Rydmans Ginetta och Bengt Johanssons vita Cobra som krokat ihop. Sammanstötningen som skede vid en varvning blev relativt kraftig och ambulansen skickades ut. Rydman kördes bort för omvårdnad. Han hade blivit rejält omskakad men var som tur var inte skadad. Han kunde strax därpå lämna sjukstugan.  Det blev pace car resten av loppet så placeringarna man hade stod sig i mål. I Modsport I vann således Boström i BMW före Alexander Pfisters Lotus Europa och Jonas Janssons Corvette Z06.

I Modsport II kom äntligen en framgång för Bosse Johansson. Han har under året haft en rad tekniska problem med sin Golfmotorförsedda Lotus Europa. Han berättade efter loppet att han var kraftigt förkyld, att han hade allt för gamla slicks. Trots detta slog han personligt varvrekord och dessutom kom säsongens första seger för Bosse i Modsport II.  Tvåa blev Peter Eriksson med sin Porsche 964 RSR och trea blev Sten Jarl med sin gula BMW M3.

Race 1 för Modsport III

Niclas Johansson kom till Falkenberg med sin mycket snabba Locost Super Seven. Han stod i pole position före Robert Gustafsson Ginetta G27 och Fredrik Hedbergs gröna Porsche 944. Niclas Johansson var inte med om kampen om totalsegern. Det här var hans andra tävling. Förutom Gustafsson och Hedberg hade Roger Fredriksson en bra chans att blanda sig i slutstriden. Han stod dock ”bara” 6:a på gridden.

Starten gick och Fredriksson gjorde en ”kanonstart” med sin röda Porsche 944 och nere i chikanen var han redan uppe på en andra plats efter Johanssons svarta Locost. Han var med i striden om mästerskapet. Men säg den glädje som varar för evigt, varvet efter fick han depåsignal om tjuvstart och drivethrough –bestraffning och därmed var han borta i diskussionen om totalsegern.  Han berättade efter loppet:

- Full med adrenalin var jag säker på att jag gjort den perfekta starten. Men jag fick senare se en film på starten och då var det en självklar tjuvstart.

Niclas Johansson vann racet före Robert Gustafssons Ginetta och Fredrik Hedbergs Porsche 944. Därmed hade Robert Gustafsson ett utmärkt läge inför söndagen att ta hand om totalsegern.

 

Kraftigt manfall i den stora klassen

Under Race 2, på söndag förmiddag, kom det att bli en hel del manfall inför heatet för Modsport I och II. Villy Zielinski, Bengt Johansson och Hampus Rydman hade sina kollisioner under lördagen och ingen hade lyckat reparera till söndag förmiddag då Race 2 skulle avgöras. På uppvärmningsvarvet gjorde Bosse Johansson en provstart och körde av en drivaxel på sin gula Lotus Europa. Nästan framme vid startuppställningen gjorde Håvard Kollen en provstart med sin Ginetta G50 och även han körde av en drivaxel. Det upptäcktes dock i tid så att man kunde hålla starten medan Kollens bil rullades bort. När så starten äntligen flaggas av, så bränner Charlie Strömnes kopplingen på sin Viper och Lars Macklin viftar frenetiskt med armen sedan has Austin Healey fått problem. 

Av de tio bilar som till slut kommer iväg så tog Janne Brunstedt ännu en gång starten. Han jagades av Andras Boströms BMW och Robin Jonassons svarta Porsche 918. Det tog ett par varv innan Boström kunde komma upp jämsides med Brunstedt och sedan klämma sig förbi precis i ingången till chikanen. Sedan hände inte så mycket, utan Andreas kunde elegant defilera i mål som segrare i heatet och som årets totaltsegrare i Modsport I. Tvåa i mål blev Janne Brunstedt och efter honom kom Jonasson.

Om vi nu gått igenom det stora manfallet på 7 bilar, så kan vi också nämna att Glenn Andersson ”gick upp i rök” med sin Jaguar E-type. Han berättade efter loppet att han tyckte att det gick ovanligt bra och ville ha lite mer effekt, varför han skruvade upp varvtalsregulatorn några steg. Det resulterade i att han slutade i ett stort rökmoln på start- och målrakan. Han trodde att det inte var ventilerna som inte hängt med riktigt.

Man delar i Modsport ut ett hederspris för helgens prestation. En Fini tryckluftskompressor delades den här gången ut till Bosse Jonasson i Porsche 918. Bosse har 35 års erfarenhet av racing, ändå lyckads han snurra med sin bil på uppvärmningsvarvet, ytterligare ett exempel på röran som var före starten i race 2. Bosse lyckades dock hinna fram och ta sin position på gridden innan starten gick.

- Allt för publiken, var Bosses kommentar när han tilldelades priset.  

 

Modsport III avgörs

Det var bäddat för Robert Gustafsson att ta hem årets titel i Modsport III. Han ledde mästerskapet och behövde komma minst fyra. Men redan på uppvärmningsvarvet, när han skulle värma upp sina däck, körde han av banan i Nyhemskurvan och skadade sin bil så mycket att den måste bärgas bort. Kanske var det tävlingsnerverna som spökade, kanske var det halt på banan? Hur som helst var dagen förstörd.

Det kom bli ett spännande och bra race. Till en början drog Nicklas Johansson ifrån med sin lilla lätta Locost Seven. Däremot var det tuff uppgörelse mellan Porscheåkande Hedberg, Fredriksson och Thomas Larsson som ständigt växlade positioner.

Men helt plötsligt kommer Porscharna ifatt Nicklas Johanssons svarta Locost. Vi låter Nicklas berätta:  

- När det var fyra varv kvar gjorde jag en dålig inbromsning ut på rakan. Då tog Porscharna in 25 meter på en gång. Sedan när det bara var två varv kvar kom Thomas Larsson i den svarta Porsche 944:an förbi mig på rakan. Men lyckades bromsa mig förbi honom i slutat på rakan.

Det var samma procedur varvet därpå, men än en gång lyckades Nicklas bromsa sig förbi i sista stund inför chikanen. Han lyckades sedan hålla undan och var cirka 30 meter före Thomas Larssons svarta Porsche över mållinjen. Trea var Roger Fredriksson och fyra kom Fredrik Hedberg. Med denna placering blev Fredrik Hedberg årets mästare i Modsport III.

Tvåa i mästerskapet kom Kent Heijel med en Mazda Miata. Kent har legat strax efter toppen i alla race han varit med i och kunde med lite tur ha vunnit hela mästerskapet. Han var i totalen bara tre poäng efter segrande Hedberg. 

Inga sura miner från Fredriksson och Gustafsson trots att de båda på olika sätt sumpat chansen att ta hem titeln i Modsport III.    

 

Säsongen 2015

Modsportsäsongen 2015 har varit mycket bra! Den har bjudit på mycket dramatik och rafflande racing. Som så ofta när det är spännande och tufft på banan händer det racingincidenter, några har drabbats hårdare än andra. Några har tvingats till omfattande reparationer men alla verkar ha kommit tillbaka efter ett eller flera race. Låt oss hoppas energin finns kvar även nästa år, så att vi kan vänta oss minst lika stora startfält och spännande race som i år.    

 

Text och foto: Racestripe – Gunar Johansson

Skrivet av: Racestripe