Jul 31, 2015
Stora Startfält på Sportvagnsmeeting

Stora Startfält på Sportvagnsmeeting

Traditionsrika Sportvagnsmeeting anordnades för 42:a gången. Arrangörsklubben, MSCC hade ambitionen att skapa Sveriges största och gemytligaste sportvagnsarrangemang. Man lyckades även 2015 och förutom en mycket trevlig och välordnad tillställning var det troligen också årets varmaste motortävling. Modsport bidrog med fyra spännande heat, som alla gav nya segrare som inte vunnit förut.

Svenskt sportvagnsmeeting är, för Modsport något så ovanligt som en publiktävling. Förutom sportvagnsklasserna från SPVM bjöds det på en stor uppsättningen historiska tävlingsbilar från RHK. Totalt var det cirka 320 bilar som tävlade i 14 olika klasser.

   

Inramningen med den kuperade och trevliga banan var fantastisk. Här fanns inbjudna sportvagnsklubbar, här fanns sportvagnsentusiasterna som kom med sina välputsade sportbilar och här avslutades det traditionsrika sportvagnsrallyt som i år hade 127 deltagare. Som hänförd sportbilsfantast kunde du gå omkring och titta på alla bilarna i depån, du kunde besöka prylmarknaden och blev du trött kunde du sätta dig i en solstol uppe på kullen och titta på tävlingarna.

 Arrangörerna av Svenskt Sportvagnsmeeting hade satsat rejält på marknadsföring, så man hade en rad samarbetspartners, bland annat tidningarna Bilsport, Rally & Racing, Nostalgi, Teknikens Värld och Klassiska Bilar. Det innebar annonsering i dessa tidningar, men även i sportvagnsklubbarnas egna publikationer. En kul grej i det sammanhanget var att man hade en gul modsportbil i alla annonser, program och affischer, Peter Gustafsons sköna MGB.

 Sportvagnsmeeting lockar många Modsportåkare. Till Knutstorp kom det 42 stycken tävlande. Det var en bil mer än förra året och jämför man med Mantorp, så var det 12 fler på Knutstorp.

  

 Boström snabbast i ett övrigt jämt kval

Eftersom det var semestertider hade många tävlande möjlighet att komma tidigt i veckoslutet. Det var fri träning för alla klasser både fredag för- och eftermiddag.

 Andreas Boström i Modsport I har visat stor potential med sin vita BMW, dessutom är Knutstorp hans hemmabana, han bor bara fem mil ifrån den drygt 2 kilometer långa banan. Andreas var lite i särklass och kvalade in 1,4 sekunder före tvåan Alexander Pfister i Lotus Europa. Sedan var det desto jämnare och det var bara 1,5 sekunder mellan tvåan Alexander och 13:e bil som var Krister Anderos Porsche Boxster. Hampus Rydman i Ginetta G50 var trea totalt, men snabbast av bilarna i Modsport II. Tvåa i Modsport II var Bo Johansson med Lotus Europa. Charlie Strömnäs med Vipern, körde för första gången på Knutstorp och var mycket nöjd med sin sjätteplats totalt.  

– Nu är jag med däruppe. 

 

Snabb nykomling i Modsport III.

Modsport III körde som vanligt i ett eget heat och det var 18 bilar som kvalade. Den här gången var det inte lekstuga för Porsche 944:or utan kvalsnabbast blev Nicklas Johansson med en bil anmäld som Super Seven Locost. Efter honom var det ungefär som vanligt en rad 944:or, Mårtenson före Hedberg och Fredriksson. 

 Jag fick en kort pratstund med Nicklas strax efter att han tagit hand om pole position. Hans hembyggda kopia av en Lotus Seven ser mycket prydlig och välbyggd ut. Niklas berättar att hans Locost har en MC-motor, en Honda 929 cc Fireblade. Sensationsmannen berättar vidare att han i år också bara tänker köra Falkenberg, men hoppas kunna köra hela Modsport-serien nästa år. Efteråt slår jag nyfiket upp Fireblade på Wikipedia och konstaterar att det var en motorcykel som kom år 2000. Den lilla motorn ger 152 hästar vid 10 750 varv/minut. Imponerande, det blir 163 hästkrafter/liter, vilket kan jämföras med en modern Ferrari 458 som ger 126 hästkrafter/liter.

 

Tidig start för Modsport III 

Det blev en tidig söndagsmorgon för Modsport III, man hade sitt första race redan klockan nio. Niklas Mårtensson stod med sin Porsche 944 bredvid Nicklas Johanssons Locost Seven. Mårtensson tog starten, med sin motorstarkare bil, före Johansson och därefter Fredrik Hedberg i den gröna 944:an.

Mårtensson hade bestämt sig för att ge nykomlingen en tuff match. Det gick på gränsen med den relativt tunga Porschen och kampen dem emellan slutade inte förrän på det nionde varvet då Mårtenson körde av och tryckte in bakdelen på sin bil, så att den blev kraftigt demolerad. Hedberg bröt på det sjätte varvet, så därför kunde Roger Fredriksson med sin röda 944:an knipa andraplatsen före Anton Svensson i en Seven (Esther Klorofyll).

 

Pfisters första seger

När det var dags för det första racet i Modsport I och II stod Andreas Boströms BMW M3 och Alexander Pfisters Lotus Europa bredvid varandra i det första startledet. Alexander tog starten före Andreas vita BMW men där bakom blev det dramatiskt. Charlie Strömnäs och Hampus Rydmans Ginetta G50 trycker till varandra så att ytterskalet på Hampus dörr flyger all världens väg. Båda kom dock i väg, Strömnes som fyra och Rydman femma. Vi låter Alexander berätta om racet:

- Jag fick en bra start och kom i våg före Boström. Lite senare missade jag och fick fel växel uppe på krönet och då kom han om mig.

Andreas Boström hade dock otur och fick punktering på vänster fram. Alexander fortsätter att berätta:

- Sedan var det en incident på banan, och precis i grevens tid kom jag om honom uppe i hårnålen, innan det blev safety car. Det gäller att vara på rätt plats vid rätt tillfälle. Helt klart den bästa helgen hittills. Det har ju varit lite motigt. Nej det var kul med en framgång!

Incidenten Alexander pratar om inträffade när Kenneth Nilsson, med sin Scatto, på startrakan försökte köra om Sten Jarls gula BMW. Det blev som sagt safety car redan på det andra varvet och man lyckades inte bärga Kenneths bil särskilt snabbt, så att det blev i princip målgång efter säkerhetsbilen. Det blev en tung helg för Kenneth, först hade han problem med bakaxeln på sin på sin egenbyggda Scatto så att han inte fick någon kvaltid. Han jobbade lördagskvällen och när jag, tidigt på söndagsmorgon, gick förbi för att äta frukost surrade elmaskiner från Kenneths depåtält.

 Han blev dock klar till start, men fick starta sist. Kenneth berättar efter loppet:

 - Det blev trångt på rakan när jag försökte köra om en bil. Jag var, utan att köra emot någon, tvungen att väja vänster in i räcket. Jag ser det som en ”race incident”.  

I mål blev ordningen, efter Alexander, Mattias Andersson Porsche 968 och Charlie Strömnes Viper.

 

 Ytterligare en Locost-seger 

Race nummer två för Modsport III kördes efter lunch och det var nu helt vindstilla. Termometrarna i den varma grytan som omger Ring Knutstorp visade på rekordnivåer, det var över 35 grader i skuggan. Nicklas Johansson med Locost startade i pole postion. Han tog starten och i det här heatet, utan Mårtensson, fick han en lugnare resa. Desto tuffare fight var det om andraplatsen mellan Fredrik Hedberg och Roger Fredriksson, båda i Porsche 944. Fredriksson som gjort omfattande reparationer sedan kollisionen på Kinnekulle var nöjd och han berättade efter loppet: 

- Det här var roligt! Jag kom i väg som trea, sedan slogs jag mot Hedberg alla varven. Vi hade en fin fight och jag tog honom ett par gånger, men nej han var starkare. Jag är skitnöjd att bilen är lagad igen och gick så skapligt.  

Nicklas Locost var drygt fem sekunder före Hedberg i mål, som i sin tur var dryga halvsekunden före Fredriksson. Efter dem kom Tomas Larsson Porsche 944 och Christer Gellerstedt Mazda Miata.

  

”Den där jävla njuren”

 Sent på söndag eftermiddag var det, för Modsport I och II, dags för race två. Alexander Pfister hade med sin lätta Lotus snuvat de övriga på segern i det första racet. Så det var många som var revanschsugna och ville ge honom en match. Alexander försvann redan före start, på uppvärmningsvarvet, då han gjorde en provstart och slet av en drivaxel. Huvudkontrahenter blev i stället fyra motorstarka vita bilar. Mattias Andersson stod i pole med sin V8-försedda Porsche. Bredvid honom stod Charlie Strömnes Viper V10 i raden bakom stod Andreas Boström BMW V8 och Bengt Johansson Cobra replika V8.

 Charlie Strömnäs berättade med det samma efter målgång hur han upplevde loppet:

- Jag fick en drömstart. Jag tänkte att det här kan bli en skaplig resa. Jag hade ju Mattias Andersson bakom mig och han är ganska tuff, så han borde kunna hålla Boström bakom sig. Jag ligger och matar på och kollar i backspegeln.

 Bakom Charlie Strömnes kubbades Mattias Andersson, Bengt Johansson och Andreas Boström så det stod det härliga till. De turades alla om på andraplatsen. Efter den långa start- och målrakan försökte Mattias att ta sig förbi Boströms BMW men hamnade grusfållan.

 Vi låter Mattias själv berätta:

- Det var en tät fight mellan Cobra-Bengt och Vipern och mellan mig och Boström. Jag axar lite bättre än Boström och var nästan förbi honom på yttern. Jag bromsade lite försent och fick sladd och gick ut i gruset. Jag var ute i det djupa gruset, men som tur var kom jag loss. Sedan blev det dags att köra i fatt. Jag är mycket nöjd med min uppkörning från sextonde plats till en slutlig sjätteplats.

 Jag frågade Mattias om det inte blir sura miner när det händer incidenter?

- Nej, jag var ju inte på honom.

När Andreas Boström hade kommit fri tog han upp en intensiv jakt på Charlie Strömnes i Vipern, som berättar:

- Helt plötsligt dammar det ju till i kurvan efter rakan och Mattias fortsätter rakt fram. Sedan ser jag den där jävla njuren i bakspegeln.

- Njuren, undrar jag förvirrad.

- Ja, grillen i fronten på Andreas BMW. Han var aggressiv så inåt helvete! Han körde attack och gav mig en kyss i rumpan. 

Boström var snabbare i de kurviga partierna men tappade mark på den långa rakan.

- Huvudsaken var att jag kom ut på rakan, för då fick jag någon meter. Det var i kringelkrokarna däruppe som han kunde attackera, fortsatte Charlie.

- Hans bil är ju lättare än din, försökte jag.

- Han har troligen bättre däck och är lite skickligare förare, blev svaret från Charlie.

Charlie Strömnes lyckas dock hålla undan och vann före Andreas Boströms BMW och Bengt Johanssons Cobra. I Modsport II hade Hampus Rydman missat starten totalt och blivit omkörd av nästan hela startfältet. Han gör en galant uppkörning och vinner före Peter Eriksson Porsche 964 och Krister Andero Porsche Boxster.  

På startbilden syns att Bosse Johansson är högt uppe efter en bra start. Men han hade problem med tändningen och bilen gick stundtals bra men ibland knappast alls. Han bröt efter nio varv. 

Peter Gustafson, som hade det rejält tungstyrt i sin MGB orkade in på en total 10:de plats, vilket var bra i den håra konkurrensen. Han hade dock hoppats på lite bättre varvtider än året före, men det var det inte många som lyckade prestera. Troligen var asfalten lite för halkig i värmen.

 

 Helgens utmärkelse

 Fini och Alexander Pfister delar ut ett pris till den i Modsport som gjort någonting extra. Den här helgen valde man att ge det till Villy Zielinski. Alexander motiverar valet:

 - Priset går till Villy tack vare hans insats med reparationen av sin Lotus sedan Kinnekulle. Den var kraftigt skadad och han har väl mer eller mindre bott i garaget sedan dess, men lyckades ändå komma till start. Det tycker vi på Fini är bra och ger honom därför en kompressor.

Villy kom 8:a i det första racet, men kom inte till start i det andra. Jag passar på att fråga honom om han var nöjd med helgen:

 - Inte riktigt, jag har haft problem med inställningen av motorn. Det har varit en speciell helg med mycket värme och jag har haft för mjuka däck. Nu har jag en hel bil med mig hem i alla fall.   

 Jag kan konstatera att Svenskt Sportvagnsmeeting är en härlig tillställning och att Modsportklasserna åter igen bjöd på väldigt bra och spännande racing.    

Text och foto Racestripe – Gunar Johansson

 

Skrivet av: Racestripe