May 10, 2015
Modsportpremiär på Mantorp 2015

Modsportpremiär på Mantorp 2015

Så var då sportvagnssäsongen äntligen igång! För oss som gillar att köra eller titta på motorsport botades genast vinterns abstinens efter motorljud, avgaser och gummirök. Att titta på F1-VM på TV hade bara gett svag lindring. Premiärtävlingen på Mantorp Park gav oss intensiva och fulla startfält med mycket motorbuller, däckskrik och dramatik.

Tävlingarna kördes ihop med SSK och många dubblerade genom att köra både SSK och SPVM. Det kom drygt 150 startande i de olika klasserna vilket var klart över förväntan på en premiärtävling. Till de tre Modsportklasserna kom 30 startande, vilka alla startade samtidigt i två race. Båda tävlingsheaten kördes på söndagen, ett på förmiddagen och ett efter lunch på eftermiddagen. 

 

Årets första tävling är alltid lika spännande. Har vinterns preparering av bilen gett någon effekt? Var står konkurrenterna i samma klass? Många höll på in i det sista med preparerring av tävlingsbilen. Någon jag pratade med höll på fram till klockan tre natten före tidig avresa till Mantorp. 

 

Första testkörningen för Modsport var på lördag förmiddag. Det var på en upptorkande bana och de som valde regndäck hade nog valt fel, men de flesta tog det lugnt oavsett däck. Detta var en möjlighet för förarna att testa sina uppdaterade bilar. Bästa tid noterades av Janne Brunstedt, som körde sin Porsche Carrera Cup-bil.

 

Kvalet

Det blev stor dramatik inför eftermiddagens kval för Modsport. Strax innan kvalet skulle börja kom ett rejält skyfall som totalt dränkte banan. Nu gällde regndäck och det blev bråttom att få dem monterade. Regnet avtog visserligen innan man började, men regndäcken behövdes under alla de 20 minuter man hade på sig för att sätta en kvaltid. Hampus Rydman imponerade stort i blötan med sin Ginetta G50 och satte snabbaste kvaltid. Lika imponerande var Jonas Jansson, med sin prydliga Corvette C6. Bilen ser ut som den vore i originalskick och man har svårt att tro att det går att köra så fort med en Corvette i halka.

Några förare fick redan före kvalet lämna in. Det var bland andra Peter Gustafsson vars MGB V8 tryckt ut allt kylvatten genom en frostplugg. Dessutom saknades John Erik Öbergs potenta BMW M1, den med en Dodge Nascar-motor.    

Jag fick, efter tävlingarna, tillfälle att prata med förra årets totalsegrare. Mattias Andersson som med sin Corvette-motor försedda Porsche 968 vann Modsport I.

-Jag kvalade som tia, så det var lite under förväntan. Jag hade nya regndäck, men det var jättedåligt grepp i dem. Det borde ha gått bättre.

Race1

Modsports första race gick på söndagen före lunch. Det var 30 startande sportbilar och ett strålande väder. Kan det bli så mycket bättre? Hampus Rydman stack iväg i starten med sin smidiga Ginetta G50, medan Jonas Jansson missade starten med sin vita Corvette C6 och kom efter. Han kom bara fyra varv innan loppet var över för hans del. Mattias Andersson som ju startade på 10:e plats på gridden berättar:

-Jag lyckades köra i kapp. Enda problemet var en sten som rullade in under gaspedalen. Ibland var det halvgas lite beroende på var den hamnade. Jag fick svänga lite extra så att stenen flyttade på sig.

Mattias lyckades så väl att han tog sig upp genom hela startfältet och kunde vinna med 0,7 sekunder före Janne Brunstedt.

 

Krister Andero, i Porsche Boxster, körde snabbt och smidigt och kom tvåa i Modsport II efter Hampus Rydmans Ginetta. Trea kom Bo Johansson som gjort en storartad uppkörning från en 13 plats på gridden. Bosse var en av dem som utnyttjade helgen och körde även två SSK-race. Där slutade han total 4:a och 5:a. Han var mycket nöjd med helgen och speciellt med sin bästa varvtid på 1.23.7. Alexander Pfister var med i toppen, men försvann på det 8:e varvet. Han kom tyvärr inte till start i Race 2. Vi såg också debutanten Carl-Henrik Stömnes i en riktigt cool Dodge Viper. Tyvärr blev det bara 4 varv för hans del.

 

I Modsport III var det total dominans av Porsche 944. de tog platserna 1, 2 och 3. Robert Gustavsson var 4:a med sin fräna Ginetta G27. Här såg vi också debutanten Kjell Wallin med sin ljusblå MG Midget. Kjell hade bromsat sin bil i veckan och var nöjd med effekten i den lilla bilen men på Mantorp var han missnöjd med utväxlingen.

Race2

Mattias Andersson hade satt snabbaste varv i heat 1, så han fick starta i pole position men:

-Det var mycket grus och skit, så det spann ju i starten. Brunstedt fick bra grepp och stack i väg.

Mattias jagade frenetiskt efter Janne Brunstedt och lyckades passera honom på det 4:e varvet. I mål skiljde det drygt 8 sekunder. Trea i Modsport I blev nu Jonas Jansson med den vita Corvetten. Debutanten Carl-Henrik Stömnes kom bara ett varv innan han hamnade vid sidan av banan. Vi kommer, här på Modsport.se, senare tillbaka med ett särskilt reportage om hans unika Viper.

 

I Modsport II var två Ginetta G50 i topp, Hampus Rydman före norrmannen Håvard Kollen. Trea var Krister Andero i Boxstern. Om Bosse Johansson var nöjd med helgen, så var det kanske det här heatet han inte gillade. Han tvingades bryta redan på det andra varvet, när remmen som driver oljepumpen gick av. Det var bara att parkera så snabbt det gick för att spara på VW-maskinen i hans Lotus.  

Modsport III dominerades åter igen av Porsche 944. Återigen belade man de tre första platserna. Nu var Fredriksson, med den röda, tvåa efter Mårtensson som åter igen hamnade överst på prispallen. Trea var nu Fredrik Hedberg i den gröna Porschen. Jag växlade efter tävlingen några ord med Roger Fredriksson, han var mycket nöjd med helgen. Han kör en Porsche 944 S2, utan Turbo. En prestation att hålla märkeskollegorna stången, eftersom de kör Porsche 944 Turbo.

 

Prisutdelning

Eftersom tävlingarna kördes ihop med SSK och det var många som skulle få sina välförtjänta pokaler så hann man inte med att spruta ”Mantorps-skumpa” på varandra. De flesta av pristagarna hade stannat kvar till den avslutande prisutdelningen trots att den var sent på dagen och stämningen var god.

 

Modsportklasserna hade ett speciellt pris för helgens prestation. Priset, som var en tryckluftskompressor från FINI, gick till Bo Johansson. Han fick priset för sin formidabla uppkörning i race 1 från en 13:e plats till en total 5:e plats i mål.

 

 

 

 

Text och Foto Racestripe – Gunar Johansson 

Skrivet av: Kimmen