Jun 15, 2015
Bra Race på ett genomblött Kinnekulle Ring

Bra Race på ett genomblött Kinnekulle Ring

Även säsongens andra tävling kördes tillsammans med SSK. Nu på SSK:s egen hemmabana Kinnekulle Ring. Den trevliga, drygt 2 kilometer långa banan bjöd nu på en ny och mycket jämn asfaltsbeläggning. Men om banan var trivsam, så var det väl det minsta man kunde säga om vädret. Regn fredag och lördag, uppehåll och sol på söndagen men då blåste det rejält i stället. Lördagens båda race i hällande regn kom att bli mycket dramatiska.

Jag har sett mycket racing i mitt liv. Vid ett flertal tillfällen har jag sett engelsk Club-racing. Det har varit Historisk racing, MG, hundkojor med klassen ”Mini Miglias” och Aston Martin Owners Club, som kör en sportvagnsserie ihop med Engelska Ferrari och Porsche-klubben. Nästan varje gång har jag blivit mycket imponerade av Engelsk Club-racing. Bilarna är välpreparerade och chaufförerna är mycket snabba. Där finns ett stort kunnande i engelsk racing. Lördagens båda Modsport-heat på Kinnekulle var mycket imponerande. Det kördes ruskigt fort i regnhalkan och i nästan obefintlig sikt. Det var minst lika bra som engelsk Club-racing! 

Helgens tidsschema på Kinnekulle var lite ovanligt ur Modsportsynpunkt. Det var både kval och Race1 under lördagen och Race 2 var inlagt på söndagens förmiddag.

På fredagskvällen rullade en ny deltagare in i depån. Det var Andreas Boström som satsar på Modsport I med en nybyggd BMW M3 GTR. Kenneth Nilsson, med sin beprövade Scatto, var tillbaka efter att ha hoppat över Mantorp. Villy Zielinski, som också hoppat över Mantorp, kom med sin röda Lotus med blänkande och nytrimmad motor. I depån finns också Håvard Kollens Gulf-färgade Ginetta G50, kvaddad redan under fredagen. Tyvärr fick han inte ihop bilen till helgens tävlingar.

Träning och kval

Med tanke på det ovanliga tidsschemat var det fri träning redan klockan 9 på lördagsmorgonen. Det var regnigt och blött men de flesta fick en chans att justera bilarna för blöt underlag. Kvalet kördes strax efter lunch. Samtliga kom ut med regndäck, men under den senare delen var det enupptorkande bana. Svårbemästrat med andra ord. Den som fick till det bäst var Mattias Andersson som blev kvalsnabbast tätt följd av Villy Zielinski och Charlie Strömnes i Vipern. Mattias hade ju problem med sina regndäck senast på Mantorp. Nu hade han fyllt i mer luft. Han trodde dessutom själv att han hade nytta av att banan höll på att torka. Det var jämt och Zielinski var bara cirka 2 tiondels sekund efter Mattias. I Modsport II var Johan Armskogh snabbast med sin BMW M3.

 

Modsport III fick köra ett eget heat, både när det gällde kval och i de båda racen. Här var det bara 8 bilar som kvalade. Man hade troligen hoppats att flera av Mazda Miatorna från Roadsport skulle ställa upp. Nu var det bara tre stycken Miator som valde att köra Modsport. Kent Heijel var kvaltvåa med en Miata efter Niklas Mårtenssons Porsche 944.

Race 1 Lördag

När Modsport I och II hade sitt först race på lördag eftermiddag var det inte bara blött, det var skyfall! När starten gick var det Mattias Andersson kom först iväg med Zielinski bredvid sig. Sikten för de bakomvarande, särskilt de lite längre ned i fältet, var mer eller mindre obefintlig. Nykomlingen i Modsport, Andreas Boström är snabb i halkan och jagar upp till en andraplats efter Mattias och följer honom i princip hela loppet igenom. Zielinski i den röda Europan och Charlie Strömnes har en egen tuff uppgörelse. Det slutar tyvärr med att de båda åker av och det blir pacecar i några varv. Många bilar har problem med vattenplaning på den långa start och målrakan. Så gör Alexander Pfister en 360 graders piruett på rakan före bron. Han lyckas med nöd och näppe hålla sig kvar på banan men åker långsammare än konkurrenterna som kommer farande bakom. Torkel Kristensson i sin svarta Westfiled touchar Pfisters Lotus och studsar in i räcket strax efter bron. Han blir stående och är som väl oskadd. Hans gester och uttalanden när han kliver ur bilen är kraftigt adrenalinstyrda.

Modsport I

1. Mattias Andersson            Porsche 968 CS

2. Andreas Boström              BMW M3 GTR

3. Jonas Jansson                  Chevrolet Corvette Z06

 

Modsport II

1. Hampus Rydman               Ginetta G50

2. Peter Eriksson                  Porsche 964 RSR

3. Henrik Phil                       Westfield 7    

Modsport III var näst i tur och regnet fortsatte att ösa ned. Som vanligt handlade toppstriden om de tre Porsche 944:orna. Mårtensson och Hedberg kör ju med Turbo, vilket inte Roger Fredriksson gör. De två förstnämnda måste därför ha lite tyngre bilar, så nu i halkan kanske Fredriksson skulle kunna ge dem en match om förstaplatsen? Men det blir ingen match om förstaplatsen, Fredriksson är nämligen helt överlägsen på det regnblöta underlaget. Från sin tredje startposition kör han snabbt om de andra och sedan drar han bara ifrån. Efteråt förklarar han blygsamt att han fått till det med däcken på något sätt. Han konstaterar också lite förvånat:

- Jag vann, det har jag nog aldrig gjort förut.

 

Modsport III

1. Roger Fredriksson            Porsche 944 S2

2. Fredrik Hedberg              Porsche 944

3. Kent Heijel                     Mazda MX-5

Race 2 Söndag

Till söndagen ansluter även John Erik Öberg med sin maffiga BMW M1. Han slipper regnet och är racingsugen. Han dubblerar och kör både SSK och Modsport. I depån ser vi Bo Johansson skruvande intensivt på sin gula Lotus Europa efter varje pass. Han hade problem med generatorremmen som behagade hoppa av. Så när han var ute på banan så var det inte tillräckligt med i effekt i batteriet och det gick inte lika fort som vanligt. Vädret hade vänt och under söndagen var det mestadels solsken och banan var helt torr. Men det blåste halv kuling och var riktigt kallt.    

I Race 2 för Modsport I och II stod Andreas Boström stod i pole eftersom han varit snabbast i blötan under lördagen. Det ser relativt enkelt ut när Mattias Andersson tar starten. Efter Boström jagar Johan Armskogh i sin gråa BMW M3, Hampus Rydman Ginetta G50 och Charlie Strömnes Viper. Mattias får en relativt behaglig resa mot segern och han berättar:

- Jag körde max attack i fyra varv. Ett av målen var ju att slå Kimmens banrekord.

Joakim ”Kimmen” Granfors blev alltså av med sitt varvrekord på Kinnekulle Ring och Mattias nya rekord är på 52,35 sekunder.

- Det var nog min största bragd i helgen.

Race 2 blev inte lika dramatiskt som det dagen innan. Jag tappade dock andan en stund, då Peter Eriksson förlorade kontrollern under bron i cirka 200 km/timmen. Det var gott om avåkningsutrymme och han snurrar av med sin röda Porsche på den stora ängen efter bron. Han tappade nästa ett helt varv och var borta från bilarna i täten. Tvåa i mål blev Andreas Boström BMW före Charlie Strömnes Viper. Andreas hade hoppats på bättre fart när det var torrt och han berättade efteråt att han aldrig fick upp temperaturen i slicksen. Han hade använt däck av STCC-typ.

- Men STCC använder ju däcksvärmare.  

 

Modsport I

1. Mattias Andersson            Porsche 968 CS

2. Andreas Boström              BMW M3 GTR

3. Carl-Henric Strömnes        Viper Competition Coupé

 

Modsport II

1. Johan Armskogh                BMW M3 E92

2. Hampus Rydman               Ginetta G50

3. Sten Jarl                          BMW M3 E36 GTR

Modsport III blev dramatiskt, även om det inte var så många bilar som startade. Nu, på torr bana, var Hedberg och Mårtensson tillbaka i matchen med sina 944:or och Fredriksson hade fått blodad tand efter sin första seger. De växlad i ledningen och på det 10 varvet stod det mellan Fredrikson och Mårtensson. Det gick fort och ingen vill ge sig. Det var full fart över Mohlins Knäpp, med Fredriksson först. Där bakom stod dock Martin Jarls Hayabusa parkerad. Det fanns ingen gulflagg som markerade hindret och kollisionen blev oundviklig. Man tvingades bärga både Fredriksson och Jarls bil. Den röda Porschen var kraftigt intryckt i den vänstra bakskärmen.

 

Modsport III

1.Fredrik Hedberg                   Porsche 944

2. Niklas Mårtensson                Porsche 944

3. Kent Heijel                         Mazda MX-5

 

Modsport bjuder på fräna och ombyggda sportbilar, preparerade för racing. Vi har fått se stora startfält och är det racing som på Kinnekulle, då är det en av Sveriges absolut bästa racingklasser!

 

Text och foto Racestripe – Gunar Johansson 

 

Skrivet av: Kimmen