Apr 25, 2015
Välkommen tillbaka till Modsport Kjell!

Välkommen tillbaka till Modsport Kjell!

Kjell kommer tillbaka till Modsport och Sportvagnsserien efter en mycket lång frånvaro. Han var en av pionjärerna och körde Modsport redan innan det var en egen klass. Han köpte en modsport MG Midget från England redan 1984. Eftersom det inte fanns någon modsportklass i Sverige ställde han upp i Sportvagnsserien klass B och vann den redan första året. Det är över 30 år sedan och mycket olja har runnit genom tråget. Nu har han dock köpt tillbaka sin gamla vinnarbil och tänker försöka mäta sina krafter med de betydligt modernare bilar som finns i Modsport 3.

Kjell är bilentusiasten som ägnat sitt liv åt att trimma bilar. Han driver sedan evigheter tillbaka firman Elwa Motors. Firman finns kvar än idag, men drivs numera i mindre skala.

Någon gång på 80-talet sålde Kjell, sin Midget till Leif Thim. Nu när Kjell ville tillbaka till Modsport och dess fria regemente, så köpte han tillbaka bilen. Bilen hade fått en lite mer ljusblåare färg. Lacken var dock fräsch, så den fick vara kvar. Däremot fixade Kjell nytt fäste för kylaren och en grov kylkanal i aluminium. För att öka tillgängligheten ändrades upphängning av motorhuven, så att den nu är enkel allt lyfta av. Burbågen fick byggas om för att passa modernare krav på säkerhet. Likaså den lilla svarta plastskålen till stol passade inte längre säkerhetsreglerna. Så i med en ny modernare stol, med hål för fyrpunktsbälten. Det krävde dock att golvet sänktes. Moderna påfund såsom ljuddämpare, krävde också sin plats i den lilla bilen. 

MG Midget var i originalutförande inte precis någon prestandabil. Den gav som mest, med 1275 cc-motorn försedd med ett par spinkiga SU-förgasare, enbart 65 hästkrafter. Kjell ville naturligtvis ha lite mer effekt, så han bytte ut motorn. Volymen har ökats till 1476 cc. Han stoppade i en stålvev, som han hittade på hyllorna på Elwa Motors. En tidig vintermorgon portade och mirafräste han topplocket. Vestakarna renoverades. Ett ställ med rullvippor monterades och nya kolvar stoppades ner i cylindrarna. Ett par SU-förgasare(HS6), lite större än original, monterades på ett specialgjort insug från Maniflow. Kopplingen kommer från en Lotus Cortina med en 7,5 tums tryckplatta. Kjell hoppas ha skrämt upp sin 1476 cc-motor till 130 hästkrafter. Vilket blir det dubbla jämfört med den standardmotor som levererades i MG Midget i mitten på 60-talet.  

Kjell är en mycket duktig förare och förutom segern i klass B med Midgeten 1984 har han vunnit rader av segrar i olika klasser. Han vann Modsport II 1987 med en annan Midget. Han har vunnit Roadsport C 1989 med en MGB, kört historiskt med en Ford Escort och slutade som totalsegrare hos RHK i klassen för bilar 66-71.

Det som kanske imponerar mest är när han 1971 vann klass A i Stockholms Sportvagnsklubb med en Lotus 23B före dåtida storheter såsom Jonas Qvarnström och Slim Borgudd båda i Sportscars Focus. Med var också Olof Wijk i en Astra och sedan var där bland annat ytterligarare en Lotus 23. Annars började karriären när Kjell tog med sin MGA till SSF, föregångare till SSK, som höll till på Skarpnäck. Bilen lättades och modifierades varefter och likande snart vad vi idag kallar Modsport. Han körde med MGA:n under åren 1967-70 och vann det mesta. Bland annat vann han klass A totalt 1970. 

I mitten på 70-talet provade Kjell Formel Ford. På den här tiden var klassen ett veritabelt getingbo, med 35-40 bilar i varje tävling och med förare som alla ville göra karriär in racing. Eftersom det var en enhetsklass stod inget SM-tecken på spel utan man tävlade i ett Riksmästerskap. Som bäst kom Kjell tvåa i en tävling på Anderstorp 1976, efter det årets suverän Bosse Martinsson. Kjell körde då en Merlyn MK24.

Efter det har han kört diverse klasser inom svensk motosport. Nämnas bör att han har kört en Mallock MK18 som tillhört Ray Mallock. På senare tid har han också kört historiskt rally framgångsrikt med Ford Cortina GT och Ford Escort. Listan kan göras ännu längre. 

Det skall nu bli kul att se om Kjell kan hänga med i Modsport efter 30 års frånvaro. Bilen är densamma som senast. Mycket har hänt med utveckling och trimning av tävlingsbilar. Bilen han kommer till start med är omodern och har bara två ventiler per cylinder, fortfarande är det stötdämpare fram av typen dörrstängare och bak är det som sagt trumbromsar. Det i modsport rättvisa reglementet, som bygger på ett beräknat vikt/effekt-värde gör att det kanske finns en chans.  Men bilen är historisk och gubben har blivit äldre, så frågan är om han hänger med?

 

Text och Foto Racestripe - Gunar Johansson

 

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 

Förare                        Kjell Wallin

Klubb                         Almunge MK

Bostadsort                  Västerhaninge, Storstockholm

Klass                          Modsport 3

Startnummer               90

Bilmärke/modell         MG Midget 1967

Motor                         BMC serie A, 1476 cc

Effekt / Vridmoment   Beräknad effekt 130bhp / 130NM

 

Växellåda                   Midget tätstegad (på ingång)

Vikt                           ca 650 kg inklusive förare

Chassi                        Original Midget (i stort sett)

Fälgar och däck           Revolutionfälgar med Avon-slicks

Bromsar                      Fram 4-kolvsok och 264 mm bromsskivor, bak trummor

Teamnamn                  Elwa Motors

 

 

Skrivet av: Kimmen